Gå til innhold

Brent ventil? (Bilder)

Ranger emnet


gdfen

Anbefalte innlegg

Hei. Spm noen av dere sikkert vet, for en stund tilbake siden, så fikk jeg tilbakemeldig av en BMW-mekaniker at jeg hadde en brent ventil, som han hørte utifra tikkelyden jeg hadde.

I ettertid ble tikkelyden sterkere, og deretter ukjørbar, og til slutt ustartbar. Startmotoren klarte ikke dra rundt motoren.

Har postet samme posten på bimmers.no og BMWCCN, så nå får jeg se om det er noen kloke hoder her på forumet...:

 

Jeg har nå skrudd av toppen, og viser dere her bilder av hvordan blokk og topp ser ut:

 

 

http://picasaweb.google.com/ebuanes/Motor

 

Bilen er en '93 E36 325 Ci ,med M50B25 motor.

 

 

Klarer noen se om noe normalt eller unormalt? Jeg synest det var litt mye sot, og sylinder nr.3 var en del hakk i. Men jeg klarer ikke se om ventilene er brent eller ikke. Noen som ha peiling på dette?

 

Jeg kan ta fler bilder om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er det ikke 100% nøyaktig å gi diagnose ut fra noen bilder. Men her er hva jeg ser.

Stempel på syl.1 er kast. Du har nok hatt tenningsbank på denne. Det ser også ut til å være stygge riper i sylinderveggen som følge.

Ventilene er vanskelig å se noe galt på, men uansett så likner dette en komplett motoroverhaling så om 1 ventil er defekt eller ikke trur jeg er din minste bekymring.

 

Det er hva jeg får ut fra bildene der. Motorverksted neste stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinder #1 har ikke mye sot. Det der er så godt som ikkeno'. Toppen på stempel #1 ser på bildet ut som noen har sandblåst det med shingel på 30 bars trykk. Det ser ihvertfall grått ut i fargen,hvilket er fillebanket og svidd aluminium,ikke sot,soten er dønn svart. Mistenker nok hard bank. Om ventilene (egentlig setene på ventilene) er brent,ser du lettest ved å vri rundt kammen sånn at den løfter maks,og ser etter på ventilens anleggsflate om det er hakk/merker i de. Hvorfor i alle dager skulle en brent ventil tikke forresten? Sitter vel ikke mekaniske løftere i den motoren? Er det hydrauliske så tar de opp "slakken",så tikking blir det ikke av det... "Tikka" den mer under belastning? På pluggbildet ditt så ser det ut til at en plugg mangler elektrode...hvor er den?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kamakslene har jeg vridd slik t innsug og eksospå syl nr.1 står åpne samtidig, så det er ikkeno problem der.

 

stiten på ene pluggen mener jeg var r under demontering, tror den har falt av etter å ha lagt igarasjen og slengt.

 

noen som vet hvorda jeg ser om ventilløfteren er kollapset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ventilløfter har kolapset bør du se det om du studerer kammen og løftere mens du tørner kammen.

 

Tok du ikke en komp.test før du demonterte? Det bør jo være en selvfølge..

 

Men uansett, om en ventil er brent stenger den ikke skikkelig. Skru i tennplugga og snu toppen på hodet. Drei kammen så at alle ventilene er lukket på den aktuelle syl., så sprayer du feks rustløser,bremsrens etc nerri runt ventilene og ser og det renner ut eller om det blir der.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m50 motorene har ikke vippearmer.

Kammen ligger rett over ventiløfteren, hvor knasten presser direkte på ventilløfteren, så det er ikke så mye man ser av ventiløfteren i seg selv.

 

Kan ikke ta kompt.test når startmotoren står fast.

Dagen jeg bilen ikke ville starte var da jeg skulle ta komp.test... men den ville visst ikke det.

 

Jeg har prøvd å snu toppen, stenge ventilene og fylle forbrenningskammeret med WD-40. Det er potte tett!

 

 

Jeg hadde en mistanke om at det kunne vere coilene som kunne vere grunn i tikkingen, da denne modellen var utstyrt med coiler som kunne overslag mot toppdekselet, og laget en 'klunke' lyd. Coilene/plugghettene viste TYDELIG slitasje, så jeg har da skiftet alle 6 coiler og plugghetter for en verdi av 6000 kr.

Når jeg startet opp, så ville fortsatt ikke starteren dra rundt.

Så jeg begynner å mistenke at startmotoren har tatt kvelden på et perfekt tidspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd ut starteren nå, og testet den ved å koble den til batteriet med startkabler. Den fungerer! :o Dette er det rareste.

Er det noen som har et brillijant forslag?

 

Spenningen frem til starteren må da vere OK, siden starteren prøver å dra/drar når jeg vrir omm tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starteren drar ikke i det hele tatt, veiva rikker seg ikke et sekund, der kommer bare en hyle / hvine lyd... og etter et par, tre "starter", så lukter det litt småsvidd (da turte jeg ikke mer, nok er nok).

 

Men når jeg har tatt den ut av bilen, og kobler til batteri, så suser den som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår