Gå til innhold

ford-racing:sierra combi -trykk gasser og t34turbo

Ranger emnet


ford-racing

Anbefalte innlegg

hei,

 

det hele startet med at ved nyttår så bestemte jeg meg for å sette kvit`n i fra meg for å få trimmet litt....

å da måtte jeg jo ha meg en bruksbil så jeg og dama komm oss på arbei..

 

fikk plutslig for meg at jeg skulle sette sammen igjen 3dørsen min så jeg begynte hardt for å ordne den, men plutslig fikk jeg snusen i denne 87mod kombi traveren.

 

greie sommer dekk og nye vinter dekk alt på stål felg,

 

oi oi gode greier tenkte jeg å rasa ivegen for å se på`N

 

fikk sett litt og den så meget bra ut.

 

170k km på telleren

helt greit interiør

var bra dekk

 

hadde stått i 4-5 månder men starta på første runde,(ca 8-9 blå mente jeg at det var)

 

så den fikk stå der å bli varm så snø og is fikk tint av.

 

 

så begynte jeg å tenke at! denne hadde jaggu gjort seg til bruks/herje/vinter bil ja!!

 

begynte å tenke på hvor mye jeg kunne tenkt meg å gj for den da, tja tenkte 4-5k for meg selv da, men så spurte jeg hvor mye dem skulle ha for den da?

 

nei men; 1500 da? oi dæven tenlte jeg å bare som det prute innstinktet som ligger i meg så siere jeg :

 

kan ta den med meg i kveld jeg for 1250 sa jeg,

 

ja ok da, og då var det bare å spinne seg over igjen etter en jekk og hjul vinne

 

svingte innom hydro å da foresten å kjøpte meg en cola så jeg fikk tatt ut penger! hehe

 

 

bilen gikk fint den, med det var ei gjeit som hadde gnagd som f**n på venstre fram skjerm. hhehe

 

så jeg fikk den inn i verskstedet å pussa og lakka oppat den og sveiste like godt meste parten av rusta som var pån og..

 

full gass hele vintern , starta hver dag og bringa meg til jobben , trofast venn gitt.

 

men motoren lek en del olje da, toppdeksel og rundt om kring alle stand..

 

så kjøpte den billigste 5literen med mineral olje som over hode mulig, (elf, dama får kjempe rabbatt gjennom jobben)

 

som sto baki,

 

fylte vell på en liter, omtrent annen ver gang jeg fylte bensin vell? hehe

så nye olje fikk den jo hele tiam bare å skifte filter :unsure: :lol:

 

våren kom og tenkte at nå fikk jeg jaggu fikse dritten, ble jo innskjøer av olje der jeg parkerte jo!

også syns jeg den gikk dårlig og..

 

tok av toppdekselet og skulle se litt på olje lekarsjen og der ser jeg på kammen å løftera vettu og den kammen så ut som et koste skaft :unsure: :rolleyes:

 

ikke nor rart at det gikk dårlig fenkte jeg , men jeg hadde ikke så lyst å kjøpe ny kam og løftere så bare klinte på pakknimgs sement å smokka det sammen igjen,

men den fikk nye plugger da til gjen jeld , trodde jeg,

 

fikk skifta de 3 bakerste og skulle til å skifte den fremste da, der vrei jeg jaggu pluggen tvert av , så gjengene satt igjen i toppen, kom noen saftige salver da men tok vel akkuratt 10 min for en kompis kom å vi taua den hjem til verkstedet og jeg kasta meg på å reiv ut motorn,

dagen etter så satt motorn fra 3 dørsen oppi der,

 

på den gamle motoren så satt det el-gasser og på den gode gamle motorn(84mod) så satt det en 32/36 gasser ..

 

så fikk mikla det sammen igjen og fyra så stikk flammenne sto om gassere men jeg står med hue neddi ved gasseren , gasser med venstre handa men jeg holder colan i høyre så det skvetter! men en god latter ble det..

 

men hadde like høyt olje forbruk den , men denne gangen så var det ventil tetninga!!

 

 

men det gikk jo en god stun tenkte jeg,

 

men en dag dura jeg utåver til *-ford-drifter-* så vi fikk skifta tettninger og justert ventiler ..

 

 

ble god som gull så den fikk ny olje og filter: god gutten! hehe :lol:

 

 

for ca en uke sia så dreiv jeg og han kompisen som taua meg med kvit bilen å skrudde så plutslig fant jeg igjen 6 stk t-3 flenser.

 

da kom tanken om turbo . oi f**n det dadde nå vert tøft å det da fant vi ut,

så jeg begynte å kope frem igjen noen deler fra dele lagret og til kvelden var over så lå det på bordet

 

t-3 flenser

t34 turbo

en hel hau med svartstål bend

olje slanger(tur/retur)

rs 500 cooler

 

og en weber dat 32 trykkgasser på tellefonen..

 

så kvelden etter ble manifoilden laget, brukte bare org manifold med rør opp tra flensen på den.

 

fikk henta gasseren fredag-

 

 

så vi ble jo en gjeng som virkelig hadde troa på detta!

 

det ble avtalt at lørdag som var så skulle den voldtas og smelle i pettersen! hehe

 

så lørdagen kom og skruinga var i gang ved 11-12 tia. alle satte igang

 

returen ble bare borra rett i blokka siden det ikke var noe plugg på blokka.

 

hadde en hau med rustfrie rør fra meirier så trykkrør og eksos dadde vi nok av..

 

 

alt ble montert og kobla.

 

oppstarten ar vell ved 6-7 tia tenker jeg. uten noe form for eksos,

 

og jammen starda det ikke gitt..

 

å jubelen sto !!

 

men da kom vi til dilemmaet som hadde ligget i luften hele dagen, vi har ingen flens som passer på turbon nei!!

 

så vi ringte i alle rettninger og spurte alle vi viste at dem hadde kødda på seg månegås annlegg på bila sine..

 

men så var omm og men å hit å dit på tlfen . plutslig hørte jeg at det komm et skrik bak meg bak escorten! f**n marius se her a! å der sto dagen engel med en fin cossie dovn pipe i handa vettu, så da var det full gass med nytt eksos annlegg,,

 

2.75" rustfritt med en demper. og slik skru kobling på rørenne midt under bilen..

 

bilen stara opp igjen med eksos hele vegen og lyden var jo perfekt,,

 

så alle inn i bilen og nå skulle det prøvekjøres! (foresten glemte å si at turbo trykk mnåleren ble en veske fyldt en som komm rett opp gjenom plasten mellom panser å front rute) :rolleyes:

 

alle var spente og måleren viste hele 0,3 bar men deven hvor gått den gikk da!!

 

fant ut ett annet problem på prøveturen, ,, det går ikke med org mekanisk bensin pumpe, tømmer 1 og 2 og bitte litt på 3 men da klarte ikke org pumpe å mate inn trykk.

 

så løsninger er, at jeg må kjøpe meg el pumpe og progresiv trykk reggulator.

 

da skal bensin trykket ligge 0.2 kg over turbo trykk ,for da kommer jo bensinen inn uansett t,trykk..

 

men det har jeg ikke fått handla enda..

 

men her er bilda jeg har av den nå.

 

skal komme tilbake med oppdateringer og bilder.

 

her på disse bilda så er ikke bilen senka. kan ta et bilde ettepå!

 

 

bruksbilenforturbo001.jpg

 

bruksbilenforturbo002.jpg

 

bruksbilenforturbo003.jpg

 

bruksbilenforturbo004.jpg

 

bruksbilenforturbo005.jpg

 

 

kom gjerne med komentarer

 

 

og her er det mye skriveleif så ses fort ikke så godt å se dem da !

#01 mod mondeo stv tddi

#92 mod sierra rs cosworth

#79 mod escort mk2

#84 mod sierra rs3dørs 4x4

#86 mod sierra 3dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilder av senka bil ,

 

ble disel tut på`n da å gerier å greier...

 

eksosen ser kansje lav ut men er faktisk ikke så laft som det ser utsom

 

nytt ratt å vøtt!!

 

 

bruksbilenforturbo010.jpg

 

bruksbilenforturbo011.jpg

 

bruksbilenforturbo012.jpg

 

bruksbilenforturbo013.jpg

 

bruksbilenforturbo014.jpg

 

bruksbilenforturbo015.jpg

#01 mod mondeo stv tddi

#92 mod sierra rs cosworth

#79 mod escort mk2

#84 mod sierra rs3dørs 4x4

#86 mod sierra 3dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takk for positive tilbake meldinger da

 

 

første havari i går, tok diffen! hehe

 

ny er inni satt. en sveiset en,,,:)

 

har også fåt lånt meg en bensintryks regulator og skaffa mei i`s tank å pumpe så nå blire slutt på kuttinga!

 

har håp om å få kjørt litt på dokka til helga da!

 

prøve å filme litt til å!!

 

 

felga som sitter på er compomotive ml 7x15" magnesium. et 25

#01 mod mondeo stv tddi

#92 mod sierra rs cosworth

#79 mod escort mk2

#84 mod sierra rs3dørs 4x4

#86 mod sierra 3dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår