Gå til innhold

Hvorfor kan ikke en dieselbil ha fin motorlyd?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da er det vell mange tusen "dråper" i f.eks en parfymeflaske/Axe bokser osv? dette er her går vel på betegnelser? grunnen til at det kalles forstøving er vell for at det blir som en tåke eller hva jeg skal kalle det? dråper forbinner jeg med f.eks regn..

 

småe "perler" hvis du skjønner..

 

Forstøving er jo rett og slett at det blir så høyt trykk gjennom dysespissen/dysa, at dråpene blir knust til,ja..kall det damp/tåke da...

 

molekyldråper for deg da Reoder:D Du er jo så bestemt på det...:)

 

Til syvende og sist så blir dette bare vriing å vending av et begrep...men det skrev jeg jo i en tidligere post...

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er detonasjon det. Detonasjon er forbrenning eller dekomponering som skjer raskere enn lydens hastighet i mediet som forbrenner. Er hastigheten lavere er det deflagrasjon. Eksplosjon er egentlig ikke så voldsomt godt definert, så før dere krangler dere ihjel om en det eksploderer i en dieselmotor eller ei, bør dere definere eksplosjon.

Utfra definisjonen:

"a violent release of energy caused by a chemical or nuclear reaction" er det rimelig klart at det er en eksplosjon. Utfra en annen definisjon:

"An explosion is the bursting or rupture of an enclosure or container due to the development of internal pressure from a deflagration or detonation"

er det ikke det, siden sylinderen (forhåpentligvis) er intakt etter forbrenningen.

 

 

</ingeniørmodus>

 

Edit: whoops. oppdaget litt seint at mesteparten av tråden var rævgammel.

 

Virkemåte

 

I en forbrenningsmotor blir det tilført en blanding av luft og drivstoff i forbrenningskammeret, som så blir komprimert og antent, enten ved selvantenning eller ved hjelp av en tennplugg. Forbrenningen gjør at drivstoffgassene i forbrenningskammeret får høyere temperatur, det vil si at de får større kinetisk energi, og følgelig større fart. Molekylenes kollisjon med veggene i forbrenningskammeret kjenner vi som trykk. Trykket er proporsjonalt med den kinetiske molekylenergien, altså temperaturen. Gassmolekylene mister litt av farten sin når de gjør et arbeid på motoren. Litt av den termiske energien har altså blitt til kinetisk energi.

 

Mange benekter at det skjer en eksplosjon i motoren, og mener at forbrenning er det rette ordet. Dette er feil. Eksplosjon er en betegnelse som ikke er fastsatt. Det betyr en rask forbrenning som fører til at gassene vier seg ut. Å benekte at det er en eksplosjon i en motor er som å benekte at det i det hele tatt foregår en forbrenning.

 

En forbrenningsmotor utvikler mye varme, og store motorer er avhengig av kjøling. Dette gjøres ved enten væskekjøling eller luftkjøling.

 

Kilde: Wikipedia (vet man skal ta dette me en klype salt men)

 

Har jeg hatt motorbøkerne mine her...

 

Siden en eksplosjon også er en forbrenning og omvendt så blir (som magnul for lenge siden var inne på) hele denne diskusjonen om forbrenning vs eksplosjon litt søkt.

 

Med forbrenning mener man vanligvis at mediet skal bruke noe tid på å forbrenne og at nettopp timingen av denne tidsbruken er vesentlig for hvor vellykket resultatet blir. Det nytter ikke med et hurtigbrennende pistolkrutt i ei lang geværpipe og omvendt. Nei, her laborerer man med riktig kruttype for å få prosjektilet opp i fart på en kontrollert måte, men uten at mesteparten av kruttladningen forbrenner etter at prosjektilet har forlatt munningen.

 

Med eksplosjon mener man derimot at forbrenningen skal være så rask som mulig for å gjøre mest mulig skade i seg selv. Riktignok er det 3 faktorer som påvirker resultatet ved sprengninger, nemlig markvibrasjoner, splintvirkningen og altså trykkvirkningen, men det er sistnevnte som er selve krumtappen.

 

Trolig burde vi fjerne oss helt fra forbrennings- vs eksplosjonsmotordiskusjonen, men jeg mener likevel at forbrenningsmotor er den beste betegnelsen derved at den på en bedre måte synliggjør en prosess som er under tidsmessig kontroll.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

En forbrenning foregår kontrollert mens en eksplosjon foregår uten kontroll og med svært høye forbrenningshastigheter. Og da hadde motoren flydd i biter.

 

 

Men i grønnsvarte helvete da! Nå har jeg prøvd å fortelle dere at dere må definere eksplosjon før dere begynner å krangle om det er en eksplosjon eller forbrenning.

 

Edit: Reodor skrev noe samtidig som meg. Skal vurdere fornuften i det han sier når jeg er ferdig med julelunsjen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i grønnsvarte helvete da! Nå har jeg prøvd å fortelle dere at dere må definere eksplosjon før dere begynner å krangle om det er en eksplosjon eller forbrenning.

 

Om du kanskje skal roe ned den eplekjekke tonen og oppdage at jeg faktisk krediterer deg i svaret mitt over...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter jo forbrenningsmotor, stort sett. Har ikke hørt om en eksplosjonsmotor? hehe, det hørtes ut som en kjempesmell rett å slett :D Neida, overtrøtt snart nå, tror vi trygt kan forlate denne diskusjonen :) Vi har vell forsåvidt rett begge to. Får håpe andre folk som leser dette skjønner! men detonasjon er vell egentli eksplosjon? for når noe detonerer så kommer vell som regel en eksplosjon? eller er jeg helt på villspor nå?

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i grønnsvarte helvete da! Nå har jeg prøvd å fortelle dere at dere må definere eksplosjon før dere begynner å krangle om det er en eksplosjon eller forbrenning.

 

Edit: Reodor skrev noe samtidig som meg. Skal vurdere fornuften i det han sier når jeg er ferdig med julelunsjen.

 

Mange benekter at det skjer en eksplosjon i motoren, og mener at forbrenning er det rette ordet. Dette er feil. Eksplosjon er en betegnelse som ikke er fastsatt. Det betyr en rask forbrenning som fører til at gassene vier seg ut. Å benekte at det er en eksplosjon i en motor er som å benekte at det i det hele tatt foregår en forbrenning.

 

Utifra dette vil jeg si at det krever en forbrenning for å få til en eksplosjon, og en eksplosjon krever en forbrenning..ferdig med det!!

 

I en forbrenningsmotor blir det tilført en blanding av luft og drivstoff i forbrenningskammeret, som så blir komprimert og antent, enten ved selvantenning eller ved hjelp av en tennplugg. Forbrenningen gjør at drivstoffgassene i forbrenningskammeret får høyere temperatur, det vil si at de får større kinetisk energi, og følgelig større fart. Molekylenes kollisjon med veggene i forbrenningskammeret kjenner vi som trykk. Trykket er proporsjonalt med den kinetiske molekylenergien, altså temperaturen. Gassmolekylene mister litt av farten sin når de gjør et arbeid på motoren. Litt av den termiske energien har altså blitt til kinetisk energi.

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i grønnsvarte helvete da! Nå har jeg prøvd å fortelle dere at dere må definere eksplosjon før dere begynner å krangle om det er en eksplosjon eller forbrenning.

 

Edit: Reodor skrev noe samtidig som meg. Skal vurdere fornuften i det han sier når jeg er ferdig med julelunsjen.

 

Om du kanskje skal roe ned den eplekjekke tonen og oppdage at jeg faktisk krediterer deg i svaret mitt over...

 

Og hvis du ser på definisjonene du hostet opp så ser du at de inneholder begrep som "a violent release of energy" og "bursting or rupture of an enclosure or container". Og det er nettopp mangelen på violence og rupture som beskriver forbrenningsprosessen i en motor til daglig. Det forekommer eksplosjoner (detonasjoner) i forbrenningsmotorer også, men de vil vi helst unngå da de er svært skadelige, ja nærmest violent...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange benekter at det skjer en eksplosjon i motoren, og mener at forbrenning er det rette ordet. Dette er feil. Eksplosjon er en betegnelse som ikke er fastsatt. Det betyr en rask forbrenning som fører til at gassene vier seg ut. Å benekte at det er en eksplosjon i en motor er som å benekte at det i det hele tatt foregår en forbrenning.

 

Utifra dette vil jeg si at det krever en forbrenning for å få til en eksplosjon, og en eksplosjon krever en forbrenning..ferdig med det!!

 

I en forbrenningsmotor blir det tilført en blanding av luft og drivstoff i forbrenningskammeret, som så blir komprimert og antent, enten ved selvantenning eller ved hjelp av en tennplugg. Forbrenningen gjør at drivstoffgassene i forbrenningskammeret får høyere temperatur, det vil si at de får større kinetisk energi, og følgelig større fart. Molekylenes kollisjon med veggene i forbrenningskammeret kjenner vi som trykk. Trykket er proporsjonalt med den kinetiske molekylenergien, altså temperaturen. Gassmolekylene mister litt av farten sin når de gjør et arbeid på motoren. Litt av den termiske energien har altså blitt til kinetisk energi.

 

Å sitere det samme wikipedia-innlegget to ganger gjør det ikke nødvendigvis bedre...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du ser på definisjonene du hostet opp så ser du at de inneholder begrep som "a violent release of energy" og "bursting or rupture of an enclosure or container". Og det er nettopp mangelen på violence og rupture som beskriver forbrenningsprosessen i en motor til daglig. Det forekommer eksplosjoner (detonasjoner) i forbrenningsmotorer også, men de vil vi helst unngå da de er svært skadelige, ja nærmest violent...

 

Nå var det da to av mange definisjoner jeg tok meg tiden til å hoste opp. Innen begrepet "a violent release of energy" kan ganske mye falle inn, inkludert en vanlig forbrenningsmotor. Jeg skal ikke ta stilling på hvor en dieselmotor havner av to grunner; 1)begrepet eksplosjon er fortsatt ikke definert og 2) jeg har ikke så god forståelse av hvordan en dieselmotor forebrenner i forhold til en ottomotor.

Poenget mitt var at "eksplosjon" eller "eksplodere" er dårlig definert. Derav følger at "ReidarP" ikke nødvendigvis har rett. Eksplosjon trenger ikke forbrenning. Ta f.eks. befolkningsEKSPLOSJON, det krever bare bolling. Mye bolling.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som måtte føle for å se at en ottomotor forbrenner:

YouTube - Micro Camera Shows the Workings of a Combustion Engine

Tatt i betraktning det korte tidsrommet dette foregår, må dette være "a violent release of energy", men i min verden er det en forbrenning (men det kan altså defineres som eksplosjon).

 

(lurer litt på om jeg motarbeider ellet støtter opp om egne argumenter nå).

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det da to av mange definisjoner jeg tok meg tiden til å hoste opp. Innen begrepet "a violent release of energy" kan ganske mye falle inn, inkludert en vanlig forbrenningsmotor. Jeg skal ikke ta stilling på hvor en dieselmotor havner av to grunner; 1)begrepet eksplosjon er fortsatt ikke definert og 2) jeg har ikke så god forståelse av hvordan en dieselmotor forebrenner i forhold til en ottomotor.

Poenget mitt var at "eksplosjon" eller "eksplodere" er dårlig definert. Derav følger at "ReidarP" ikke nødvendigvis har rett. Eksplosjon trenger ikke forbrenning. Ta f.eks. befolkningsEKSPLOSJON, det krever bare bolling. Mye bolling.

 

Hehe, det der har jeg selv tenkt på! Blåse en ballong til den eksplodere f.eks? Eller nyttårsaften? mange muligheter her ja gitt...

 

For de som måtte føle for å se at en ottomotor forbrenner:

YouTube - Micro Camera Shows the Workings of a Combustion Engine

Tatt i betraktning det korte tidsrommet dette foregår, må dette være "a violent release of energy", men i min verden er det en forbrenning (men det kan altså defineres som eksplosjon).

 

(lurer litt på om jeg motarbeider ellet støtter opp om egne argumenter nå).

 

Tja, heller du bensin på bakken å tenner på, da brenner det(gassen). Hvis du har bensin i en beholder og tenner på, hva er det mest sannsynlige som kommer til å skje? Jeg tipper på at det eksploderer. Det samme skjer vell i en motor? har du toppen av tar det fyr, har du toppen på får du kompresjon og en liten eksplosjon :D (det første var litt tull:)) Det jo ikke snakk om en stor eksplosjon, heller ganske liten en, som er kontrollert eksplodert i en sylinder for å få stempelet til å gå nedover igjen. Eksplosjonen er en liten del av forbrenningsprossen, dette inngår alt i arbeidstakten! Denne "lille" eksplosjonen skjer jo bare på tomgang en hel masse ganger.

 

Det heter jo forbrenningsmotorer, den "lille" eksplosjonen er jo bare noe som som skjer et tiendelssekund (eller hvor lang tid det tar) hver gang.

 

Angående kontrollerte eksplosjoner, hvorfor kan det ikke være kontrolleret eksplosjon i en motor? det snakk om småe mengder bensin og gass som ekspanderer(eksplosjon) i et lukket område. Store eksplosjoner og lignende (hvis det var dette du mente Reodor) er vel forbeholdt pyroteknikker og evt. sprengningseksperter på ditt område? Det er jo bare snakk om energi.

 

Fin side for litt informasjon:

 

Howstuffworks "Internal Combustion"

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReidarP: du må huske det at FLYTENDE bensin brenner ikke. Det er fysisk mulig og slukke en fyrstikk i flytende bensin (dog det ikke anbefales og prøve), det er derfor dysene spruter inn ei tåke med bensindamp i sylinderene, slik at det blandes lettere med luften. Dette gir en renere forbrenning. Og forskjellen er det at ALT kan eksplodere; en forbrenning kan bare skje ved hjelp av luft, noe brennbart (bensin) og en tenningskilde (tennplugg). Eksplosjon er bare ett ord som beskriver trykkets ferd utover (det motsatte av Implosjon) :)

 

EDIT: En forbrenning er en eksplosjon, men en eksplosjon er ikke en forbrenning :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReidarP: du må huske det at FLYTENDE bensin brenner ikke. Det er fysisk mulig og slukke en fyrstikk i flytende bensin (dog det ikke anbefales og prøve), det er derfor dysene spruter inn ei tåke med bensindamp i sylinderene, slik at det blandes lettere med luften. Dette gir en renere forbrenning. Og forskjellen er det at ALT kan eksplodere; en forbrenning kan bare skje ved hjelp av luft, noe brennbart (bensin) og en tenningskilde (tennplugg). Eksplosjon er bare ett ord som beskriver trykkets ferd utover (det motsatte av Implosjon) :)

 

EDIT: En forbrenning er en eksplosjon, men en eksplosjon er ikke en forbrenning :D

 

Tja, heller du bensin på bakken å tenner på, da brenner det(gassen).Gassen? (!!!!!!!) Følg med....

 

 

 

 

Forstøving er jo rett og slett at det blir så høyt trykk gjennom dysespissen/dysa, at dråpene blir knust til,ja..kall det damp/tåke da...

 

følg med i timene nå naginata...

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår