Gå til innhold

Gåen Batteri, eller dynamo?

Ranger emnet


cokeloop

Anbefalte innlegg

Heihei alle sammen, en stund siden jeg har postet noe her, har holdt med litt bak kulissene i det siste.. ikke noe nytt om bilen som er verdt å nevne, men den siste måneden har jeg hatt trøbbel med den.. har snakket med en del folk angående problemene, noen sier det er batteriet, andre sier det er dynamoen..

 

well, here's the case:

 

en måneds tid siden merka jeg at batterilampa lyste svakt mens jeg kjørte, jo mere turtall jeg fikk jo mere lyste den, men når jeg virkelig dro ut gira så forsvant lampa, helt til jeg girte om og fikk lav turtall igjen..

 

Etter 2-3 dager med kjøring slik så døde den ut, helt tom for strøm. Hadde ikke råd til dynamobørster med det første, så lot det gå 3 uker før jeg omsider fikk i, og fikk erstattet de nedslitte stubbene som var igjen. Monterte nye børste, prøvde å trillstarte men bilen hadde ikke strøm til det engang.. Ladet batteriet over natta med lader, den startet, og dynamolampa lyste svakt..

 

Fikk kjørt noen km og dynamolampa forsvant, og bila virka ok igjen! så stakk jeg innom en kompis for å hente han, musikken i bila stod på lavt i ca. et par minutter mens jeg løp inn og henta han.. så satte vi oss i bilen, og straks jeg begynte å kjøre så begynte bilen å bli litt kenguru.. den hoppa voldsomt, når jeg gav gass så kutta den etter bare litt turtall.. holdt inne gassen, og plutselig spratt den fremover for så å kutte.. stoppa bilen, den gikk greit på tomgang.

 

prøvde så å kjøre hjem, men etter hundre meter med hopping så døde den helt ut, helt tom for strøm igjen.

 

Så da lurer jeg, er batteriet mitt ødelagt, slik at den ikke tar imot lading, eller er det dynamoen som ikke lader nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter igrunn mine penger på dynamo, ettersom den vil gjøre at batteriet ikke får ladet.

Akkurat de symptomene jeg hadde på min japse, bilen rykka noe veldig, min dynamo endte med at den tok reima og, siden den stoppet å gå rundt. Jeg ladet batteriet, og dagen etter var det flatt igjen.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et batteri som har vært helt utladet kan være vanskelig å lade opp igjen. Som regel trenger man pulslader for å få det skikkelig. Lad først opp batteriet skikkelig med skikkelig lader.

Kjøp deg en syrvektsmåler, koster nesten ingenting men forteller alt om batteriet. Et fulladet batteri holder 12,8V, mens et utladet batteri ligger på ca 12V!

 

Sett batteriet i bilen og start opp. Mål spenningen på batteriet mens motoren går, ligger den på 13,7V eller mer (alt etter regulatorspenning) så er dynamoen OK.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår