Mondeo Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Når man skifter felt har man vikeplikt. Hvis du ikke har full oversikt over hva som befinner seg på siden av kjøretøyet kan du ikke skylde på blindsonen. Hvis det ikke er mulig å ferdes med et vogntog på en trygg måte for andre trafikanter, så står jeg ved påstanden om at vogntog bør bli forbudt, i hvert fall inntil sjåførene av de blir seg sitt ansvar bevisst og får installert utstyr som nuller ut blindsonene. Å si at "vi vogntogsjåfører har så store blindsoner at vi kan gjøres som vi vil", det holder ikke som argument. Sorry. Men at syklister, som i følge deg og dine helst skal sykle midt i veien, plutselig kan stille seg ved siden av andre trafikanter når vi kommer til et kryss, det er selvfølgelig helt i orden???? Sea Lion, dette vil jeg ha et svar på. Nå har du slengt ut så mange påstander at nå må du svare på om de gjelder hele tiden, eller bare når de passer dere. Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The cowboy Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 er ingen som har sagt at "pga at vi har store blindsoner, gjør vi som vi vil" heller.. vi gjør det som er nødvendig.. hadde du bare vist hvor mye vi unvilker og ungår uheld og kolisjoner med båder biler,motorsykler,sykler,personer pr dag.. hadde du blitt sjokka!! det er bare det at når det først skjer noe.. så er det ofte med døden til følge for noen.. man kan aldri klare å få 360 graders syns 1 cm ut fra bilsiden på en semi eller lastebil.. det er praktisk umulig..derfor er vi sjåfører og er avhengig av at dere småbilister kjenner deres plass og gir oss den avstanden vi trenger.. at dere ikke nødvendig alltid står på deres rett til å kjøre først! eller kutter ut i veien foran et vogntog.. og det skjer ofte.. les trafikken bedre, og oppfør dere etter hva som skjer rundt dere, uten at det nødvendig alltid er i følge boken, så kommer alle til å overleve ennå en dag på veien! dette gjelder da seff alle som ferdes i trafikken.. biler, sykler og gående.. og tro meg på mitt ord.. det finnes ingen, utenom oss yrkes sjåfører, som leser trafikk bildet bedre.. finnes seff utskudd her og.. men få.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Når man skifter felt har man vikeplikt. Hvis du ikke har full oversikt over hva som befinner seg på siden av kjøretøyet kan du ikke skylde på blindsonen. Hvis det ikke er mulig å ferdes med et vogntog på en trygg måte for andre trafikanter, så står jeg ved påstanden om at vogntog bør bli forbudt, i hvert fall inntil sjåførene av de blir seg sitt ansvar bevisst og får installert utstyr som nuller ut blindsonene. Å si at "vi vogntogsjåfører har så store blindsoner at vi kan gjøres som vi vil", det holder ikke som argument. Sorry. Skjønner poenget ditt, men dine argumenter holder heller ikke, sorry. Om du brenner så for dette, så for du gå politikkens vei og få ekstra blindsonespeil påbudt på store kjøretøy eller no. Eller en slags "ryggealarm" sak som piper om det er noe i blindsonen.. - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Hold dere god for personhetsen da, enig i at overskriften kanskje var litt drøy, men uttalelsene som tungtransportsjåføren kom med var minst like drøye.Ærlig talt. Forslaget er så latterlig at personen som kom med det må ta høyde for rein sjikane. Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Juni 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Men at syklister, som i følge deg og dine helst skal sykle midt i veien, plutselig kan stille seg ved siden av andre trafikanter når vi kommer til et kryss, det er selvfølgelig helt i orden???? Dette er en vogntogtråd. ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 En av de første tingene jeg lærte når jeg tok lappen var at uansett om en lastebil har vikeplikt osv for deg, så ikke prøv deg, krasjer du så taper du garantert, les blir skadd\drept. Greit nok at lastebilsjåfører skal ta hensyn og følge med, men er det virkelig nødvendig å risikere liv og helse bare for å holde på sitt? Alle gjør feil, men når en mindre møter en større vinner den største. 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Dette er en vogntogtråd. :web Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Ærlig talt. Forslaget er så latterlig at personen som kom med det må ta høyde for rein sjikane. Dette er et diskusjonsforum. Saker diskuteres og som regel er man aldri enige. Å skyte hodet av noen som har andre meninger enn deg har ingenting her å gjøre. Diskuter saken, som er vogntog og deres rolle i trafikken. Bruker "SeaLion" er ikke temaet for diskusjonen! Når noen her uttaler seg så virker det som de sitter i en kasse foran på et enormt kjøretøy med absolutt null utsikt noen veier. Det er ikke min erfaring ved kjøring av diverse større kjøretøy, dog ikke større enn Atego. Busser, trailere og vogntog har store speil og mange kamera bak, for å kunne få bedre oversikt til tross for størrelsen. Om man er flink til å lese trafikken og er oppmerksom burde det gå greit å navigere utstyret rundt i sentrumstrafikk. Tatt i betraktning hvor mye vogntog som ferdes på veiene så skjer det sjelden alvorlige ulykker. Det tyder på at mange er flinke til å ferdes med store kjøretøy. Problemet her var vel heller holdningene som ble presentert i første post. Trafikken er et samspill og det er uholdbart at en gruppe skal påberope seg påkjørselsrett fordi de ikke har kontroll på sine omgivelser. - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Fy faen for en idiot du er SeaLion. Hvis du hadde sammenlignet ulykker per km med bil og med vogntog så tror jeg glatt bilen hadde vært mye mer farlig. Uten vogntog kan vi bare legge ned landet. Jaggu sa jeg kortsiktig og idiotisk tenking, skulle nesten tro du var politiker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Dette er et diskusjonsforum. Saker diskuteres og som regel er man aldri enige. Å skyte hodet av noen som har andre meninger enn deg har ingenting her å gjøre. Diskuter saken, som er vogntog og deres rolle i trafikken. Bruker "SeaLion" er ikke temaet for diskusjonen! Etter fem år her er jeg klar over at saker diskuteres, og at man kan være uenige. Men når noen i fullt alvor mener vi bør forby vogntog, alternativt at transportnæringen må finansiere sitt eget vegnett, fordi vogntogene er en fare i trafikken, da er det lov å lure på om personen er ved sine fulle fem. Det er min mening, og du må gjerne være uenig i den.:) Ferdig med den saken, back to topic Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Trailere kommer til å ferdes på veiene til evig tid... vanskelig og klare seg utn dem. ALLE som ferdes/kjører på veen skulle hadd en form for kurs el. lignende. Veistandarden MÅ bli bedre og tryggere veier med skille på midtn osv. jeg kjenner sjåfører som gleder seg til å passere nordlandsporten på tur sørover og gruer seg til å passere den nordover. for veistandarden i nordnorge er RÆVVA. har tenkt og kjøre opp til storbil etter nyåret så hvis jeg skal begynne som yrkessjåfør så håper jeg dette vil bli orden på. Forslaget om blindsonekameraer og sensorer er fan ikke dumt. en ekstra sikkerhet både for sjåfør og andre trafikanter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The cowboy Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Dette er et diskusjonsforum. Saker diskuteres og som regel er man aldri enige. Å skyte hodet av noen som har andre meninger enn deg har ingenting her å gjøre. Diskuter saken, som er vogntog og deres rolle i trafikken. Bruker "SeaLion" er ikke temaet for diskusjonen! Når noen her uttaler seg så virker det som de sitter i en kasse foran på et enormt kjøretøy med absolutt null utsikt noen veier. Det er ikke min erfaring ved kjøring av diverse større kjøretøy, dog ikke større enn Atego. Busser, trailere og vogntog har store speil og mange kamera bak, for å kunne få bedre oversikt til tross for størrelsen. Om man er flink til å lese trafikken og er oppmerksom burde det gå greit å navigere utstyret rundt i sentrumstrafikk. Tatt i betraktning hvor mye vogntog som ferdes på veiene så skjer det sjelden alvorlige ulykker. Det tyder på at mange er flinke til å ferdes med store kjøretøy. Problemet her var vel heller holdningene som ble presentert i første post. Trafikken er et samspill og det er uholdbart at en gruppe skal påberope seg påkjørselsrett fordi de ikke har kontroll på sine omgivelser. joda.. har speil og kamerar.. men det hovedsaklig buss, og mindre lastebiler som har rygge cam.. (merk: RYGGE) disse er koblet opp slik at de skrur seg på i det bilens girkasse viser slik at bilen skal rygge! ergo, liten til null efetkt i å kjøre forover.. (seff, forover så er ikke den blind sonen rett bak så viktig, da den tidvis kommer til syne pga sving og slikt uansett!) en semi har 99% av tiden ikke et slik cam.. så framt de ikke oppererer med en fast tralle, da kan det la seg gjøre å instalere en slik! og selv om man har masse speil.. så er det fortsatt begrenset hva man ser.. vet ikke om du kjører større bil en atego og buss jeg (buss kan ikke helt sammenlignes da disse har førersetet ca på bakke nivå.. og 2 ganger så store ruter å se ut av.. både på siden og foran!) men før du selv har sittet bak rattet si gjennom oslo eller en annen mindre men tett trafikert by.. så ikke kom her og snakk om at "det er jo bare å følge med litt bedre".. for det er det ikke.. jeg følger med alt jeg klarer.. reine synshelten.. men er ting som går meg hus forbi når jeg er inni oslo gryta og! holdninger gidder jeg ikke komme inn på, for sel vom de fleste her klager på yrkes sjåfører.. så er det faktisk småles sjåføren som har dårligst holdning i forhold til oss tyngre biler! "å nei.. bak en treig tung semi.." så kjører de forbi, gjerne på en slik måte at det fort kan bli en farlig situasjon.. for å så selv legge seg 5-10 km under grensa!! hvor er holdningen og logikken i det??bare spør.. Trailere kommer til å ferdes på veiene til evig tid... vanskelig og klare seg utn dem. ALLE som ferdes/kjører på veen skulle hadd en form for kurs el. lignende. Veistandarden MÅ bli bedre og tryggere veier med skille på midtn osv. jeg kjenner sjåfører som gleder seg til å passere nordlandsporten på tur sørover og gruer seg til å passere den nordover. for veistandarden i nordnorge er RÆVVA. har tenkt og kjøre opp til storbil etter nyåret så hvis jeg skal begynne som yrkessjåfør så håper jeg dette vil bli orden på. Forslaget om blindsonekameraer og sensorer er fan ikke dumt. en ekstra sikkerhet både for sjåfør og andre trafikanter. hadde ikke hvert dumt med det nei.. hadde seff heller ikke hvert dumt om de som sitter i ford fiestan faktisk kunne ta en titt til venstre for å lese skiltet mange semier/vogntog har klistret opp som lyder "DU ER I MIN BLINDSONE!" og deretter gjort et klokt valg om å enten legge seg litt lenger bak, slik at haan var sikker på at han ble sett av sjåføren.. eller følge litt mere med på hva semien/vogntoget gjorde.. det er ikke BARE føreren av det tunge kjøretøyet sitt ansvar at det ikke skjer ulykker.. det er alle som ferdes i trafikken sitt ansvar! hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0ddis Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Å forby vogntog er jo rett å slett bare en unyansert, dum og en lite gjennomtenkt påstand. Noen vogntog/lastebiler MÅ det alltid være på norske veier, ellers stopper Norge opp. Imidlertidig, veislitasjen hadde gått temmlig godt ned om man hadde lagt mye av langtransporten på et vel orginisert jernbanenett. Men nå er det sånn at Norge ikke har noe bra jernbanenett. Så da etterlater det meg 2 alternativer: 1. Oppruste veiene skikkelig, bygge 4 felter på hovedfartsårene i landet vårt og fysisk veiskille. Slik blir ihvertfall problematikken med vogntog sterkt redusert. 2. Bygge ut jernbanen betraktelig, legge all transport man kan til jernbane. Veislitasjen blir redusert. Ulempen er at man må omskolere "en del" i transportbransjen. Uansett hva som skjer; Veinettet må opprustes. Jeg er ihvertfall klar på hva jeg ville valgt. Jeg har selv en håndfull kompiser og bekjente som kjører lastebil til daglig. Og alle som en er det jævligste de vet kjøre og hviletidene. Også mange eldre sjåfører sier at det er høl i hodet å sove på ordre, hvem klarer det? Dessverre er det mange sjåfører som arbeider under sterkt tidspress, lite søvn og stappfulle veier. Det sier seg selv at en eller annen gang så går det alvorlig galt. Dette problemet er det mer enn 2 sider ved. Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar http://www.youtube.com/oddisPProductions Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Juni 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Denne tråden her var opprinnelig ment ironisk fra min side, men nå begynner debatten å roe seg ned litt, så kanskje det er på tide med noen mer seriøse og gjennomførbare forslag? Vogntog brukes i de fleste tilfeller til fjerntransport, f.eks fra by til by. Hvis vogntog hadde vært forbudt på dagtid men tillatt om natten så kunne mange konflikter mellom vogntog og andre veifarende vært unngått. På nattestid er veiene stort sett tomme likevel, så vogntogene kunne kjørt mer uhindret. ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Du må da være tilbakestående eller noe. Idiot i hvertfall. Så, vi skal slutte å få frakta mat, klær, og andre nødvendigheter, så dere små tightsgutter skal få sykle på veiene som ble bygd for bil? Nei, forby sykling på bilveiene, la de betale for egne sykkelstier og baner.. Bare kjøre om natta? Vil du virkelig andre mennesker så ille? Du fucker bra mye med folk om du skal ha de til bare å være våkne om natta ass.. FJOTT! Ha deg til sykkelforumet, eller et eller annet forum for eksperimentelle småbiler med 3 hjul som sikkert var en god ide da da ble oppfunnet, men som er mer utdatert enn flintstonesbilen når de faktisk kommer i produksjon... Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg