Gå til innhold

Dårlig aircondition i Golf V?

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått min Golf 5 (2004 modell) 2,0TDi og har forståelig nok kjørt en god del rundt de siste dagene :)

Nå har det blirr sommer i Oslo, og tempmåleren melder om 25-28 grader på ettermiddagen.

Golfen har 2-sone climatronic, men jeg synes rett og slett ikke det blir skikkelig kaldt i bilen. Om bilen har stått i sola og er glovarm innevndig, tar det laaaang tid før det blir behagelig temp. Og settingen må da så på LO på begge sider, med full fres på viften. Luftstrømmen som kommer ut av dysene på dashbordet er heller ikke spesielt sterk.

Sammenlignet med klimaanlegget som var i 9-5`en jeg hadde, så er Golfen nærmest ubrukelig. i 9-5`en kunne jeg sette på iskald luft, i nærmest full storm (om det hadde vært ønskelig).

Hvordan er deres oppfatning av Golfens klimaanlegg? Blåser det skikkelig ut av dysene? Blir det raskt kaldt i kupèen?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe stort problem på min, tar et minutt eller to før jeg har behagelig temp. Kjører da med den bare på auto, og trykker inn econ knappen når tempen er behagelig

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, fylle opp gass på en 3 år gammel bil? Ingen av bilene pappa har hatt har trengt det. Mener jeg vurderte det på 9-5`en min som var 7 år gammel for jeg syntes effekten ble marginalt dårligere det siste året. Sikkert greit med en kontroll, men jeg mener nå anlegget bør holde mer enn et par år før man må fylle på gass eller foreta reparasjoner! Gassnivået skal vel uansett ikke synke nevneverdig såfremt det ikke er lekkasje? Fikk i hvert fall beskjed om det fra et AC-verksted jeg kontaktet når jeg hadde 9-5`en.

 

Bilen har ellers fullt servicehefte fra merkeverksted (dvs. det har bare vært to servicer, en på 30" og en på 60".)

 

Anyways, jeg var innom hos Møller i dag. De skal fikse klimaanlegget gratis, og det var faktisk han som satt i verkstedsmottaket som påpekte at garantien i praksis ikke var utløpt selv om fabrikksgarantien egentlig hadde utløpt på dato. Han trakk frem at forbrukerrådet hadde kommet frem til at man skulle ha 5 år/100.000km reklamasjonsrett eller noe sånt, så dette "skulle jeg ikke tenke på". Men han omtalte det som en garantisak, ikke reklamasjon. Og det å få en kar i en butikk til uoppfordret å trekke frem mine rettigheter og at "dette skal vi selvfølgelig ordne for deg" er ikke hverdagskost!

 

Virker som VW kanskje har tatt til seg de dårlige resultatene i kundeservice målinger, for servicen jeg fikk var strålende!

Det eneste som ikke var fullt så strålende var at første ledige time egentlig var i august, men han fikk skviset meg inn 5. juli. Så da blir det nesten en måned med dårlig aircondition, men pågangen er visst veldig stor der nå før ferien, så jeg får bare overleve. De reparerer i hvert fall feilen gratis uten noe som helst diskusjon, så jeg er fornøyd. Så tar vi en bilfeire i Norge som vi starter på samme helgen som anlegget er fikset.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Njaaa, fylle opp gass på en 3 år gammel bil? Ingen av bilene pappa har hatt har trengt det. Mener jeg vurderte det på 9-5`en min som var 7 år gammel for jeg syntes effekten ble marginalt dårligere det siste året. Sikkert greit med en kontroll, men jeg mener nå anlegget bør holde mer enn et par år før man må fylle på gass eller foreta reparasjoner! Gassnivået skal vel uansett ikke synke nevneverdig såfremt det ikke er lekkasje? Fikk i hvert fall beskjed om det fra et AC-verksted jeg kontaktet når jeg hadde 9-5`en.

 

Bilen har ellers fullt servicehefte fra merkeverksted (dvs. det har bare vært to servicer, en på 30" og en på 60".)

 

Anyways, jeg var innom hos Møller i dag. De skal fikse klimaanlegget gratis, og det var faktisk han som satt i verkstedsmottaket som påpekte at garantien i praksis ikke var utløpt selv om fabrikksgarantien egentlig hadde utløpt på dato. Han trakk frem at forbrukerrådet hadde kommet frem til at man skulle ha 5 år/100.000km reklamasjonsrett eller noe sånt, så dette "skulle jeg ikke tenke på". Men han omtalte det som en garantisak, ikke reklamasjon. Og det å få en kar i en butikk til uoppfordret å trekke frem mine rettigheter og at "dette skal vi selvfølgelig ordne for deg" er ikke hverdagskost!

 

Virker som VW kanskje har tatt til seg de dårlige resultatene i kundeservice målinger, for servicen jeg fikk var strålende!

Det eneste som ikke var fullt så strålende var at første ledige time egentlig var i august, men han fikk skviset meg inn 5. juli. Så da blir det nesten en måned med dårlig aircondition, men pågangen er visst veldig stor der nå før ferien, så jeg får bare overleve. De reparerer i hvert fall feilen gratis uten noe som helst diskusjon, så jeg er fornøyd. Så tar vi en bilfeire i Norge som vi starter på samme helgen som anlegget er fikset.

 

 

Når ac'en begynner og lekke varierer veldig. har også vært borti 15 år gamle biler som alldri har hatt lekasjer. og jeg har fylt opp biler som bare er 3-4 år også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du jobber med det, eller er det erfaring med egne biler? Synes ikke et AC anlegg skal behøve påfyll etter så kort tid. Så lenge anlegget er tett skal vel ikke gassmengden minke?

Uansett, det høres ut som det er et spjeld i dashbordet som ikke åpner seg slik det skal. Kanskje kaldluft-spjeldet ikke åpner seg, og det er derfor det hverken blåser hardt eller kaldt ut av dysene?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du jobber med det, eller er det erfaring med egne biler? Synes ikke et AC anlegg skal behøve påfyll etter så kort tid. Så lenge anlegget er tett skal vel ikke gassmengden minke?

Uansett, det høres ut som det er et spjeld i dashbordet som ikke åpner seg slik det skal. Kanskje kaldluft-spjeldet ikke åpner seg, og det er derfor det hverken blåser hardt eller kaldt ut av dysene?

 

Jeg har både erfaring fra egne biler og biler jeg har fylt opp. før bilverkstedene fikk maskiner for hele fylle prosessen, brukte oss i kuldebransjen.

Men det er som du sier, det BØR ikke, men det er alltid unntak. kompressoren går rundt med en pakkboks. alt som går rundt ryker før eller senere. kan nok hende at det er ett spjell, eller en føler som kødder med deg. Men det må da være mulig for ett verksted og sjekke om kompressoren gjør det den skal, og om det er væske på den. uten og fylle opp på nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 3 months later...
jeg vil bare nevne at det er ikke GASS som er rett benevnelse .

 

Kjølemedium .. heter det på fagspråket.

 

Når man fyller et AC anlegg så setter man flasken med Mediumet på hodet for å få den flytende guffa inn i anlegget. Dermed Kjølemedium . ikke gass.

 

Kuldemedium heter det, ja... Riktig det! Men hvorfor skal du snu flaska på hodet? er jo godt nok og fylle bare gass, det tar bare litt lenger tid.. Eller er det en annen grunn at noen medier SKAL fylles som væske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår