Åkan2 Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 Ved 85km/t girer den automatisk i 5. gir/overdrive, som den sikkert skal. I lengre, bratte stigninger, f.eks Rennfast v. Stavanger, hopper den ned i 3. gir dersom farten oppover er over ca 85 km/t. Det er altså umulig å bruke 4. giret. Spørsmålet blir da: Går det ann å gjøre noe med dette?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 du har kun 4 gir og 4.gir er samme som overdrive. I tillegg har du noe som heter lockup som låser converteren så den ikke skal slure i høyere hastigheter for å bedre drivstofføkonomien. Det er det du opplever i ca 85 km/t og ikke et 5.gir. når girkassa da girer ned så girer den ned i 3. og opp igjen i 4. for så å låse lockup'en i ca 85 km/t på din bil. Min lockup låser i ca 100 km/t så der kan variere litt tydligvis. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åkan2 Skrevet Juni 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 Greit å få oppklart dette. Takk for svaret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Heisann! Jeg har turbo m/automat og opplever at 3 gir blir sjelden eller aldri brukt. Den legger inn 4 gir i ca 50 kmt og til og med i relativt bratte lange/korte bakker brukes 4 gir fra 55 og oppover med ubetydelig gasspådrag. Kanskje du skulle bytta til turbomotor :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrankWS Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Jeg mener å huske å ha sett i instruksjonsboka til min 940 -92 mod (med 4 tr aut), at det ble levert 2 typer automatkasser. En 4 tr, og en 3 tr med lock up. Var det AW og ZF de hette??? Jeg har ikke den lock up funksjonen på min i hvertfall. Hva er å foretrekke av disse automatene? Frank Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_940#Volvo_940 De ble levert kun med 4-trinns automat og brukte både AW 71-3 (Aisin Warner) og ZF 4HP22 (ZF Friedrichshafen AG) AW 71-3 har ihvertfall 4 gir med lockup for den har jeg i min 940 og ZF 4HP22 er en 4 trinns automat ifølge wikipedia (4-tallet indikerer det også): http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 har en M90 hvis noen vil kvitte seg med auto kassen;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 har en M90 hvis noen vil kvitte seg med auto kassen;) Jeg vil gjerne ha en ekstra AW 71-3 til min 940 turbo eller tre :) De burde jo finnes alle veier billig siden de fleste bytter dem ut til manuell ;) Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrankWS Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Aeomholt: Er ikke lock up'en den knappen på venstre side av girkula? Har ikke den jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Aeomholt: Er ikke lock up'en den knappen på venstre side av girkula? Har ikke den jeg. Knappen på siden er overdriven;) Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Aeomholt: Er ikke lock up'en den knappen på venstre side av girkula? Har ikke den jeg. jo eller bak som jeg har på min. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_AndreasH_ Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 ZF: P R N D 3 2 1 AW: P R N D 2 1 + knapp på "kula" (Vertfall på AW71) Knappen er for å koble ut 4 giret.(Henger,vogn, bratt stigning) Slik er det på 740\760, regner med det er slik på 940 også? edit: Skriveleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 ZF:P N R 3 2 1 AW: P N R 2 1 + knapp på "kula" (Vertfall på AW71) Knappen er lock up, for å koble ut 4 giret.(Henger,vogn, bratt stigning) Slik er det på 740\760, regner med det er slik på 940 også? Her var det mye skrivefeil :) For det første: P R N 3 2 1; Revers etter P. For det andre: Knappen på kula er ikke for lock-up, men for å koble ut over-drive; altså slik at ikke gearkassa legger inn 4. gear/over-drive. Lock-Up er det ikke mulig å styre manuelt. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_AndreasH_ Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Her var det mye skrivefeil :) For det første: P R N 3 2 1; Revers etter P. For det andre: Knappen på kula er ikke for lock-up, men for å koble ut over-drive; altså slik at ikke gearkassa legger inn 4. gear/over-drive. Lock-Up er det ikke mulig å styre manuelt. hehe... Stokka om på bokstavane gitt. Tenkte ikkje der eg. Kom heim frå jobb no, min feil. :P Eg skreiv vertfall: "for å koble ut 4 giret." Tenkte feil ang lock up gitt. Den kobler vel automatisk ved ca 90? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrankWS Skrevet Juni 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2007 Hmm. Ingen som har "Drive" da?:tannløs: P R N D 3 2 1, for eksempel (uten den jæ... knappen på girkula). Frank Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.