Gå til innhold

Øyvind Ryeng; Statusupdate og bil-spekulasjon

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Jeg ser det en sjelden gang spørres her på mitt elskede Bilforum om hva jeg driver med / hvor jeg er, så her er en liten oppdatéring på hvordan det har vært å være Øyvind i det siste:

 

Våren 2006:

Ferdig på VK1 Elektro på Storslett i Nordreisa kommune med gode papirer (femmere på alle eksamener og ålreite standpunkt), flytter hjem til Tromsø igjen til hu mor og 'n far. Lite aktiv leting etter lærlingeplass her i Tromsø tiltar med mål på å få Gr. L.-sertifikiat for innstallasjon i privatboliger/nybygg.

 

Sommeren / høsten 2006:

På dette tidspunktet solgte jeg den gode, gamle, hvite Accorden min etter å ha kjøpt den tilbake igjen som "rimelig bruksbil". Jeg påtok meg noe strø-vikararbeid til og fra hos Dunlop Hiflex (tidl. Gummi AS. K. Lund & Co.; de driver med hydraulikk, slanger, transmisjon og teknisk gummi), det blir såvidt noen kroner til overs til snus og en og annen billig PC-del (har man ikke mye penger, så bruker man ei heller mye penger).

 

Våren og sommeren 2007:

Vikariat hos samme firma i 13 arbeidsdager. Tegnet medlemskap i Tromsø Skytterlag og levert søknad til Politimesteren i Tromsø på ei bolt-action-rifle i .22 LR. Også med på en og annen trening i regi av Tromsø Pistolklubb; Rugere i .22 LR smeller ikke så høyt som dén Glock 17 i 9MM jeg var så heldig å få prøvekjøre. :) Delvis oversikt i økonomien; Får lønning, feriepenger og noe tilbake på skatten. Forventet kontobalanse mot slutten av Juni: ~20.000 kroner.

 

Fra tidlig Juni ut September 2007 (med en liten sjanse for fortsettelse):

Lagermedarbeider hos Ruukki Norge A/S, hvor jeg levérer stål og aluminium i alle tenkelige kvaliteter, former og profiler til folk i byggebransen over store deler av nord-Norge. Knall jobb med trivelige arbeidskamerater er det óg. Forventet kontobalanse (med gjennomsnittlig/moderat forbruk) midtveis i Oktober 2007: 80.000 kroner!

 

Så livet ser lyst ut fremover, gutter og jenter. Om snuten spiller på lag blir jeg å bruke mye tid også på riflebanen med salongrifla mi (og/eller fars Tikka Lite Stainless med en Meopta på toppen, kamret i 7MM Remington Magnum ("auuuuuu" som den ammoprisen svir)). Nå som jeg blir å jobbe mye fremover (hei, alt er relativt, ikke sant?) blir jeg med 100% sikkerhet også Hondaeier igjen.

 

Jeg spekulérer i noen form for 1988-1991 Civic sedan, men den er dessverre ikke like lett å få tak i i god stand- eller like billig som en tredørs hatchback. CR-X er ikke engang noe å tenke på; her til lands må man opp på 40K for å finne en som ikke er ødelagt og sundkjørt av lexuslysmontérende drittunger. 1990-1993 Accord (slik som lillebroren min har kjøpt seg; gratulerer!), 1988-1991 Prelude, eller 1992-1995 Civic er også intrressante kandidater, men dé blir heller ikke like billige som en EF-Civic, men det vil være mulig for meg å kunne kjøpe en slik om jeg plutselig skulle få dét over meg; med nyjobben og alt. Fordelen med en liten EF-Civic hatchback er at dén har jeg råd til å kjøpe iløpet av en måneds tid (!). (Dette sjokket har jeg enda ikke klart å ta inn over meg; SÅ vant jeg til å gå ledig og fattig.)

 

Fordeler jeg ser fra mitt ståsted med en 88-91 Civic:

-Billig i innkjøp, billig i drift og billig å forsikre.

-Enorme muligheter for både motor- og utseende-mods, spesielt om man kjører full econo-modus med D-serie-basért motorbygge.

-Det er "enkelt nok" (les: remapping kreves) å få en slik til å gå på E85 (som vi -endelig- har fått hit til byen) nå i disse bensinkrisedager. 107-oktan RON som attpåtil forurenser mindre? Å bruke dette på en tuningmotor er en no-brainer.

-Mulig å få kjøpt uten den jævla takluka (hvilket er en gullgruve for både feil og lekkasjer; udugelig ekstravekt er det óg).

-Sedanen synes jeg er penere (kanskje jeg bare er en sedankar?), men da må vi opp i pris. Er det verd det...? Jobbe en måned ekstra og så kjøpe seg utgaven man -egentlig- hadde lyst på? Den som lever får se.

 

Accordene fra 90-93 ser kjempefine ut; dette er én av de få Hondaene jeg synes er designet helt perfekt; hvor hver en karrosserilinje er trukket helt perfekt. Muligheten til å få den som todørs sedan (min favoritt-karroseritype) er også en enorm bonus. Ombyggingen for H22A'en (DOHC VTEC fra 1992+ Prelude) er latterlig enkel, men den har mindre plass under hjulbuene enn en gjennomsnittlig annen Honda fra denne perioden, noe som gjør husingen av noe i 8,5*16 med lavt offset noe mere komplisért. Å, glemte jeg å nevne hvor mye jeg elsker tyskstuk?

 

Preludene fra 88-91 synes jeg ser skrekkelig flotte ut; spesielt interiøret. Preluden skulle jo tross alt være mere sportsbil-aktig enn den jevne Honda, men ulempen er at den er et like elendig tuningbil-utgangspunkt som Accordene fra 86-89 (slik jeg var fast med før). Preludene bruker de samme motorene som disse Accordene, men på grunn av det Honda kaller "Engineless Design" er motorblokkene støpt annerledes for å kunne tiltes lengre bak; ergo, man kan for eksempel ikke hente byttemotor- eller girkasser fra Accordene om man kjører noe til skogs. Til de andre Hondaene -bader- man i deler, både nye fra USA og brukte fra skraphandleren rundt svingen. Preluden er mere sær i så forstand. Legg forresten merke til hvordan jeg helt naturlig ignorérer muligheten til å handle deler fra Tromsøs lokale Hondaforhandler, Traasdahl A/S. Grunnen? De samme delene, produsért i den samme fabrikken der ute i verden koster her i Tromsø, og det er faenmeg ingen spøk engang, to- til tre ganger mere enn ditto fra USA. Og da har jeg regnet inn både fraktkostnaden og moms. Sykt.

 

92-95 Civic? Gode biler, svært gode tuningbil-utgangspunkter, men de er dyre(re), og etter min mening ikke like pene innvendig og utvendig som de andre kandidatene. Muligheten for B-serie DOHC VTEC-motor (selve -symbolet- på moderne Hondatuning) gjør imidlertid dette valget meget attraktivt. Dessverre er det et forferdelig stigma forbundet med disse modellene - 99,999% av de som ruller rundt på Norske veier er totalt ødelagt i alle bauger og kanter av stygge, helvetes forbanna ris-detaljer- og idéer. Jeg kunne lett i 100 år og jeg hadde maks funnet bare én eneste jeg ble å like. På den annen side - er ikke dette min sjanse til å prøve å vise hvor bra denne bilen -kan- bli seende ut med de rette delene? Nå skal jeg være forsiktig med å snakke sånn uten å feie for egen dør først, men la oss bare si dét sånn; hadde jeg eid en slik Civic er det "én og annen ting" jeg ville gjort annerledes, noe som går den jevne BilXtra-, Biltema-, eBay- og Torshov-tuner hus forbi, blandt annet "K.I.S.S." -> "Keep It Simple, Stupid". Helheten gjør bilen, ikke bare nye front- og baklamper, en 5" loff der bak, 5" turteller og kromfelger.

 

BMW E30?

1. Buy car.

2. Wait for winter.

3. ??????????

4. PROFIT!

Her er et kjøretøy man kan ha det mye moro med; det blir vanskelig å ignorére denne modellen iblandt alle Hondaene man ser på.

 

Å faen, så langt dette innlegget ble. Cliff notes for de utolmodige:

Jeg har begynt å jobbe, begynt med skytesport, trives godt om dagen, og snart blir jeg nok bileier igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CR-X er ikke engang noe å tenke på; her til lands må man opp på 40K for å finne en som ikke er ødelagt og sundkjørt av lexuslysmontérende drittunger.

 

Jeg lo faktisk litt av den settningen der. :D

 

Japse med tyskerstuk er vel noe av det mest skjeldne her i Norge. Men det kan bli jævla tøft!

 

Men dog, ikke like tøft som en 2 dørs E30, med m-tech 2, skamsenking og breeeeeiiiiie felger. Det er rett og slett bare porno, spesielt om bilen er svart eller rød. Hvit med svarte felger er og jævla pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, like artig å høre fra deg Øyvind! Graden av nøyaktighet (og tidsforbruk!) pr innlegg har jeg aldri sett maken til! Godt du trives :)

 

Med den kunnskapen din omkring Honda så ville jeg definitivt bygd en grom Honda, på bare din måte.

 

Skulle det imidlertidig bli en E30 så har jeg ihvertfall noen syn på saken. For en ting er klart: INGEN klarer å holde en E30 helt orginal etter de har kjøpt den. Ihvertfall ikke etter første gjennomgang av utstyr/tuning katalogen :D

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Sedanen synes jeg er penere (kanskje jeg bare er en sedankar?), men da må vi opp i pris. Er det verd det...? Jobbe en måned ekstra og så kjøpe seg utgaven man -egentlig- hadde lyst på? Den som lever får se.

 

Glimrende innlegg Øyvind. Innholdet er ikke så interessant for min del, men det gleder meg å lese innlegg skrevet av deg. Kunne jo kanskje vurdert en freelance-jobb for den lokale avisen så har du sedanen din kanskje denne måneden? Skrive rett og saklig kan du iallefall!

 

Anyway, hvis du har -mest- lyst på sedan, så gå for den. Hvis ikke kommer du vel ganske sikkert til å rive deg godt i håret når du kunne drøyd den en måned og hatt go'bilen i garasjen istedenfor en Hatchback. Og hvis jeg skjønte riktig så hadde du kanskje ikke planlagt og kjøpe en sånn bil pga økonomien, så den ene måneden til eller fra er vel verdt og vente på? :)

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Deres positive tilbakemeldinger.

 

-Blogging vet jeg ikke om er noe for meg. På den annen side - jeg har ikke prøvd.

 

-Å eie en E30 uten å modde den er bare bakvendt på alle måter. Denne bilen er ikke yndlingen til tuninghoder verden over for ingenting!

 

-Jeg tror jeg kunne trives meget godt oppe på Svalbard; hadde jeg fått meg en ålreit jobb der oppe hadde jeg flyttet tvert.

 

-Lån mener jeg er forbeholdt voksne folk og/eller fastansatte. Jeg er ingen av delene. :O

 

-Det er oppe og avgjort - herved vedgår jeg, Øyvind Marinius Ryeng, at jeg ikke skal kjøpe en billig bil alt for tidlig. Som ordtaket går; "Den som venter på noe godt i Honda venter sikkert en måned ekstra uten å ta noen større skade av det". Forkjøper man seg på en automobil for persontransport under forbrenningsmotordrift blir man garantert å angre; jeg vet jeg angret som en hund på det Auda-kjøpet mitt i gamle dager, men jeg tok meg faen på at jeg dro ikke hele veien hjem helt fra Tjelsundbrua med uforrettet sak. Så hva er vel en liten måned ekstra i det lange løp kontra dét å måtte gå igjennom den slitsomme prosessen med et unødvendlig bilsalg- og gjeninnkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår