Gå til innhold

Hvorfor kan ikke en dieselbil ha fin motorlyd?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

YouTube - 1983 Mercedes Benz Turbo Diesel Straight Pipe

 

denne synes jeg har deilig lyd...

 

Mercedes 300 turbodiesel med rakrør

 

søk på diesel straight pipe hvis dere vil høre flere dieselbiler med godlyd! :)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grei den, men svartrøyken er jo litt "turnoff" :p

 

du blei vel født igår du eller?

 

åssen er det MUUUULIG å ikke like svartrøyken?????:bambam:

 

jo mer svartrøyk fra eksosen desto mer status blant folk!!!!!!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså en dieselmotor jobber med rundt 50 bar i arbeidstakten og den spruter inn dieseil i hele takten, altså brenner mer og mer diesel nedover i arbeidstakten(derfor den er så kraftig) Mens i en bensinmotor eksploderer bensinen og sender stempelet nedover.

bensinmotoren jobber med rundt 17-20 bar i arbeidstakten.

 

er ikke pumpa som lager denne lyden.

 

common rail gjør at de nyere dieselmotorene går enda finere.

common rail kan sammenlignes med fuelrailen ( som får trykk fra dieselpumpa) i bensinsprut som videre fordeler dieselen til dysene. (i common rail kan d være oppi 2000 bar med dieseltrykkk i vanlige personbiler!!)

 

min koknlusjon er vertfall at d er denne enorme kompresjonen som gjør at en diesel bråker vesentlig mer enn en bensinmotor.

 

og diesel er selvantennende ja for de som var usikre på dette.

pga. av den høye kompen blir d utviklet en enorm varme.

 

så her er d ikke tenningstidspunktet som må være nøyaktig siden d ikke er tennplugger, men dieselinnsprøytningen.

( hørte at de nye typene dyser klarer å sende inn opptil 5 sprut med dieseil på en forbrenning.)

 

 

Kjører du med konstant tenningsbank du eller? En bensinmotor forbrenner bensinen og sender stempelet nedover som følge av ekspansjonen som forbrenningen forårsaker.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du blei vel født igår du eller?

 

åssen er det MUUUULIG å ikke like svartrøyken?????:bambam:

 

jo mer svartrøyk fra eksosen desto mer status blant folk!!!!!!

 

 

Ble født igår ja fordi jeg ikke liker svartrøyk..

 

Verste jeg ser etter veiene er gamle steinknuserdiesler som pøser ut med tykk sur svartrøyk..

 

Og kan ikke si du får mye status kommer du til meg på PKK med en rullende røyksky..Blir vel heller at du får en mangellapp.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du blei vel født igår du eller?

 

åssen er det MUUUULIG å ikke like svartrøyken?????:bambam:

 

jo mer svartrøyk fra eksosen desto mer status blant folk!!!!!!

 

Er det et snev av ironi i det innlegget:) ?

Er selv ikke så glad i svartrøyk, men det ryker stort sett bare ved kraftig gasspådrag. Det som er rart er at det ikke nødvendigvis ryker da heller, det varierer litt.

 

Og partikkelfilter løser vel problemet med røyken også såvidt jeg har forstått.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå skal vi få litt klarhet i hendelsesforløpet i forbrenningsprossessen.

 

BTW, arbeistakt heter det...sto en post lenger oppe her om noe slikt...Det her er forøvrig en dieselmotor, ok da får jeg begynne...

 

Brennstoffet skal løpe igjennom både fysiske og kjemiske prosesser før tenning kan inntreffe. De fysiske prosessene omfatter forstøving, fordamping og blanding mellom brennstoff i dampform og luftens oksygen. De kjemiske prosessene omfatter en rekke kjemiske reaksjoner som måå gjennomløpes, før blandingen går inn i en rask oksydasjonsprosess som karaktiseres tenningen.

 

For en gitt motor er den fysiske perioden av tenningsforsinkelsen fast og bestemt av motorens spesifikasjoner, justeringer og belastning. Endringer i den totale tenningsforsinkelsen er derfor i stor grad gitt av brennoljens kjemiske egenskaper.

 

I løpet av tenningsforsinkelsen sprøytes fortsatt brennolje inn i forbrenningsrommet. Denne brennoljen gjennomgår alle de prosessenne som skal til for å få tenning mens man "venter på at tenningen skal inntreffe" et eller annet sted i brennolje/luft blandingen. Dette innebærer at en viss brennoljemengde er "klar til forbrenning" ferdig blandet og preparert når tenningen inntreffer, noe som fører til en relativt kraftig forbrenning umiddelbart etter tenning.

 

Omfanget av denne forbrenningsperioden - eksplosiv forbrenning - vil tilnærmet være proporsjonal med tenningsforsinkelsens lengde. Ved en lang tenningsforsinkelse vil mer brennolje være akkumulert i forbrenningsrommet noe som vil føre til en mer omfattende eksplosiv forbrenning. Normalt forbrenner bortimot all den brennoljen som er sprøytet inn i løpet av tenningsforsinkelsen, under forbrenningsfasen.

 

Forbrenningen i denne fasen vil i hovedsak forløpe som en progressiv eksplosjon noe som innebærer at det dannes en flammefront og at man i et gitt øyeblikk operer med 2 gassfaser, nemlig forbrent og uforbrent gassblanding.

 

Flammefrontens hastighet tilsvarer lydhastigheten i gassblanding. I lokale områder kan forbrenningen kortvarig forløpe som en simultan eksplosjon. Dette innebærer at man kun har 1 gassfase nemlig en reagerende gassblanding.

 

Den eksplosive forbrenningsperioden ansees avsluttet når man har nådd det maksimale sylindertrykket eller når trykkgradienten i sylinderen reduseres.

 

Under og etter deb eksplosive forbrenningsperioden vil brennolje fortsatt sprøytes inn i forbrenningsrommet. Denne brennoljen gjennomgår de samme fysiske og kjemiske prosessene som beskrevet lenger opp her! På grunn av det økte innholdet av forbrenningsprodukter og inerte gasser, vil forløpet av denne forbrenningen i stor grad være avhengig av blandingsdannelsen mellom brennstoffdamp og luft (oksygen) samt av diffusjonshastigheten mellom brennbare gasser og luft. Denne delen av forbrenningsprosessene kalles da også gjerne diffusiv eller diffusjonsstyrt forbrenning.

 

Når lufta blir komprimert i en sylinder, kan vi ha et trykk på 30 - 50 bar og temperaturen stiger til ca. 600 til 900 grader det vil si at lufttemperaturen inne i motorsylinderen overskrider brennstoffets selvanntelses-punkt.

Når det selvanntennes stiger trykket til 70 - 120 bar mens temperaturen stiger til f. eks 2000 grader.

 

Reodor F:

Dieselmotoren må alltid ha et stort luftoverskudd for å få en fullstendig forbrenning. Mener å huske du skrev noe om det her tidligere. :)

 

Når brennstoffet er forstøvet er det ikke snakk om noen "dråper" så vidt jeg forstått, det har gått over i tåke/dampform.

 

 

Fy feite det var stilig lyd i noen av Mercedesene der! :D

Helt værst! :D:D

 

Synes noe av de traktorene som holder på pulling har bra lyd! liker helst en stor sekser med "monster" turbo :D Svart røyk er et must hehe..hørte jeg noen sa miljøvennlig? neida..:) hehe

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med konstant tenningsbank du eller? En bensinmotor forbrenner bensinen og sender stempelet nedover som følge av ekspansjonen som forbrenningen forårsaker.

 

Du storgutt, dieselen forbrenner den også..dvs at begge motorer bruker brennstoff!! De forbrenner bensin/diesel altså forbrenne=bruke! Du fyller vell drivstoff du også? Det er nettopp fordi du forbrenner brennstoffet,ergo tom tank når det er tomt for brennstoff. Står vell noe sånn ca. høvelig forklart rett oppe her :)

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå skal vi få litt klarhet i hendelsesforløpet i forbrenningsprossessen.

 

BTW, arbeistakt heter det...sto en post lenger oppe her om noe slikt...Det her er forøvrig en dieselmotor, ok da får jeg begynne...

 

Brennstoffet skal løpe igjennom både fysiske og kjemiske prosesser før tenning kan inntreffe. De fysiske prosessene omfatter forstøving, fordamping og blanding mellom brennstoff i dampform og luftens oksygen. De kjemiske prosessene omfatter en rekke kjemiske reaksjoner som måå gjennomløpes, før blandingen går inn i en rask oksydasjonsprosess som karaktiseres tenningen.

 

For en gitt motor er den fysiske perioden av tenningsforsinkelsen fast og bestemt av motorens spesifikasjoner, justeringer og belastning. Endringer i den totale tenningsforsinkelsen er derfor i stor grad gitt av brennoljens kjemiske egenskaper.

 

I løpet av tenningsforsinkelsen sprøytes fortsatt brennolje inn i forbrenningsrommet. Denne brennoljen gjennomgår alle de prosessenne som skal til for å få tenning mens man "venter på at tenningen skal inntreffe" et eller annet sted i brennolje/luft blandingen. Dette innebærer at en viss brennoljemengde er "klar til forbrenning" ferdig blandet og preparert når tenningen inntreffer, noe som fører til en relativt kraftig forbrenning umiddelbart etter tenning.

 

Omfanget av denne forbrenningsperioden - eksplosiv forbrenning - vil tilnærmet være proporsjonal med tenningsforsinkelsens lengde. Ved en lang tenningsforsinkelse vil mer brennolje være akkumulert i forbrenningsrommet noe som vil føre til en mer omfattende eksplosiv forbrenning. Normalt forbrenner bortimot all den brennoljen som er sprøytet inn i løpet av tenningsforsinkelsen, under forbrenningsfasen.

 

Forbrenningen i denne fasen vil i hovedsak forløpe som en progressiv eksplosjon noe som innebærer at det dannes en flammefront og at man i et gitt øyeblikk operer med 2 gassfaser, nemlig forbrent og uforbrent gassblanding.

 

Flammefrontens hastighet tilsvarer lydhastigheten i gassblanding. I lokale områder kan forbrenningen kortvarig forløpe som en simultan eksplosjon. Dette innebærer at man kun har 1 gassfase nemlig en reagerende gassblanding.

 

Den eksplosive forbrenningsperioden ansees avsluttet når man har nådd det maksimale sylindertrykket eller når trykkgradienten i sylinderen reduseres.

 

Under og etter deb eksplosive forbrenningsperioden vil brennolje fortsatt sprøytes inn i forbrenningsrommet. Denne brennoljen gjennomgår de samme fysiske og kjemiske prosessene som beskrevet lenger opp her! På grunn av det økte innholdet av forbrenningsprodukter og inerte gasser, vil forløpet av denne forbrenningen i stor grad være avhengig av blandingsdannelsen mellom brennstoffdamp og luft (oksygen) samt av diffusjonshastigheten mellom brennbare gasser og luft. Denne delen av forbrenningsprosessene kalles da også gjerne diffusiv eller diffusjonsstyrt forbrenning.

 

Når lufta blir komprimert i en sylinder, kan vi ha et trykk på 30 - 50 bar og temperaturen stiger til ca. 600 til 900 grader det vil si at lufttemperaturen inne i motorsylinderen overskrider brennstoffets selvanntelses-punkt.

Når det selvanntennes stiger trykket til 70 - 120 bar mens temperaturen stiger til f. eks 2000 grader.

 

Reodor F:

Dieselmotoren må alltid ha et stort luftoverskudd for å få en fullstendig forbrenning. Mener å huske du skrev noe om det her tidligere. :)

 

Når brennstoffet er forstøvet er det ikke snakk om noen "dråper" så vidt jeg forstått, det har gått over i tåke/dampform.

 

Hvor har du "lært" dette da? Hva forstår du med flammefront? Hva består en tåke av?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dampen blir jo som en sky da, samme som når du koker vannet så går også den over i dampform. Og det er vell heller ikke dråper på det stadiet der?? Energi kan ikke forsvinne bare oppstå i en annen form vettu.

 

Jeg har ikke hatt så veldig mye med dette med diffusiv å flammefronter osv enda, men jeg går maskinistlinjen så motor er vell mer som et hovedefag, får vell pakket mer i hodet senere :) Det meste av jeg skrev oppe der er hentet fra en av lærebøkerne mine.

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår