Gå til innhold

tips ønskes til prosjekt fattigmannsbil

Ranger emnet


Tenzien

Anbefalte innlegg

Etter div uheldige greier på tidlig nittitall har kjerringa, ungene og jeg aldri hatt råd til å skaffe oss bil. Nå er vi blitt så lange i arma av å bære alt hjem fra butikken, trøtte i beina av å gå og lei av å bruke et hav av tid på bruk av offentlig transport på alt utenom føttenes aksjonsradius, at vi har bestemt oss for å bruke årets madamens påleggstrekkfrie utbetaling av feriepenger på bil.

 

Tjuetusen blanke kroner er det jeg har til rådighet. For meg et helt uhorvelig stort beløp å ha tilgjengelig.

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal posjonere dette, hvor mye til bil, verktøy, reservedeler, krisekonto driftsstans. Hva slags bil , hva slags verktøy.

 

 

Mer kommer om et par timer, har en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klassiker dette, du er i samme sko som 90% av studentene rundt om i landet.

 

Mitt tips til deg er å finne en Toyota Camry f,eks.

Passe stor bil med plass til unger og bæreposer, slitesterke motorer og driftsikre sånn ellers. Det eneste som trekker ned er at det fort ruster og utseende. Men, bil er nå bil uansett:)

 

Hvis størrelsen på bilen er uinteressant så kjøper du deg en Corolla, Golf/Jetta eller noe i den duren, altså en bil som det svømmer over av brukte reservedeler til, og som en knapt trenger verktøy for å skru på:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle halvgamle biler det "kryr" av, som Volvo 200- og 700serie, Mercedes 123/124, Toyota Camry/Corolla, Opel Omega etc. Alle disse går det forholdsvis mange av og så lenge man styrer unna biler med rust og skyhøy kilometerstand burde man kunne finne en bil som vil gi deg et bilhold uten alt for store kostnader og problemer.

Nevnte eksempler er stort sett greie å skru på og tilgangen på brukte deler/hugde biler er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiker dette, du er i samme sko som 90% av studentene rundt om i landet.

 

Forskjellen ligger vel i at 90% av studentene ikke har kjerring og unger , og at de etter endt utdanning kan forvente inntektsøkning og evne til å kjøpe seg ut av problemer.

 

Min økonomiske ryggrad er brukket og uhelbredelig. Jeg kommer til å være blakk til jeg dauer, og derfor må jeg bruke litt mer omtanke i planleggingsprosessen rundt bilhold.

 

Hvis størrelsen på bilen er uinteressant så kjøper du deg en Corolla, Golf/Jetta eller noe i den duren, altså en bil som det svømmer over av brukte reservedeler til, og som en knapt trenger verktøy for å skru på:)

 

Størrelsen er ikke uinteressant med mindre jeg kjøper bil og henger. Kjærringa vil på bilferie, og hu og unga er ikke akkurat verdensberømte for å "travel light" . Har vært en del inne på den tanken - spare bensin og kanskje billigere deler ?

 

Men som sagt - pakke - bil , verktøy hva blir en riktig miks. Gamle biler må fikses på et eller annet tidspunkt - skal jeg like godt kjøpe meg sveiseapparat, vinkelsliper, blåselampe, kompressor, lakksprøyte etc - altså relativt dyre verktøy først som sist ( sist blir nemlig aldri noe av - i alle fall ikke før feriepengene neste år) i tillegg til jekk, bukker, momentnøkkel, div håndverktøy etc etc. Kjøper jeg alt det blir det imidlertid ikke rare greiene igjen til bil.

 

Alle halvgamle biler det "kryr" av, som Volvo 200- og 700serie, Mercedes 123/124, Toyota Camry/Corolla, Opel Omega etc. Alle disse går det forholdsvis mange av og så lenge man styrer unna biler med rust og skyhøy kilometerstand burde man kunne finne en bil som vil gi deg et bilhold uten alt for store kostnader og problemer.

Nevnte eksempler er stort sett greie å skru på og tilgangen på brukte deler/hugde biler er god.

 

Ser det kryr av mercer ja, er ikke deler til dem svindyre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen deler jo selvfølgelig svindyre om det skal kjøpes nytt, men dette gjelder vel de fleste biler. Ofte kan man jo få tak i brukte deler der hvor dette kan brukes.

 

Min gamle Mercedes 300 diesel kjører jeg på 0,66 på langkjøring, synes ikke det er så ille, på nesten 1600 kilo bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune
Kan du ikke lese ? Jeg gir 20 tusen for en bil - ferdig registrert - årsavgift betalt - da skal jeg ha med garasjejekk, verkstedbukker batterilader og alt annet som trengs av verkstedutstyr og verktøy nødreservedeler (reimer etc) for å holde kjerra rustfri, presentabel og i lovlig gang de neste par åra.

 

Kjøp deg heller bil til 15, og kjøp deg resten av verktøy og reimer på biltema. Tror ikke folk vil tømme hele garasjen sin. :sombrero:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe slikt du er ute etter kanskje: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10302545&sid=14abcjgDt_544881&pos=76&tot=142&page=3

 

1990 modell Toyota Carina 1,6 XLi. Grei plass, 4 dører, gode sommerdekk, samt det følger med vinterdekk. Han skal ha 11500,- ferdig registrert - mulig du kanskje kan prute ned en tusing hvis du står med penga i hånda.

 

Da har du fortsatt drøyt 9 lapper til forsikring og eventuelt deler/verktøy. Bilen vi ser på nå er EU godkjent frem til sept. 08, så mest sansynlig er den nok i grei stand. Du trenger vel strengt tatt ikke mer verktøy enn et rimelig "fullpakke" sett ala dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314518 - 695,-

 

Vet ikke hva en slik bil ligger på i forsikring, men det kan du jo sjekke på de fleste forsikringsselskapers nettsider. Ansvar holder vel i massevis.

 

Disclaimer: Jeg har INGENTING med annonserte bil å gjøre.. Kun et eksempel på en bil jeg selv syntes så bra ut mtp pris, størrelse og utstyr.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig enig i det TomasK skriver. Har selv hatt en '87 toyota camry til den nette sum av 5000kr. Den passerte 2 eu-kontroller uten mer vedlikehold enn å bytte bakerste potte på eksosanlegget og bremsebånd bak. Den har passert 330.000km, men fungerer glimrende enda. Noe slikt vil nok gi deg et enkelt bilhold i lang tid framover, hvis du får tak i et greit eksemplar som ikke er rusta bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg heller bil til 15, og kjøp deg resten av verktøy og reimer på biltema. Tror ikke folk vil tømme hele garasjen sin. :sombrero:

 

Nei, men det var en sandnesgauk som ville prakke på meg noe til langt over hva jeg i utgangspunktet har satt som makslimit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lære seg å lese hva folk faktisk er ute etter før du starter snikreklame for bilen din..

 

Han spurte etter bil til 20tusen, så sa jeg at jeg hadde en til 25tusen, og det er ikke vits og glefse med kjeften for det. Vis folk har så lite penger at dem ikke kan plusse på 5000, så mener jeg ikke personen har råd til bil. Har han aldri hatt bil, så må han ut med 5-10tusen i forsikring i året. Prøvde egentlig bare og være hyggelig, og tipse han om jeg har en drifsikker, og bra bil, som er verdt pengene.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår