Gå til innhold

store bak og mindre forran?

Ranger emnet

infested

Anbefalte innlegg

funker det å ha 17cm komponentsett bak og 13cm foran?... eller blir det bare jall lyd?... jeg tenkte jeg skulle lage ny hattehylle å ha noen høytalere i den... men får ikke plass til større i døra..... jeg usterer jo uansett så jeg hører mere bak enn forran for da hører jeg mere sourround liksom... så da gjør det vell lite å ha større bak?

og forsterker.. burde jeg da ha 2 stk forskjellige eller en som driver alle da?.. blir det egentlig noe forskjell?... eller er det pirketing...??

Pioneer TS-E176C

Pioneer TS-E136C

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde heller kjøpt en bass i stedenfor komp sett i hattehylla. Kaster kanskje litt stein i glasshus her, for har tenkt å prøve et lite sett i hylla selv, men det er bare fordi jeg får det nesten gratis, og er jeg ikke fornøyd pelmer jeg det videre til noen andre :)

Nei, kjør på med en 10" bass i kofferten, og et godt frontsett, så har du kongelyd. "Surround" er for filmer hjemme i stua hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt høytalere både forran og bak nå en stund, selv om alle anbefaller å kun ha lyd forran. synes jeg det blir litt tamt uten lyd bakfra, i hvertfall når du er vant til det.blir vel kanskje noe annet med frontsett til 20-30k, men det skal jeg ikke utale meg så mye om.

ang forsterker, så er jo gjerne to-kanalere litt mer strømsterke enn fire-kanalere.

men du trenger vel strengt tatt ikke 200w på frontsettet, så du klarer deg med en fire kanaler.. 5/6 kanaler kanskje, så kan du kjøre subben på den også.

og jo. man trenger bass forran. subbene spiller fra 20-kanskje 80-100hz. dette er en meget liten del av det totale frekvens-spekteret. midtbass/bassmellomtone er vel etter min mening det viktigste av alle høytalerene i bilen, de spiller enormt mye mer enn subbene. også bass.. bare ikke aller laveste frekvensene.

er Pioneer ferdig snakka? eller er det mulig å se på andre merker også? ville lyttet til så mange sett som mulig, før du kjøper.

da finner du ut hva som passer dine ører!

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen kan ikke noen komme med ett konkret svar her a? :P..er det ikke så farlig att høyttaleren er større bak?.. kommer jeg til å høre mye forskjell om dem er større bak eller lik som foran?

og skal jeg ha 1 4 kanals eller 2 2 kanals til det settet? hvis dem er større bak?

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... jeg usterer jo uansett så jeg hører mere bak enn forran for da hører jeg mere sourround liksom...

Skal ikke disse opplegget ditt, men jeg mener nå at dette ikke er ideelt. Ville kjøpt et bra 165mm frontsett, og tilpassa de i dørene. Man får som regel tak i ferdiglagede overganger fra 5 1/4" til 6 1/2", til rundt 250 kroner.

I min bil var det 5 1/4" originalt, jeg kjøpte overganger og monterte 6 1/2" rett i.

Kjører du en separat forsterker på frontsettet,vil du straks oppleve at lyden blir glimrende (så fremst du har gode komponenter). Da glemmer du fort tanken om høyttalere i hattehylla. Ingen problem å stille inn oppsettet slik at du får hele frekvesspekteret heller.

Hvilken bil er det du skal ha dette i?

Er ikke noe forsøk på å tyne deg til å droppe det oppsettet du har tenkt ut, men bare et råd om at du kommer til å bli positivt overraket over hva jeg foreslår her. Har du muligheten til å sette deg i en bil med noe lignende jeg snakker om her, så gjør det, og ta en beslutning etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg kun ha pioneer anlegg i bilen.. pioneer har ikke komponentsett på 6,5" så nei.... blir nok ikke det... å ja jeg skal ha høytalere i hattehylla..

men er det noe vits å ha større bak?? enn forran?... blir det så veldig forskjell?

og trenger jeg 2 eller 1 forsterker da?... siden det er forskjell på høytalerene

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider