Gå til innhold

Hva er boringen på en 23A motor?

Ranger emnet


emilhetty

Anbefalte innlegg

Da er det samme boring og slaglengde som i F motoren da.

 

Men er det samme veiv som sitter i 23A og 230F motorene?

 

Takker for svar

 

Det tror jeg ikke... Du vil ikke få veiva fra en 230F til å passe i en 23A hvertfall. Men det kan være samme veiva fordet om du skjønner.

 

Er for eksempel samme veiva i B230FT/FK fra 95-> som det er i B23ET fra 83/84, men de vill ikke passe om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnte det ikke helt, men når du sier det så stemmer det nok.

 

Det som er greia er at jeg har en 23A motor for hånd her nå, han som eier den mente at den var bytta til lavkomp stempler.

Det eneste som vist skulle være galt med den er at det feste til starteren var knekt.

 

Så har jeg en F motor liggende i deler som har blitt kjørt tom for olje, så veiva og den ene råden har tatt kvelden. kan jo alltids sende veiva og råden til noen som fikser sånnt, men kommer sikkert til å bli dyrere enn å få tak i veiv og råde brukt.

 

Planen var da å putte over Veiv, råder og stempler fra A motorn og i F blokka.

 

Men som dere sa så passa ikke veiva, og da må jeg vel skaffe ei veiv som har sittet i F motor?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådetappene minner i allefall ikke så mye, skal ha en rimelig stor hammer for å få på rådene fra FT/FK motoren i en b23et...

Skal ha rimelig mye teip på b230 veiva for å få på m rådene fra b23et også...

 

I grove trekk så er lagrene breiere på b23 veiva kontra b230. Så trøsten mangler det noen mm på at er i kontakt med veiva i det hele tatt... Det går å sveise om, det går å få andre lager så b23 veiv passer i b230. Motsatt går ikke, ingen vits heller...

Rådetappene er også mye grøvre på b23 veiva, hvis en eksentersliper de så nye rådene passer får en 85-86mm i slag.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om rødmotorene (med unntak av B17 og noen Pentavarianter) har hatt samme borring og slaglengder fra 1975 og framover så innførte Volvo i 1985 en oppdatert versjon (med tresifret typenr)som skulle ha lavere innvendig friksjon. Lavere friksjon oppnår man med smalere og mindre lagerflater osv. Dermed vil ikke veivene være identiske. Jeg har imidlertid lest et sted at veivene fra B2X-serien skal passe i motorer fra B2XX-serien etter visse modifikasjoner.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådetappene minner i allefall ikke så mye, skal ha en rimelig stor hammer for å få på rådene fra FT/FK motoren i en b23et...

Skal ha rimelig mye teip på b230 veiva for å få på m rådene fra b23et også...

 

I grove trekk så er lagrene breiere på b23 veiva kontra b230. Så trøsten mangler det noen mm på at er i kontakt med veiva i det hele tatt... Det går å sveise om, det går å få andre lager så b23 veiv passer i b230. Motsatt går ikke, ingen vits heller...

Rådetappene er også mye grøvre på b23 veiva, hvis en eksentersliper de så nye rådene passer får en 85-86mm i slag.

 

Jeg bruker så lang tid på å skrive et innlegg at halve bilforumet har rukket å komme med kloke svar før meg...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønnte jeg det bedre.

 

Men hvis jeg skaffer meg veiv fra F motor så kan jeg ikke bruke rådene fra A motoren?

 

Takk for lærerike innlegg :)

 

Hvorfor skal du ha veiv fra F-motoren?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår