Gå til innhold

Vidarius gjør noe han ikke kan. støpe glassfiberanlegg i bagasjen kanskje

Ranger emnet


vidarius

hva skal jeg gjøre?  

8 stemmer

  1. 1. hva skal jeg gjøre?

    • korte inn kassa jeg har nå
      1
    • støpe helt glassfiberanlegg
      4
    • kjøpe en mindre kasse
      3


Anbefalte innlegg

som topic'n sier her, har null erfaring med å støpe anlegg i glassfiber. eneste jeg har gjort med glassfiber er å reparere front fangeren på bilen, blei fornøyd der. men anlegg er jo noe helt annet.

jeg har tenkt litt på å starte dette prosjektet fordi jeg i fjor kom over et tilbud jeg ikke kunne si nei til. fikk kjøpe en Rockford Fosgate kasse av denne typen for en billig penge

1085232113PL2212S.jpg

Problemet er det at denne kassen er litt for stor for mitt bagasjerom, ca. 2cm for brei mellom dempertårna. er forøvrig en BMW E36 touring. og da har jeg 3 muligheter eller 2...

 

1. Ikke støpe men korte inn kassa med 2 cm. er litt jobb men er fult mulig...

2. Ta ut elementen i kassa, som er 2 12" og støpe di inn i et glassfiberlagd bagasjerom. også mulig, men mye jobb. og lydkvalitet må jobbes extra mye med

3. selge kassa og kjøpe mindre kasse.

 

okay da har du fått lest litt om hva jeg kanskje skal gjøre og du lurer sikkert på: hvorfor skal han støpe et glassfiberanlegg i en sånn bil?. hvorfor ødelegge hele bagasjen for et anlegg, når man skal bruke det til bagsaje? hvorfor kan han ikke bare kjøpe en mindre kasse og få grei nok lyd av den...

 

Vel det har seg slik at jeg nærmest fikk denne bilen i hendene av min far da han mente at jeg ikke skulle ha en "drittbil" til 20 000. (er ikke noe pappa gutt nei, betaler ned bilen til han istedet for banken) så da sitter jeg her med en stasjonsvogn da med et ikke altfor stort bagasjerom til å være stasjonsvogn, som jeg egentlig ikke har bruk for. har jo bakseter, er jo bare en person jeg. så hvorfor ikke bare støpe bort bagasjen når jeg ikke bruker den til noe fornuftig allikavel. Og det er jo litt kult å ha et anlegg som ingen andre har istedet for å ha en trøtt kasse.

 

men nok røring i grøten nå. grunnen til at jeg har en undersøkelse på dette er for å se hva andre mener om dette. er dette helt høl i hue eller burde jeg satse på detta. er jo bare til å ta ut vis det ikke blir bra. og koster ikke skjorta heller. også får jeg slått i hjæl noen timer også, har ikke så altfor mye å gjøre serru... blei mye tekst her nå så avslutter nå

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart du må støype nytt anlegg. er kjekt å se resulat, å kjøpe ei ferdig bygd kasse og hive i bagasjen som er gjort på kort tid, er kjedeleg. so sjå korleis folk gjer det og begynn :)

 

du blir hekta til slutt :rolleyes: eg regna med alle som har støypa har feila litt, eg har feila mange ganger og er nybegynner men en lærer av sine feil. :drunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ser det ut til at det blir støping her ja. så nå blir det innkjøp av diverse saker å ting da.

har også begynt å jobbe igjen etter en liten ferie så jeg regner ikke med å gjøre så mye, men framgang blir det nok. også en ting jeg lurer på.. en slik en kondensator, hva er den godt for, og hva er foskjell på 1 og 2 fared??kan noen svare på det. burde jeg ha lukket eller åpen kasse?

 

har igrunn ikke så peil på dette så det blir litt sånn på filinga dette prosjektet her.

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sleeping ja her var det liv..ingen som kan hjelpe med spørsmåla i forige innlegg. fikk plutselig et akutt penge mangel da eksospotta da av her om dagen, så mått bestille ny..så nå tenker jeg for det meste på åssen dette anlegget skal se ut, har du noen forslag??

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kondensatoren, Farad er målingsenheten for kondensatorer, 1 Farad er liksom det vanlige.. 2 Farad er som du da sikkert forstår, mer. Kondensatoren tåler med andre ord større strømtrekk enn en mindre en, før den blir tappa. Begge fungerer sikkert fint for deg, men det kommer til slutt an på hvor mye strøm anlegget ditt vil trekke. Så det kan du jo regne på, så ser du hva du trenger.

 

Oi, nå så jeg at du spurte om hva det var godt for og.. Den fungerer som et slags ekstra batteri. Når bassen slår, så trekker den masse strøm, som den trenger FORT. Batteriet til bilen klarer ikke å levere strømmen så fort egentlig, pluss at det blir slitt av sånt. Derfor har man en kondensator i mellom som strømmen blir dratt fra, da den klarer å levere "masse" strøm veldig fort, uten at det går utover batteriet.. Kjekt å ha, men mange sverger heller til større batterier, større dynamoer og bedre kabler. Men er en billig løsning som fungerer.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil i allefall ikke anbefalle deg å kjøpe inn en kondensator før du vet om du trenger det. og det gjør man skjelden hvis man har ett godt batteri og en sunn dynamo. og bilen din er jo ikke gamle saken, så den holder sikkert lenge.

 

det du med fordel kan gjøre er og oppgradere det orginale ledningsnettet i motor rommet.

 

fra minus på batteriet til chassi og evt motorblokk

fra pluss på batteri til dynamo/coil

 

disse ledningene bør i grunn være like store som resten av strømkablene dine, ettersom det er herfra strømmen kommer i utgangspunktet.

 

dette er en enda billigere løsning, og bør gjøres før du vurdere en kondensator i allefall.

 

 

må da være en grunn til at svært få High-end stereo-biler bruker kondensatorer?

 

hva er planene for spiller og frontsett da?

du skal vel ikke støpe om hele bagasjen og ha orginalt frontsett :D

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay så får avvente med den kondensator greine da... planene for frontsett har jeg ikke lagt enda, jeg tenker jeg jobber meg framover. når det gjelder spiller og høytalere så bruker jeg i første omgang det jeg har, så da blir det 12" fra kassa bak og rf forsterkeren, spiller er en sony gigapanel, funker greit nok detta.

så nå får jeg bare vente til kontonen fyller seg opp, så jeg kan tømme den igjen:D

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay så får avvente med den kondensator greine da... planene for frontsett har jeg ikke lagt enda, jeg tenker jeg jobber meg framover. når det gjelder spiller og høytalere så bruker jeg i første omgang det jeg har, så da blir det 12" fra kassa bak og rf forsterkeren, spiller er en sony gigapanel, funker greit nok detta.

så nå får jeg bare vente til kontonen fyller seg opp, så jeg kan tømme den igjen:D

 

Ja...

 

Som du sikkert har skjønt så fungerer en kondensator "akkurat" som et batteri, bortsett fra at de er dyre og etter mitt syn unødvendige. Kjøp deg heller et ekstra batteri (selvfølgelig et syrefritt), som du kobler veldig nærme forsterkeren (max.30 cm med kabel, husk sikring). Så finner du deg en fin 25 kvadrat kabel som du trekker fra generator via en sikring(30-60A), et(40-80A)relè (som styres av D+ på generator), via en koblingsblokk, en sikring til(100A) og inn på det "nye" batteriet.

 

Da har du fin og stabil spenning på forsterkeren, og batteriet til bilen vil ikke tømmes når du ikke har motoren igang...

 

Av batteritype så nevner jeg syrefritt batteri. Et forslag er Kinetik HC1400 evt. Kinetik HC800 (finnes bla.a hos http://www.morel.no)

 

De største fordelene med å bruke ekstra batteri er:

 

- Lite spenningsfall over kabel fra generator

- Bedre levevilkår for bilens "originale" batteri

- Mindre "støy" fra tenningsanlegget

- MYE høyere driftsspenning på forsterker

- Man kan benytte anlegget selv om motor ikke er igang (uten å tømme bilens batteri da...)

- Et meget bra batteri koster 2000,- (for 50Ah), mens en kondensator koster 1500,- for 2000 mFarad (ca. 8-10 Ah)

 

Personlig syns jeg det er en fordel med batteri foran kondensator.

 

Lykke til, og skulle det være noe, så bare spør... Vi er her for hverandre vettu.

Zpike

 

1994 VW Golf III cab (Selges)

1989 VW Golf II (Spiker)

1983 VW Golf II (x-dama sin bil nå)

1978 VW Golf I GTI (solgt)

1978 Ford Capri 2,8 I (mulig Spiker, vet ikke lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp jepp. da har skattepengene kommet på konto'n så da er det bare å sette igang med prosjektet.. så i morra blir det shoppings:D hvis det ikke blir fint vær så tenker jeg at jeg får begynt å kutte til "fundamentet" i morra, og kanskje begynt å støpe på søndag.

 

når det gjelder kondensator spm og extra batteri, så tenker jeg at jeg legger den ballen død, og ser åssen det blir uten...

 

kommer med updataes i hælja med bilder og slikt. skal bli godt å få begynt nå, har nesten tenkt høl i hue på åssen detta skal se ut:cocain:

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var jeg i gang med dette prosjektet. planen er så å si spikra,men det er noe jeg lurer på da vettu.. jeg har jo tenkt å bruke elementene fra RF kassa, så jeg har regna ut at det er 2x60liters kasse, med bassrefleks. så spm er trenger jeg å ha akkurat 60 liter?? åssen er det å ha lukket kasse? som du sikkert skjønner så har jeg lite peil på dette, men må jo lære en gang også..

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var jeg i gang med dette prosjektet. planen er så å si spikra,men det er noe jeg lurer på da vettu.. jeg har jo tenkt å bruke elementene fra RF kassa, så jeg har regna ut at det er 2x60liters kasse, med bassrefleks. så spm er trenger jeg å ha akkurat 60 liter?? åssen er det å ha lukket kasse? som du sikkert skjønner så har jeg lite peil på dette, men må jo lære en gang også..

 

Lukket kasse trenger som regel en go del mindre kasse.Om jeg ikke tar helt feil har du ei ferdig kasse me RF p2 subber i ei litt sånn fansy kasse? Isåfall har bilradio'n anbefalt 49 på refleks (tror jeg?) Har også hørt de subbene i 25 liters lukka kasse,som også funka greit.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay så 49 på refleks er bra. å hva i H%#¤& betyr det da? er ikke inne i det greine her enda

 

har da fått begynt å kutte til "fundamentet" til anlegget, men nå måtte jeg gi meg, må på jobb, så da får jeg ikke gjort noe før onsdag, har lova bilder flere ganger nå leste jeg, men må nok engang utsette det, siden jeg ikke har kamera for hånden, også er det ikke så mye å ta bilder av enda

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på biltema i går å kjøpte en bøtte med polyester og herder, samt treskruer, glassfiber duk hadde de ikke. så får vente til fredag å se om de har da..vel har fått begynt med treverket hvertfall da, sitter her nå å tar en liten pause så tenkte jeg kunne dele de første bildene jeg har tatt da. har ikke kamera så bruker mobilen, sånn i tilfellet du skulle klage over det.

 

her er før bilde:

A000-1.jpg

og litt treverk i gang blir sånn sirka sånn det vil se ut. elementet skal litt høyere og mot høyre da, vis du skjønte den

A003-1.jpg

hvis du mener dette ser helt på tryne ut, så er det sikkert det. for jeg har aldrig gjort det før, så kom gjerne med inspill om åssen jeg kan gjøre det anerledes

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår