Gå til innhold

Ny lakk, hva med voks o.l.?

Ranger emnet

ZyreX

Anbefalte innlegg

Har nylakkert bilen min nå, og om 2 uker skal jeg hjem til den igjen, og tenkte å vaske, polere (gamle flater) og vokse de nylakkerte flatene. (lakkert fra list og ned).

Er dette for tidlig? Og hvordan bør jeg gå fram?

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg har hørt er det 1 mnd minst før du skal polere ol mht ny lakk.

Den ny lakken trenger ikke noe korrigering mht riper ol, så der er det bare å ha på feks Megs NXT wax ol.

Den gamle trenger sikkert litt extra pleie, så der er det sikkert ikke ille med en lakkrens vil jeg tro, jeg har for det mest kjennskap (beste merke etter min mening) til Meguiars (av det som selges i Norge) derfor kan jeg bare tipse deg om det merket og fra deres utvalg.

Som sagt bare topplag på nylakkerte områder, ellers ville jeg

1 Clayet de andre flatene (dette kan du også gjøre på ny lakk)

2 brukt ScratcX der det trengs på gamle flater (riper/swirls etc)

3 En lakkrens Deep Crystal paint cleaner eller body scrub

4 tilført litt dybde i lakken (kan også på ny lakk) med Deep crystal polish

5 deretter forseglet HELE bilen med NXT gen tech WAX fra Meguiars

Alt som er nevnt er hånd produkter, kjøp deg noen gode pads og Microfiber (til bil) så har du "ny" bil igjen;)

Er du å "shopper" utenlands er Duragloss 101 og 105 sjefsprodukter, samt Pinnacle Liquid Soveran for den store bling opplevelsen. ShMitt vaskehanske er også gull samme med saueull hanske.

Husk å bruk noe bra vaskesaker også da, så du ikke riper opp den nye lakken din, dropp svampen/zalo etc, les eventuelt mer under posten "glad i bilen" Clay er det også en post om om du lurer.

Vi digger bilder også.......he he

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig utfyllende guide.. :) Da har jeg noe å gå etter, så blir det nok så bra.

truhaa: Bilen er bra i lakken til å begynne med egentlig, så før og etter bilder blir nok ikke så spennende, men det kommer nok skal du se uansett ;)

Men du sier altså at voks skal jeg også vente med? Voks er jo bare et beskyttende lag på en måte, er det ikke?

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp voks er et beskyttende lag ja, men om du her på det for tidligt på en nylakkert flate, så lukker du overflaten, og lakken får ikke puste skikkelig ut løsemidlene som ligger igjen etter lakkeringen, er jo såklart en fordel å legge voks, for å hindre oksidasjon, fuktighet, o.l, og derav rustdannelse, men er ikke bra å legge det på for tidligt å stenge inne lakkgassene, for da kan du risikere sløring, blærer, og i verste fall flassing p.g.a løsemidlene blir stengt inne, og løser opp innover i lakksjiktene i stedet for å forsvinne ut

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider