Gå til innhold

Forskjellige fabrikat på spiller, forsterker osv.

Ranger emnet

SBaL

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål.

Skal etterhvert nå koste på noe mer i lydanlegget, og lurte på om det gjør noen forskjell på om spilleren, forsterkeren og høytalerene er av forskjellig fabrikat.

Jeg har allerede en helt brukanes spiller fra sony, men siden jeg får rabatter på blaupunkt komponenter, lurte jeg da på om lyden ble dårligere enn hva jeg hadde fått med forsterkere og høytalere med samme spesifikasjoner fra sony enn hva jeg vil få med blaupunkt forsterker og høytalere.

Er ikke ute etter å få høre hvem som er best osv, men om jeg vil oppleve enda dårligere lyd enn om jeg hadde hatt blaupunkt spiller og.

Grunnen til at jeg spør er fordi en på jobben begynte å prate om akuratt dette.

Takker for svar.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sony er vel ikke akkurat kjent for å ha den beste lydkvaliteten på spillerene sine, men det gjør ingenting å bruke høytalere og forsterkere av andre merker.

når man begynner med forskjellige merker på høytalere forran og bak f.eks, kan man få litt problemer.

får du fin pris på blåpunkt så går du får blåpunkt!

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker.

Da går jeg fram som jeg hadde tenkt, og kjøper heller en blaupunkt spiller senere om det blir mye tull med den jeg har.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mye tull blir det nok ikke, men som sagt: mange spillere gir klarere lyd en sony.

hvis du skal oppgradere senere, så pass på å velg en med nok rca utganger og helst mer enn 2v linjespenning

Huh?

Hva mener du med det?

Er som du kanskje skjønner fortsatt litt grønn innenfor dette feltet da jeg ikke har satt meg inn i det enda.

Prøv å hold deg til en type elementer, en type forsterke(e) osv. Så du ikke har 1 cadence og 1 uscarvor forsterker og 4 ulike høytalere osv.

Planen var at jeg skulle ha forsterker og høytalere fra blaupunkt. Men bruke sony spilleren jeg allerede har.

Får vist 50% rabatt på blaupunkt fikk jeg høre idag. :D

-'12 Citroën DS3 Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh?

Hva mener du med det?

Er som du kanskje skjønner fortsatt litt grønn innenfor dette feltet da jeg ikke har satt meg inn i det enda.

Planen var at jeg skulle ha forsterker og høytalere fra blaupunkt. Men bruke sony spilleren jeg allerede har.

Får vist 50% rabatt på blaupunkt fikk jeg høre idag. :D

ok.

Det jeg mener er at mange produsenter bruker bedre elektronikk i den delen i spilleren som gjenngir lyden , enn det Sony gjør.

det jeg mente med oppgradering senere:

pass på at spilleren har to, helst tre signal/phonoutganger bak.

det er de røde å hvite runde utgangene :)

da kan du trekke egen signalkabel fra spillern til de forskjellige forsterkerene dine, i stedet for å måtte splitte signalkabelen i to med y-ledd.

linjespenningen er hvor høy utgangspenning det er i utgangene på spilleren din.

en spiller med 4v linjespenning gir forsterkerene dine ett dobbelt så sterkt signal å jobbe med i forhold til en med 2v spenning.

og siden forsterkerenes jobb er å forsterke ett signal, så må den naturlig nok jobbe mindre hvis spenningen inn i utgangspunktet er høy.

håper det forklarte det du lurte på.

50% er digg :D pass på at du lytter først da, så du vet hva du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Hehe.

Finnes ikke noen guide eller forklaring på alle slags begreper osv som jeg kan studere litt, så har jeg et bedre utgangspunkt enn nå.

-'12 Citroën DS3 Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett deg ned og bla gjennom diverse tråder her så plukker man stadig opp mye nyttig info :)

det kaffi mente var at du burde ha ett merke på forsterkerne og ett merke på høytalerne. Altså ikke slik at du har sony frontsett og jbl i hattehylla, sammen med sony 4-kanals forstekrer og cadence-monoblokk.

Jeg personlig vil anbefale å kun ha samme merke av høytalerne inni bilen, og ellers kjøpe akkurat det som faller deg inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Hehe.

Finnes ikke noen guide eller forklaring på alle slags begreper osv som jeg kan studere litt, så har jeg et bedre utgangspunkt enn nå.

http://www.bilforumet.no/bilstereo/134352-den-store-sticky-tr%E5den-her-p%E5-bilstereoforumet.html

denne bør leses i hvertfall.

http://www.bcae1.com/

denne siden er genial når det gjelder grunnleggende elektronikk som brukes i stereoen din. veldig kjekt å ha med seg. er på engelsk da, men innholder mange nyttige tegninger og enkle forklaringer på vanlige ting man lurer på.

ellers så er http://www.the12volt.com/installbay/default.asp

også fin. sjekk ut de klistrede trådene. også engelsk.

ellers så er det bare å henge på forumene, og spørre om alt du lurer på. ingen spørsmål er for dumme. alle har vært nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider