Gå til innhold

Bytte av kamaksel - 2.3E

Ranger emnet


Delta016

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en 94 mod 2.3E, denne sliter med både tikking i ventilløftere og en kam med synlige slitasjerille. Jeg tenker derfor å bytte både kam og kjøpe et nytt sett løftere.

 

Kammen vurderes også byttet i en sak med noe vassere probil, KRB leverer dette til en hyggelig pris.

 

Men, jeg ønsker forsåvidt å prøve å bytte disse tingene selv. Jeg har en far som er særdeles god på alt som har med mekanikk å gjøre og som har reparert det meste selv gjennom årene. Dette har han aldri gjort før og vi er jo litt egenstelige for at dette kan gå lukt til helvete. Haynes boka angir en 4 på vanskelighetsgrad (røflig siden prosessen med en annen kam ikke er direkte beskrevet) og det skal være innenfor evner.

 

Men, hva mener dere? Er dette noe man holder seg langt, langt unna dersom man ikke vet 100% hva man gjør eller bør man gi det et forsøkt siden det er? mulig å redde det inn?

 

Tips og triks mottas med enorm takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har en 94 mod 2.3E, denne sliter med både tikking i ventilløftere og en kam med synlige slitasjerille. Jeg tenker derfor å bytte både kam og kjøpe et nytt sett løftere.

 

Kammen vurderes også byttet i en sak med noe vassere probil, KRB leverer dette til en hyggelig pris.

 

Men, jeg ønsker forsåvidt å prøve å bytte disse tingene selv. Jeg har en far som er særdeles god på alt som har med mekanikk å gjøre og som har reparert det meste selv gjennom årene. Dette har han aldri gjort før og vi er jo litt egenstelige for at dette kan gå lukt til helvete. Haynes boka angir en 4 på vanskelighetsgrad (røflig siden prosessen med en annen kam ikke er direkte beskrevet) og det skal være innenfor evner.

 

Men, hva mener dere? Er dette noe man holder seg langt, langt unna dersom man ikke vet 100% hva man gjør eller bør man gi det et forsøkt siden det er? mulig å redde det inn?

 

Tips og triks mottas med enorm takk!

 

Alt skal monteres slik det var, altså om alt ser likt ut etter skifte av kam så er det tut og kjør. Er ikke vanskelig, har gjort det flere ganger. Skiftet kam i min 2.3E (AAR-motor), er sikkert samme motor i din.

Du må begynne med å demontere øvre del av innsugsmanifolden for å få av toppdekselet. Merk deg hvordan alle merkene på drevene står, på kamdrevet, svinghjulet og ikke glem rotoren som er drevet av kammen! Ta av øvre deksel for registerreima, strammeren for multireima må sannsynligvis av for å få av dette. Skru av kamdrevet. Løsne strammemekanismen for registerreima, 3 stk M6-bolter. Skru av alle opplagringene på kammen unntatt den fremste og den bakerste, de løsnes parallellt slik at kammen ikke vipper opp i den ene eller andre enden og skader en opplagring. Alle opplagringene skal monteres tilbake der de stod og riktig vei! Løft ut kammen og alle løfterene. Sett inn den nye kammen uten løfterene i, roter den og sjekk at ikke noen av lobene tar nedi toppen.

Sett inn de nye løfterene med olje før de slippes ned i hullene. Sett inn den nye kammen med olje, helst kamakselfett, før den monteres i motsatt rekkefølge av slik du skrudde den ut. Opplagringene trekkes til med 20 Nm! Sett på ny simmerring på kammen, sett på kamdrevet og dra til med 80 Nm. Monter registerrema slik at ALLE merkene står som de var, husk rotoren! Ikke slurv med dette, samt stram den passelig, ikke for mye og ikke for lite!

Skru på igjen toppdekselet og innsuget. Husk at turtallet ikke skal under 2500 omdr de første 20 minuttene!!!

 

Bilde av min med 272 graders kam og justerbart kamdrev fra Velox Motor. Bremset 127 hk før montering og 152 hk etterpå :)

 

Kammen jeg brukte og det justerbare kamdrev.

 

 

 

 

vp10.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo overkommelig, veldig, veldig bra forklaring :) Tar man bilder av alt også skal det jo være overkommerlig. Får gå igjennom dette med mekanikeren.

 

Velox kammen var jo like billig som tilbudet fra KBR og er du fornøyd burde jeg også bli det? Hvor merkbar er det nye effekten?

 

Justerbart kamdrev, ehm.. er det en nødvendighet i denne sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo overkommelig, veldig, veldig bra forklaring :) Tar man bilder av alt også skal det jo være overkommerlig. Får gå igjennom dette med mekanikeren.

 

Velox kammen var jo like billig som tilbudet fra KBR og er du fornøyd burde jeg også bli det? Hvor merkbar er det nye effekten?

 

Justerbart kamdrev, ehm.. er det en nødvendighet i denne sammenheng?

 

Det viktige er at alle drevene står som de skal etter at registerreima er montert, justering/kontroll av tenningen må du også ta.

Jeg er utrolig forøyd med kammen min. Den er litt slappere enn med originalkam under 2000 omdr (slik jeg har stilt den), men går bedre over dette. Er over 3000 at forskjellen merkes best, spesielt over 4000 ;) Motoren drar bedre og bedre jo lenger du presser den opp i turtall. Hvordan motoren blir etter skifte av kam kommer an på kammen! Kammen jeg brukte har 272 graders durasjon, 11,4 mm løft og 112 graders lobeseparasjon. Er lagd av origianale VW / Audi stålemner og har kvalitet og hardhet som en originalkam (50 HRc tror jeg det var).

 

AAR-motoren har et veldig spesielt kamdrev uten sporkile. Sansynligheten for at du må ha justerbart drev er stor!

 

Justerbart kamdrev er kjekt å ha. Da kan man justere / vri kammen slik at man kan velge om motoren skal yte best på høye eller lave turtall. Det man gjør er å flytte momentetkurven opp eller ned i registeret, kjekt å kunne justere om du skal på ferie med campingvogn e.l. men vil ha en hissig motor ellers ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da er temaet diskutert litt. Det står mest på er kamdrevet. Dersom det ikke har sporkile og man ikke kjøper et justerbart drev, hvordan i all verden skal man kunne finne riktig posisjon for drevet som står på når man skal remontere?

 

Omtrent alle kammene på Audi har løs sporkile, men ikke motor NG og AAR. Her sitter kilen fast i drevet og i kammen er det et utfrest spor. Kamdrevet du har i dag passer derfor ikke på trimkammene som fås kjøpt (som er beregnet på spokile), derfor jeg brukte nytt justerbart kamdrev.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent alle kammene på Audi har løs sporkile, men ikke motor NG og AAR. Her sitter kilen fast i drevet og i kammen er det et utfrest spor. Kamdrevet du har i dag passer derfor ikke på trimkammene som fås kjøpt (som er beregnet på spokile), derfor jeg brukte nytt justerbart kamdrev.

 

Hei igjen,

 

Noen ekstra spørsmål, har ikke den nye kammen en kile? Hvordan får man posisjonert den nye kammen i den justerbare kamdrevet? Hva er grunnlaget for innstillingen og hvordan gjøres det rent konkret? Trengs det spesielt måleustyr?

 

Takk for all hjelp så langt, bare greit å være på den sikre siden før man setter i gang med noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Noen ekstra spørsmål, har ikke den nye kammen en kile? Hvordan får man posisjonert den nye kammen i den justerbare kamdrevet? Hva er grunnlaget for innstillingen og hvordan gjøres det rent konkret? Trengs det spesielt måleustyr?

 

Takk for all hjelp så langt, bare greit å være på den sikre siden før man setter i gang med noe slikt.

 

Jo, den nye kammen har sporkile som de aller fleste andre kammene, derfor passer denne kammen i omtrent alle 10v motorene, også de eldre som KV. Men som sagt, NG og AAR-motoren har spesielle kamdrev med 52 tenner, disse uten løs kile. De fleste andre har 44 tenners drev med løs kile.

Velox Motor har produsert justerbare kamdrev for bruk sammen med trimkam i NF, NG og AAR-motor.

Det justerbare drevet settes på kammen etter at kilen er satt på plass, da kan drevet kun settes på i en posisjon. Du trenger ikke noe som helst måleutstyr, kammen monteres som om det var den originale. På det justerbare drevet er det grademarkering i + og -, normalt begynner du med 0 grader. Stiller du drevet på f.eks. +2 grader vil motoren dra bedre lavere ned i turtall og du vil miste litt toppeffekt (på høyt turtall). Stiller du drevet på -2 grader drar motoren dårligere på lavt turtall, du vil imidlertid flytte momentkurven opp i registeret slik at en høyere toppeffekt kan oppnås.

 

Tok nå noen bilder slik at du ser hvordan det ser ut.

 

Et "normalt" kamdrev:

S5000157.jpg

 

10v NG, NF og AAR-drev:

S5000156.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, det løste alle spørsmæål rundt kam og drev.

 

Men, jeg må mase enda litt. Du gjorde jo denne jobben selv, gjorde du noe spesielt hokus for å holde registerreima på plass mens du byttet kamdrev? Det er jo småkrise hvis den skulle "ramle" ned for det er jo utrolig trangt mellom radiator og reim hvis så skulle skje.

 

Når du også skrive løsne strammemekanismen for reima, du tenker bare å løsne litt slik at reima løper lett mens man løsner den fra drevet, ikke skru av hele greia?

 

Og til sist, du skrev også i starten juster tenningen. Var dette noe du gjorde selv eller satte den inn for å gjøre?

 

Fadern mener dette skal være en grei sak nå så mye arbeid du har lagt i å forklare det, men vi er jo spente. Blir artig hvis hele greia skjærer seg, men man finner vel noen som kan rydde opp for en ikke for dramatisk pengesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, det løste alle spørsmæål rundt kam og drev.

 

Men, jeg må mase enda litt. Du gjorde jo denne jobben selv, gjorde du noe spesielt hokus for å holde registerreima på plass mens du byttet kamdrev? Det er jo småkrise hvis den skulle "ramle" ned for det er jo utrolig trangt mellom radiator og reim hvis så skulle skje.

 

Når du også skrive løsne strammemekanismen for reima, du tenker bare å løsne litt slik at reima løper lett mens man løsner den fra drevet, ikke skru av hele greia?

 

Og til sist, du skrev også i starten juster tenningen. Var dette noe du gjorde selv eller satte den inn for å gjøre?

 

Fadern mener dette skal være en grei sak nå så mye arbeid du har lagt i å forklare det, men vi er jo spente. Blir artig hvis hele greia skjærer seg, men man finner vel noen som kan rydde opp for en ikke for dramatisk pengesum.

 

Registerreima faller ikke ned, at den blir liggende løst rundt drevet på veiva gjør ingenting. Når den skal monteres igjen er det bare til å sette den på plass igjen på alle derevene etter å ha sjekket at den er på plass (i tennene) på veiva. Du kan se ned på dette drevet for å sjekke at reima ligger der den skal. Så lenge alle drevene står i rett posisjon er alt ok. Og ja, husk fordeleren.

 

Ja, når du skal slakke ut reima så ikke skru av strammemekanismen, kun løsne boltene (3 stk). Disse er ikke lett å komme til, men det lar seg gjøre. Har gjort det flere ganger uten å ta av radiator e.l.

 

Tenningen justerer jeg selv med tenningspistol. Motoren bør være varm og ALT som trekker strøm skal være skrudd av (vifte, lys osv.). Det er tenningsmerke på svinghjulet, en strek for tenning og en 0 for ø.d. (øvre dødpunkt). La motoren gå på tomgang. Med tenningspistol med gredeinnstilling så settes denne på 15 grader og man vrir fordeleren til 0-merket på svinghjulet ligger plant med nedre kant i inspeksjonshullet i svinghjulshuset. Om tenningspistolen ikke har gradejustering stillen man etter streken på svinghjulet. Husk at klemmen/giveren på tenningspistolen skal klemmes rundt pluggledningen til syl. nr.1.

Som tips, sett et merke i fordelerhuset hvor rotoren peker før du begynbner å demontere, dette duger til grovinstilling under montering.

 

Og nei, dette burde ikke skjære seg. Som sagt, legg merke til hvordan alle merkene står før dere begynner å demontere. Bruk merket på svinghjulet (0-merket) som referanse, dette skal stå som forklart lenger opp. Sjekk da hvordan merket på kamdrevet står (det er merker på begge sider, husk begge), og til sist, sett merke på fordelerhuset som indikasjon på hvor rotoren peker når alt er i grunninnstilling. Etterpå kan du begynne å demontere :)

På det justerbare kamdrevet er det et merke, dette skal stå likt som det originale gjorde. Dette gjelder i alle fall drevene fra Velox Motor.

 

Og om det er mer dere lurer på så er det bare å spørre. Har gjort dette noen ganger og husker det meste utenat ;)

 

 

Lykke til!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av drevet der du ser merket du skal sette mot pila på plastdekselet bak drevet. Slik drevet står nå er kun for illustrasjon, det peker IKKE mot merket.

Du ser også gradeinnstillingene. Hos meg står det ikke på 0 grader (men på +6), dette fordi jeg med vilje monterte reima en tann feil på kamdrevet!KamdrevA1001-1.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda et.

 

P1310023_WEB.jpg

 

 

 

Her ser du når kammen er ute og en løfter er tatt ut. Legg merke til drevet i bakkant av toppen, dette går til fordeleren. Når kammen skrus på igjen, se da at tennene treffer i hverandre, om ikke vil i verste fall akselen til fordeleren bøyes! Veldig viktig! :)

 

P1290014.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver denne i Audi-info-tråden som en grei how-to ;)

 

Har vi en sådan tråd her inne også?

 

Har flere ganger tenkt på å lage "oppskrifter" for skifte av f.eks. kamaksel til rekkefirer og femmere, løftere, ventiltetninger mm, alle med forklaring og bilder fra a til å. Av mangel på tid så har det ikke blitt, men kommer nok. Har gjort dette en god del ganger etter hvert, så jeg har det meste av bilder som trengs :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår