Gå til innhold

Hvorfor kan ikke en dieselbil ha fin motorlyd?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

altså en dieselmotor jobber med rundt 50 bar i arbeidstakten og den spruter inn dieseil i hele takten, altså brenner mer og mer diesel nedover i arbeidstakten(derfor den er så kraftig) Mens i en bensinmotor eksploderer bensinen og sender stempelet nedover.

bensinmotoren jobber med rundt 17-20 bar i arbeidstakten.

 

er ikke pumpa som lager denne lyden.

 

common rail gjør at de nyere dieselmotorene går enda finere.

common rail kan sammenlignes med fuelrailen ( som får trykk fra dieselpumpa) i bensinsprut som videre fordeler dieselen til dysene. (i common rail kan d være oppi 2000 bar med dieseltrykkk i vanlige personbiler!!)

 

min koknlusjon er vertfall at d er denne enorme kompresjonen som gjør at en diesel bråker vesentlig mer enn en bensinmotor.

 

og diesel er selvantennende ja for de som var usikre på dette.

pga. av den høye kompen blir d utviklet en enorm varme.

 

så her er d ikke tenningstidspunktet som må være nøyaktig siden d ikke er tennplugger, men dieselinnsprøytningen.

( hørte at de nye typene dyser klarer å sende inn opptil 5 sprut med dieseil på en forbrenning.)

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

pompa er vel noe av det som bråker mest, pga den er mekanisk å arbeider med høyt trykk, den er jo med i register pga av at den skall fore diesel ved riktig tidsponkt, åsså er det jo ganske hard gange generelt pga at en dieselmotor går pga dieslen blir antent i cylinder pga trykk og varme. sån som jeg har skjønt de i hvertfall:P hehe, ekke sikkert jeg har skjønt de riktig! så ikke skyt meg hvis dette er gærli!:P

 

er d den gamle rekkepumpa du tenker på med mekanisk kam som sender diesltrykk inn i hver sine sylindre på pumpa for å så bli sendt sylinderen den skal tenne i?

 

den er vertfall ikke i bruk lengre;)(kun på tunge kjøretøy isåfall)

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har peiling, hvorfor lager en dieselmotor så stygg lyd kontra en bensinmotor?

At du syns dieselmotorer lager stygg lyd, gjør ikke det automatisk til en sannhet.

 

Noen liker bensinmotorlyd, andre liker dieselmotorlyd.

Noen liker sjokolade, andre liker potetgull.

Noen liker mora, andre liker dattera.

Noen liker epler, andre liker pærer.

Noen liker fitta, andre liker rumpa.

osv

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er d den gamle rekkepumpa du tenker på med mekanisk kam som sender diesltrykk inn i hver sine sylindre på pumpa for å så bli sendt sylinderen den skal tenne i?

 

den er vertfall ikke i bruk lengre;)(kun på tunge kjøretøy isåfall)

 

stemmer. hehe.. de jeg kan om diesel har med traktor/arbeidsmaskiner å gjøre:p hehe

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 1.6 TD VW motor varver fin 6000 kanskje 6500 å... Det kommer an på mengden Diesel som sprøytes inn... Diesel styres drivstoff og tar det den trenger av luft selv, mens bensin er det mengde luft som øker turtall... Grunnen til at de fleste Dieselmotorer ikke klarer høyt turtall er at man har kompresjon på alt fra 18-30 i komp mot 6.5-13 i bensinmotor og da blir det for mye vibrasjoner på høyt turtall.

 

Lyden kommer av at alt drivstoff suges inn fra et kammer der Diesel og luft blandes først (forkammerdiesel) En TDi motor har dysa rett i sylinderen og der har åssa stempla en annen form (forbrenningskammer i stempla).

 

Grunnen til at nyere Diesler har penere lyd er trykket i dysa. En Pumpedyse motor f.eks (nyere VW) har ei dyse som øker trykket i innsprøytningsøyeblikket og dette gir finforstøvning noe som igjen gir penere forbrenning... En Dieselmotor antenner av seg selv, altså ingen tennplugger...

 

En Dieselmotor er også mer effektiv enn bensin siden utnyttelsen av dieselen er bedre!

 

Håper dette ga litt klarhet i sakene...

 

En liten ting til: Min gamle 1.6 TD stoppa ikke å dra pga dieselmende men av ventilflyt :D kan tenke meg det var nærmere 7500-8000 o/min før den ga seg... 1.2 bar Turbotrykk mot 0.4 originalt. Denne bilen gikk GODT!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dieselmotor går med stort luftoverskot og sylinderen blir fyllt med luft uten tanke på dieselmengda.

 

forbrenningstrykke kan kome opp i 100-115 bar på en turbolada motor.

 

kompen ligger stort sett mellom 15:1 til 23:1

det er avhengig av om den er direkteinnsprøyta eller forkammer, forkammermotor har høgare komp, er selfølgelig forskjell på kompen på en suge å turbomotor.

ka det er for motor som har 30:1?

 

og forkammer er et gammalt prinsipp som stort sett ikkje er i bruk lenger, er lenge sia det blei vanlig med direkte innsprøytning, har rigtignukk hengt gjenn lenge på bilsida pga en forkammermotor går stillare.

en motor kan ha direkte innsprøytning skjøl om den ikkje er TDI.

 

en grunn til at en common rail motor går fint er for at den sprøyte inn diesel opp til 5 gonga i løpet av komp/arbeidstakta,

som gjer at det blir ei "fin forbrenning".

på common rail er det ei høgtrykkspumpe som held et konstant trykk mellom nåken hundre bar og opp til 2000 bar i railen og heilt fram til dysene, dysene blir styrt elektonisk.

 

en del av den karakteristiske diesellyden er dei ulike flammefrontane som møte kvarandre i forbrenningstrakta, dei minstre dråpane antenne først på ulike plassa i sylinderen og smell sammen til et "knakk"

 

blei rotete forklart og litt retta mot tyngre dieselmotora, menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kanskje har lydklipp av feite diesel lyder?!

 

FEIT lyd? you got it:

http://videos.streetfire.net/search/blow+off+valve/1/2ddcbcc0-b2ee-40fd-bb35-269d38e57861.htm

 

og enda en:

 

http://videos.streetfire.net/search/audi+diesel/0/5f8a7242-7ce1-472b-a8fb-3bdc584b9cdc.htm

 

RÅTT

 

faen jeg får frysninger langt nedover ryggen!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså en dieselmotor jobber med rundt 50 bar i arbeidstakten og den spruter inn dieseil i hele takten, altså brenner mer og mer diesel nedover i arbeidstakten(derfor den er så kraftig) Mens i en bensinmotor eksploderer bensinen og sender stempelet nedover.

 

eksplodere? tvile på de gitt ;)

det er en forbrenningsmotor, ikkje eksplosjonsmotor..

forbrenningstakt, ikkje eksplosjonstakt (nei, du sa vel ikkje det, berre nevnte det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår