Hot Rod Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Jeg har ved et par anledninger kjørt Astroen i overdrive i motbakker med henger og kjent litt lukt av svidd clutch. Ja,det er jo ikke clutch, på en automat, men det lukter slik. Farten var på over 100 km/t, så jeg tenkte rett og slett ikke over at jeg burde vekslet ut av overdrive. Det er en '95 modell med elektronisk styrt th 700 kasse. Den virker helt fint ellers. Har jeg ødelagt noe, eller er den "bare" litt slitt? Olja ser fin ut og bilen har gått 157000 km. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 jeg har hørt at man aldrig skal kjøre med henger på overdriv (DD) på en th700 kasse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Det har jeg hørt også - etterpå.... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
airbatic Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Lock-up converteren har clutch. På disse kassene slår den vel bare inn i fjerde gir. Så det er nok god gammeldags svidd clutch du lukter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Får håpe det. Slapp med skrekken igjen... Jeg har bedt til den store GM guden og lovt at jeg ikke skal gjøre igjen. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Det har jeg hørt også - etterpå.... Det erjo lite du får gjort med det nå, bare ikke gjør det flere ganger, tror du skal gjøre det mange ganger og med tung last. Jeg bruker aldri overdrive når jeg har henger bak, bruker heller ikke overdrive når hastigheten ikke kommer over 80, vi setter ALlTID bilen i D og bruker kun OD der det er helt flatt eller hastigheten er jevnt over 80. Sparer faktisk mye bensin og slitasje på kassa med slik kjøring. Kona kjører S10 frem og tilbake på jobb i Arendal 10 mil om dagen og bruker rett over litern 1.1-1.2 hele tiden, til og med min astro med AWD har vi greid å holde rundt 1.2 på langkjøring. Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Verkstedhåndboka til Astroen anbefaler OD i hastigheter over 60 km/t, men det skader sikkert ikke å vente til man passerer 80, nei. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Verkstedhåndboka til Astroen anbefaler OD i hastigheter over 60 km/t, men det skader sikkert ikke å vente til man passerer 80, nei. Det erikke en oversettelses feil og at det står 60 mils da Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Temmelig ordrett både i den engelskpråklige som jeg regner med fulgte bilen, og i den norske står det noe slkt som at: "OD brukes under normal kjøring. På svingete kupert vei, eller i bratte bakker, eller med tungt lass brukes D. Kjører man i OD og ønsker mer kraft, tråkker man gasspedalen halvveis inn dersom hastigheten er under 35 miles/56km/t. Er farten over 35 miles/56km/t tråker man gasspedalen helt inn." Utifra dette virker det som om belastningen mer enn hastigheten sliter på DO. Men jeg er overbevist om at du sparer gearkassa når du kjører på den måten du beskriver. Og så spørs det jo hva en byråkrat i GM regner som "kupert og svingete vei". Av forretningsforbindelser fra USA og Canada har jeg blitt fortalt at hovedveiene i USA ofte (men ikke alltid) er noe bedre enn vår E18 og E39, men såsnart man svinger av Interstate'n blir standarden ofte elendig. Mens de fortalte dette kjørte vi krøtterstien mellom Søgne og Mandal uten at de reagerte på det. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Temmelig ordrett både i den engelskpråklige som jeg regner med fulgte bilen, og i den norske står det noe slkt som at: "OD brukes under normal kjøring. På svingete kupert vei, eller i bratte bakker, eller med tungt lass brukes D. Kjører man i OD og ønsker mer kraft, tråkker man gasspedalen halvveis inn dersom hastigheten er under 35 miles/56km/t. Er farten over 35 miles/56km/t tråker man gasspedalen helt inn." Utifra dette virker det som om belastningen mer enn hastigheten sliter på DO. Men jeg er overbevist om at du sparer gearkassa når du kjører på den måten du beskriver. Og så spørs det jo hva en byråkrat i GM regner som "kupert og svingete vei". Av forretningsforbindelser fra USA og Canada har jeg blitt fortalt at hovedveiene i USA ofte (men ikke alltid) er noe bedre enn vår E18 og E39, men såsnart man svinger av Interstate'n blir standarden ofte elendig. Mens de fortalte dette kjørte vi krøtterstien mellom Søgne og Mandal uten at de reagerte på det. Tror nok du har rett idette, men det er jo en forskjell på å ha 700 kg inni bilen og 700kg samlet vekt etter bilen. Jeg tror det er tyngere å dra vekta utenfor bilen på henger (regner vekta på hengeren inn i de 700kg.) Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.