Gå til innhold

pc i bil

Ranger emnet

ballemann

Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg vurderer pc i biln min, har kjøpt en slik 300w 12-220v inverter, og en lilliput 7" skjerm, men det jeg lurer på er, burde jeg ha et ekstra batteri? og kan jeg koble til et vilket som helst 12v batteri sammen men det batteriet jeg har fra før av i biln? f.eks et mc batteri?

mvh Ballemann

85mod toyota lc lj70 33"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann, jeg vurderer pc i biln min, har kjøpt en slik 300w 12-220v inverter, og en lilliput 7" skjerm, men det jeg lurer på er, burde jeg ha et ekstra batteri? og kan jeg koble til et vilket som helst 12v batteri sammen men det batteriet jeg har fra før av i biln? f.eks et mc batteri?

mvh Ballemann

Hei. Sånn jeg har skjønt det iallefal skal man IKKE koble sammen 2 forskjellige batterier med enten forskjellig aH(amperetimer), Ampere eller generell stand på batteriet, vist du gjør det vil det "underlegene" batteriet lade ut det beste batteriet og det vil bli dårligere stand på begge batteriene...

Men det finnes jo mange måter og snike seg unna disse uheldige situasjonene på,

man kan koble inn skillereleer og brytere og greier, dette har ikke jeg så mye peil på (enda), men tipper det fungerer sånn at når du skrur av tenningen på bilen så brytes releet og kretsen til det ene batteriet blir ekskludert fra resten av bilen og batteriene ikke lenger har kontakt med hverandre, men dette er jeg ikke sikker på...

Men vist du har et passe brukbart batteri i litt god stand skal ikke det være noe problem og drive et greit car-puter oppsett med det...

Åsn car-puter skal du bruke? "Stasjonær" pc eller en bærbar?

97 Eclipse GSX

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke latt den stå på veldig lenge uten motoren i gang, hvis du ikke har ekstra batteri! Jeg dytter ikke ;) så ja; du burde ha et ekstra batteri, men ikke noe must :)

Som lars y sa, så kan man få en "strømbryter". Denne funker sånn at du har 1 inngang for strøm fra hovedbatteri, 1 inngang for tenningsstrøm, 1 utgang til batter 2.

Når tenningsstrøm = 0, vil det ikke være kontakt mellom de to batteriene.

Dette kan også gjøres ved hjelp av en vanlig vippe-bryter :) (burde være av litt grov kaliber ettersom det gjerne skal gå litt strøm gjennom der!:))

Burde ikke koble sammen 2 batterier uten en slik bryter, ettersom sjansen for at de er helt like er ikke så veldig stor når man driver på hobby-basis :)

Mc-batteri vil jeg ikke anbefale noe serlig. De er uansett for små til å drive pc'n din i mer enn noen min...

Vil anbefale deg å kjøpe noen nye vifter som er tilnærmet lydløse :) Mye mer behagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen :) nei da biln kommer til å stå på når maskina er på uansett :) ja jeg tenkte på en sånn 12 -12v greie, men det var jo svindyrt :P å jeg har ikke allverden med inntekt for å si det sånn :P jeg tenkte også på å skaffe en 15" flatskjerm isteden for den 7"ern, vil jeg fortsatt klare å holde nok strøm eller? :) den skulle vist ta 48w visst jeg husker rett :/

85mod toyota lc lj70 33"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik 12-230 av billig kvalitet er kjent for å lage ulyder i lyd systemer.

Å? faen, hva om jeg bruker et eksternt usb lydkort da?

Var en sånn 12-230v omformer jeg hadde tenkt meg se, siden jeg skal bruke en bærbar pc så kan jeg ikke bruke en sånn 12-12v greie...

97 Eclipse GSX

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider