Gå til innhold

Hvorfor kan ikke en dieselbil ha fin motorlyd?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se der ja :)

Er litt rart hvorfor de bruker dette systemet på en såpass liten motor, men det har kanskje noe med driftsikkerheten å gjøre. Trenger jo ikke noe strøm for å starte da, sålenge man har tilgang på trykkluft... Er vel ikke bare bare med startkabler i et lokomotiv :)

 

Trykkluftstart var vel noe de måtte ta med på kjøpet da de valgte å benytte seg av skipsdiesel vil jeg tro. Gode gamle BMV nedlatet seg trolig ikke til å montere startmotor på sine saktegående smykker...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningsprosessen!

 

og den inkluderer ingen "eksplosjon"? Du ser, vi kaller det for en eksplosjon. Det som skjer da i din "forbrenningsprosess", er at når den komprimerte lufta får sin bensin (vi tar utgangspunkt i bensinmotor nå) og antennes av gnisten, så ekspanderer alt i en såkalt eksplosjon. :)

 

Her er det vist hvordan en to-takts motor virker:

 

 

Han sier også faktisk Burst!

 

Burst = brak, brudd , eksplosjon, sprengning, utbrudd

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med fjaset nå!

 

tja, har vell forsåvidt fått forklart det jeg ville fram til :D

 

Men, for sikkerhets skyld, så skal jeg spørre læreren min på Teknisk Fagskole som har doktorgrad i motor hva som skjer. Så en oppklaring skal vi vell få frem! Vi sitter å regner på det der, energi å mye mye rart.

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, har vell forsåvidt fått forklart det jeg ville fram til :D

 

Men, for sikkerhets skyld, så skal jeg spørre læreren min på Teknisk Fagskole som har doktorgrad i motor hva som skjer. Så en oppklaring skal vi vell få frem! Vi sitter å regner på det der, energi å mye mye rart.

 

Hva er det du har fått forklart nå føler du?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en motor med kompresjonstenning forbrennes drivstoffet ved hjelp av en diffusjonsflamme. Dette skyldes at drivstoffet sprøytes inn og finfordeles i svært små dråper. På grunn av kompresjonsvarmen fordamper dråpene og "tar fyr". Dråpene forbrennes altså separat, i motsetning til i en motor med gnisttenning hvor den homogene blandingen av luft og drivstoff forbrenner via en flammefront.

 

En forbrenning foregår kontrollert mens en eksplosjon foregår uten kontroll og med svært høye forbrenningshastigheter. Og da hadde motoren flydd i biter.

 

Youtube-fyren prøver i beste fall å overforenkle for en kunnskapsløs tilskuer, i verste fall vet han ikke bedre. Jeg vil tro førstnevnte er tilfelle. Dessuten benytter han eksplodere og forbrenne om hverandre mens han flakker med blikket.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW så heter det forstøving,brennstoffet blir forstøvet gjennom dysspissen (det ligner da på en stjerne, 5 kant, what ever, på de jeg har plukka sund ivertfall. Dette er da du trykktester dysa selfølgelig, tar papp eller noe lignende å ser hvordan forstøvinga blir.). Dette kan sammenlignes me 1 stk Axe boks å 1 stk lighter! Det brenner ganske godt. Hadde det vært dråper, så hadde jeg syntes synd på motoren din med tanke på tenningen.

 

Eksplosjon eller ikke, det er det det blir kalt, og sånn er det. Ellers så er jeg veldig enig i det du sier, bra foklart var det også! :)

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkemåte

 

I en forbrenningsmotor blir det tilført en blanding av luft og drivstoff i forbrenningskammeret, som så blir komprimert og antent, enten ved selvantenning eller ved hjelp av en tennplugg. Forbrenningen gjør at drivstoffgassene i forbrenningskammeret får høyere temperatur, det vil si at de får større kinetisk energi, og følgelig større fart. Molekylenes kollisjon med veggene i forbrenningskammeret kjenner vi som trykk. Trykket er proporsjonalt med den kinetiske molekylenergien, altså temperaturen. Gassmolekylene mister litt av farten sin når de gjør et arbeid på motoren. Litt av den termiske energien har altså blitt til kinetisk energi.

 

Mange benekter at det skjer en eksplosjon i motoren, og mener at forbrenning er det rette ordet. Dette er feil. Eksplosjon er en betegnelse som ikke er fastsatt. Det betyr en rask forbrenning som fører til at gassene vier seg ut. Å benekte at det er en eksplosjon i en motor er som å benekte at det i det hele tatt foregår en forbrenning.

 

En forbrenningsmotor utvikler mye varme, og store motorer er avhengig av kjøling. Dette gjøres ved enten væskekjøling eller luftkjøling.

 

Kilde: Wikipedia (vet man skal ta dette me en klype salt men)

 

Har jeg hatt motorbøkerne mine her...

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW så heter det forstøving,brennstoffet blir forstøvet gjennom dysspissen (det ligner da på en stjerne, 5 kant, what ever, på de jeg har plukka sund ivertfall. Dette er da du trykktester dysa selfølgelig, tar papp eller noe lignende å ser hvordan forstøvinga blir.). Dette kan sammenlignes me 1 stk Axe boks å 1 stk lighter! Det brenner ganske godt. Hadde det vært dråper, så hadde jeg syntes synd på motoren din med tanke på tenningen.

 

Hva er forstøving? Jo, det er svært små dråper...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår