Gå til innhold

bilen min spiser drivledd/knute/tripod

Ranger emnet


janerik171187

Anbefalte innlegg

indre drivknute på passasjersiden min røk her tidligere i forrige uke etter litt hard medfart over en fartshump.

 

byttet da til en splitter ny knute og mansjett, kom meg 500m så gikk den til hellvete (akselen hoppet rett og slett ut av medbringeren (den knuta går inn i på diffhuset)) og slo med seg medbringeren og krysset, akkurat hvorfor den hoppet ut av huset vet jeg ikke, (var i en hard venstre sving forresten)

 

idag var jeg på høggeren og hentet meg en ny drivaksel med knuter og medbringer.

 

byttet medbringer (passet på å få shimset den likt som den bilen den kom fra) og kryss og mansjett

 

brukte eksisterende drivaksel pga jeg fikk ikke løsnet den nye (den gamle heller for dne saks skyld) fra bremseskiven/navet.

 

satte på og testkjørte, fungerte fint selv i svinger.

 

kjørte da en lengre tur (var på vei til å ta horten ferga) men brått hørte jeg et klong i metallet og deler som spruter under bilen, svinger da inn til veikanten, ser det ryker av panseret, fant da ut at det var fettet fra drivknuten som, hadde sprutet opp på eksosrøret, og at drivknuten hadde gått til hellvete igjen (fortsatt indre på passasjersiden)

 

noen som har noen som helst aning hvorfor?

 

tok fra en 87mod delebil og alt av deler var likt som det gamle annet enn at den nye medbringeren hadde tynnere shimsing ut fra diffhuset. men akselen sto tilsvarende kortere inn i huset så kan vell ikke være derfor

 

drar da på høggeren til lørdagen igjen og bruker 500spenn til på enda en aksel men nå setter jeg på alt av drivaksel fra den bilen

 

begynner å bli lei bilen nå egentlig

 

 

 

får legge til en ting

 

ja jeg vasket bort alt det gamle fettet og sjekket at det ikke var noe uvedkomment der

_________________

1987mod saab 900 turbo 8v

saab 900 8v turbo 155hk 240nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du senka mye kan det hende akslingen blir for stutt...

 

hakke senka en mm en gang, annet enn "alderssenking" men har grei høyde foran, og sist gang dette skjedde så var det på flat vei men kjørte ned en bakke med humper før da så kan ha noe med det å gjøre.(dro inn kløtchen over humpene for sikkerhets skyld da men og hørte ikke noe som klagde)

 

I går 23:30

Reodor F Snakker vi rzeppa her?

 

akkurat den der tok jeg ikke :P

saab 900 8v turbo 155hk 240nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat den der tok jeg ikke :P

 

Rzeppa er et av mange navn på leddtypen jeg lurer på om du har. Andre navn er likeløpsledd eller CV Joints. Spurte fordi du brukte noen begrep jeg ikke er vant til i slik sammenheng.

 

De indre drivakselleddene lever jo i utgangspunktet et beskyttet liv helt inne ved girkassa. Det tyder derfor på at noe gir de uvanlig stor belastning for tiden, med påfølgende overoppheting av smørefett. Trolig ligger dette problemet lenger ut mot hjulene, f eks i nav, bærekule eller bærearm. Se også over motorfestene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rzeppa er et av mange navn på leddtypen jeg lurer på om du har. Andre navn er likeløpsledd eller CV Joints. Spurte fordi du brukte noen begrep jeg ikke er vant til i slik sammenheng.

 

De indre drivakselleddene lever jo i utgangspunktet et beskyttet liv helt inne ved girkassa. Det tyder derfor på at noe gir de uvanlig stor belastning for tiden, med påfølgende overoppheting av smørefett. Trolig ligger dette problemet lenger ut mot hjulene, f eks i nav, bærekule eller bærearm. Se også over motorfestene.

 

på saab forumet kalte de det tripod ivaffall

 

er bare en stang (drivakselen) med et Y-formet kryss på enden med rullelager på som går inn i et hus som igjen er festet på akselen inn til diffen

saab 900 8v turbo 155hk 240nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner litt på denne antar jeg?:

 

93CVbreakdown.jpg

 

jepp (dønn lik dvs nr 2)

 

I dag 17:06

Reodor F Har du sett her og gjort slik?:

 

http://www.thesaabsite.com/900old/in...placement2.htm

 

jeg tok alt (tilsvarende nr 1 + 1a og 1b) fra en bil og satte på min også nr 2 og støvmansjetten (3) fra den bilen .

 

inkl shimsene som 900 har mellom girkasse/diffhus og tilsvarende nr 1a

 

sjekket for sikekrhetsskyld at enden som går inn i diffen stakk like mye inn som den gamle gjorde så skjønner ikke hvorfor dette skjedde igjen

saab 900 8v turbo 155hk 240nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis del 1 og gutta sitter som de skal bør du sjekke nærmere hjulet

 

jeg fant ut at på bolten som holder øvre bærearmen oppe (inne i bilen ikke ute ved hjulet) var ene mutterne løs (dvs låseblekket var ikke banket til riktig slik at mutterne hadde løsnet) så kan hende det er derfor den rivde knuta etterhvert,er vell ikek like mye spillerom i den indre som i dne ytre knuta.

 

har strammet mutteren nå ivaffall

saab 900 8v turbo 155hk 240nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant ut at på bolten som holder øvre bærearmen oppe (inne i bilen ikke ute ved hjulet) var ene mutterne løs (dvs låseblekket var ikke banket til riktig slik at mutterne hadde løsnet) så kan hende det er derfor den rivde knuta etterhvert,er vell ikek like mye spillerom i den indre som i dne ytre knuta.

 

har strammet mutteren nå ivaffall

 

Bærearmene er å betrakte som nærmere hjulet...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår