Gå til innhold

Vk1 Kjøretøy eksamen!

Ranger emnet


stig89

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har eksamen i morgen, fikk forberedelsen i dag å lurte på om noen av dere har noen tips hva som kan være galt med bilen.

 

VK1 kjøretøy, 2t praktisk og 3t teori

 

Du er ansatt som lærling hos et verksted som tar inn alle typer kjøretøy til reprasjon. En dag kommer en bileier og forteller at motoren har fusket en tid.

Bileieren er kunde hos bedriften og er eier av en personbil. Kunden ønsker også å få utført noen småreprasjoner på bilen.

 

 

Gjennom samtale med eieren får du følgende ønsker og tilleggsopplysninger:

(1)-Ved belastning i bakker etc. øker motorturtallet

(2)-Kontroller olje på gearkassen da han har sett at det er olje på garasjegulvet.

(3)-Ladekontroll -lampa har lyst enkelte ganger under kjøring.

(4)-Kunden synes at lysene er blitt dårligere, det må være noe galt sier han.

(5)-Motoren er tung å starte, særlig når det blir kaldt ute.

(6)-Når kunden kjører på "vaskebrett" eller småhumper så høres det bankelyder.

 

(1) Har ikke peiling på hva som kan foråsake dette.

 

(2) Er det ikke bare å skru ut tappepluggen å se om det renner fort ut ? :hellothere:

 

(3) Skjekke ladespenning ?

 

(4) Måle etter spenningsfall, evt. koble et relé over lysene.?

 

(5) Dårlig batteri, syretest. For tykk olje ? :wonder:

 

(6) Dette kan jo være myyye siden det ikke er beskrevet hvor lyden kom fra. Foringer i forstillingen, Eksosanlegg, kan jo være no inne i bilen også for alt jeg vet.. :bok:

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksamen i morgen, fikk forberedelsen i dag å lurte på om noen av dere har noen tips hva som kan være galt med bilen.

 

VK1 kjøretøy, 2t praktisk og 3t teori

 

 

 

(1) Har ikke peiling på hva som kan foråsake dette.

 

(2) Er det ikke bare å skru ut tappepluggen å se om det renner fort ut ? :hellothere:

 

(3) Skjekke ladespenning ?

 

(4) Måle etter spenningsfall, evt. koble et relé over lysene.?

 

(5) Dårlig batteri, syretest. For tykk olje ? :wonder:

 

(6) Dette kan jo være myyye siden det ikke er beskrevet hvor lyden kom fra. Foringer i forstillingen, Eksosanlegg, kan jo være no inne i bilen også for alt jeg vet.. :bok:

 

 

1: Clutch ?

2: Pleier det ikke å være ett sjekkpunkt på girkasser der man ser om det er riktig oljenivå ?

3: Dynamo/børster som begynner å ta kvelden ?

4: Be eier vaske bilen og i samme slengen vaske frontlyktene. Evt. bytte pærer og se om reflektoren er ødelagt

5: Kaldstartventil ?

6: eksos eller noe som tar oppi ?

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Clutch ?

2: Pleier det ikke å være ett sjekkpunkt på girkasser der man ser om det er riktig oljenivå ?

3: Dynamo/børster som begynner å ta kvelden ?

4: Be eier vaske bilen og i samme slengen vaske frontlyktene. Evt. bytte pærer og se om reflektoren er ødelagt

5: Kaldstartventil ?

6: eksos eller noe som tar oppi ?

 

 

(1) Clutch ? :drunk: Hva kan ha foråsaket dette da ? Og hvordan/hvorfor øker den turtallet ved belastning ? :wonder:

 

(2) Aner ikke, husker da jeg var utplassert hos Henry Hammari.

Da skrudde jeg ut tappepluggen og så om det rant ut mye med en gang.. :wonder:

 

(3) Kan godt være :)

 

(4) Godt poeng.. du har ikke noen flere ideer ?

 

(5) Det kan jo også hende for bilen har fusket en stund og det var bare når det var kaldt ute.

 

(6) Vel her kan det være så mye så :driving

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ansatt som lærling hos et verksted som tar inn alle typer kjøretøy til reprasjon. En dag kommer en bileier og forteller at motoren har fusket en tid.

Bileieren er kunde hos bedriften og er eier av en personbil. Kunden ønsker også å få utført noen småreprasjoner på bilen.

 

 

Gjennom samtale med eieren får du følgende ønsker og tilleggsopplysninger:

(1)-Ved belastning i bakker etc. øker motorturtallet

(2)-Kontroller olje på gearkassen da han har sett at det er olje på garasjegulvet.

(3)-Ladekontroll -lampa har lyst enkelte ganger under kjøring.

(4)-Kunden synes at lysene er blitt dårligere, det må være noe galt sier han.

(5)-Motoren er tung å starte, særlig når det blir kaldt ute.

(6)-Når kunden kjører på "vaskebrett" eller småhumper så høres det bankelyder.

 

1) Helt sikkert clutchen. begynner bare å slure når motoren jobber...Du kan ta noen lette tester for å sjekke clutchen. sette på brekket, trå på bremsen og sett bilen i tredje gir. så gir du gass og slipper clutchen. skal kveles. gjør den ikke det er clutchen slitt...

 

2) Er faktisk ikke helt sikker på den der, men noen girkasser har en plugg du skrur ut og da er det bare å stikke fingern inn å kjenne etter om det er olje der.. men tror ikke det er likt på alle kasser..

 

3)Ta en kontroll av ladesystemet. mål batteriet mens motoren er igang og mål rett på generatoren også..er det bra med strøm på generatoren men ikke på batteriet så ligger sikkert feilen i kabelen fra generator til batteri

 

4)Mål speeningsfallet i kretsen, pluss og minus siden. ikke mer enn 0,5v på + og 0,3v på -. er det mere så kan du ta en skrittvis spenningsfallsmåling. Tilsutt kan du ta å montere et rele.

 

5)kan være batteriet.. ta en fullstendig kontroll av det.

 

6)Kan være fjærbeinslager. Finn et sted på frontskjermen hvor man ikke kan bulke den å gyng litt på bilen.. hører du knekke/bankelyd så tyder det på et gåent fjærbeinslager... kan også sjekke om det er noen knekte fjærer. ødelagte foringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på vk1 og vk2 tverrfagelig eksamen?

 

Halla bård:p

 

er egentlig ikke no forskjell på eksamene, men jeg har gått tre år på skole imotsetning til vanlig kjøretøy som bare har gått to.. jeg får studiekompetanse og fagbrev, mens de bare får fagbrev etter endt lærlingtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksamen i morgen, fikk forberedelsen i dag å lurte på om noen av dere har noen tips hva som kan være galt med bilen.

 

VK1 kjøretøy, 2t praktisk og 3t teori

 

 

 

(1) CLutchen din er sliten og begynner å slure. men dette skal da være så ekstrem belastning at du fort vil merke om det er dette som forusaker. Du vil også merke dette ved harde pådrag i axx om den er slitt nokk!!

 

 

(2) Nei! For å sjekke olje nivå kan du på FÅTALL biler spes dem med 4x4 og som har senter diff peile dette med en egen peilepinne som sitter på girkassa! I enkelte tilfeller skrur du av påfyllings skruen på girkassa og fyller til det renner over! da er du sikret!

 

(3) Mål spenninga på ladinga mens motoren er i gang. lader den under 14.2V må du bytte børster, i værste tilfelle dynamo!

 

(4) Her måler du spenninga på lysa. Spm er også om lysene fader ved pådrag, eller om du slår på andre elektriske gjenstander, eller om de generelt lyser svakt!

 

 

(5) KAN være dårlig batteri, spm er nå om dette er BENSIN eller DIESEL.. Diesel kan være tungstartet om du ikke gløder nokk, diesel antenner vanskeligere enn bensin!

 

(6) Dette er da for kort spm. DU m vite hvor på bilen, hva slags dunking dette er . alt fra løs demper til gåent hjullager, til eksosanlegg til whatever..

 

Enklest er å prøvekjøre bilen og høre selv

 

 

Slik?

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla bård:p

 

er egentlig ikke no forskjell på eksamene, men jeg har gått tre år på skole imotsetning til vanlig kjøretøy som bare har gått to.. jeg får studiekompetanse og fagbrev, mens de bare får fagbrev etter endt lærlingtid

 

høhøhø... Og fortsatt kjører du golf?..

 

Trodde du lærte noe på skolen!?

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

jeg går riktignok på VK1 elektro, og har akkurat hatt eksamen.

 

de svarene der ville muligens ikke holdt for ståkarakter hos oss ei gang. man må utdype spørsmålene mest mulig. og evt si hva man kan rette opp problemet med og evt økonomiske aspekter v/ forskjellige alternativer.

 

slik er det i alle fall her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går riktignok på VK1 elektro, og har akkurat hatt eksamen.

 

de svarene der ville muligens ikke holdt for ståkarakter hos oss ei gang. man må utdype spørsmålene mest mulig. og evt si hva man kan rette opp problemet med og evt økonomiske aspekter v/ forskjellige alternativer.

 

slik er det i alle fall her.

 

Svarene er vel mere som veiledning til han, vi skal jo ikke svare på hele oppgaven for han? vi skal gi han pekepinner om hva han bør finne ut mere om, så han selv kan utdype mere når han har eksamen :):cool:

Elsker bilførere som tro bilen er homofil og kjører den opp i rævva på min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår