Gå til innhold

Eksamen 07.. Hjelp

Ranger emnet

Hansien

Anbefalte innlegg

Heisann. jeg har eksamen på fredag og fikk utlevert situasjonsbeskrivelsen i dag.

Hva kan feilene være og noen tips?

NR1: MB 300 D

*Bilen drar til ene siden ved oppbremsing

bytte bremser forran og lufte dem?

NR2: Toyota personbil

*Bilen starter ikke så lett som tidligere, hovedlysene synes svake. Det virker som dårlig med strøm ved startforsøk.

Dårlig batteri eller koblinger?

NR3: Opel kadett

*Bilen drar til høyre ved oppbremsing. Det er også vanskelig å få bilen til å holde seg i ro ved parkering i bratt bakke

Bytte bremser forrant, lufte bremser og stramme håndbrekk?

NR4: Mazda 626

*Bilen har en tendens til å gynge/stikke ved kjøring på ujevn vei.

bytte demper(e)?

NR5: VW golf

*Ber om service (130000km siden sist gang)

Finne serviceskjema

NR6: Volvo 240

*Ber om service (140000km siden sist gang)

Finne serviceskjema

NR7: Volvo 740

*Bruker mye bensin, fusker ved gasspådrag.

Lekasje? feil på bensinpumpe?

NR8: MB 300 TDT

*Bilen drar til venstre ved oppbremsing. Det er også vanskelig å få bilen til å holde seg i ro ved parkering i bratt bakke

Bytte bremser, lufte bremser og stramme håndbrekk?

Takk for all hjelp!

/Hansien

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytte bremser på den andre siden?

Bytte bremser på begge sier takk! aldri bytte bremser på en side om gangen! Det er fy fy!

NR2: Toyota personbil

*Bilen starter ikke så lett som tidligere, hovedlysene synes svake. Det virker som dårlig med strøm ved startforsøk.

Dårlig batteri eller koblinger?

Kan også være noe som stjeler strøm når motoren står parkert..

NR3: Opel kadett

*Bilen drar til høyre ved oppbremsing. Det er også vanskelig å få bilen til å holde seg i ro ved parkering i bratt bakke

Bytte bremser på venstresiden, lufte bremser og stramme håndbrekk?

Fortsatt bytte bremser på begge side...

NR7: Volvo 740

*Bruker mye bensin, fusker ved gasspådrag.

Lekasje? feil på bensinpumpe?

Tenningsdeler, fordelerlokk rotor, plugger osv kan også være en årsak... At "gnisten" ikke når fram liksom, så det tenner mindre, går dårligere og fusker litt...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at dere minte meg på det at man SKAL bytte på begge sider når det gjelder bremser.. slurva litt når jeg skreiv detta :pray

endrer første post så ikke flere skal klage :P

men noen som vet om jeg har det riktig på NR4 og 8 ?

Tenker mere på slitne foringer men...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skriver bytte bremser; hva tenker dere på da? Klosser, skiver, kaliper ?

Synest det blir litt vagt å skrive bytte bremser, spesielt på en eksamen der du faktisk på førehand har fått undervisning i faget.

Etter mi meining er å bytte bremser en svært uproffisjonell uttrykksmåte, som av en fagmann kun kan forsvarast i forbindelse med forklaring til kunde (hadde ikkje vore godt nokk om eg var kunde)

ellers ønsker eg lukke til med eksamen, sjølv starta eg på fagprøva i dag.

mvh

Lars

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skriver bytte bremser; hva tenker dere på da? Klosser, skiver, kaliper ?

Synest det blir litt vagt å skrive bytte bremser, spesielt på en eksamen der du faktisk på førehand har fått undervisning i faget.

Etter mi meining er å bytte bremser en svært uproffisjonell uttrykksmåte, som av en fagmann kun kan forsvarast i forbindelse med forklaring til kunde (hadde ikkje vore godt nokk om eg var kunde)

ellers ønsker eg lukke til med eksamen, sjølv starta eg på fagprøva i dag.

mvh

Lars

først finne ut hva det kan vær som gjør at den drar til sida, sylinder,klosser, etc.. så bytte det..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. jeg har eksamen på fredag og fikk utlevert situasjonsbeskrivelsen i dag.

Hva kan feilene være og noen tips?

bytte bremser forran og lufte dem?

/Hansien

Her kan det være foringer og sånne ting i understellet som er slakke.. altså når du bremser, blir de ødelagte delene beslastet så kraftig at de flytter på seg, og hjulstillingen forandrer seg drastisk. Jeg tenker med en gang casterstag

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider