Gå til innhold

Lukter svidd i motbakker....

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har ved et par anledninger kjørt Astroen i overdrive i motbakker med henger og kjent litt lukt av svidd clutch.

Ja,det er jo ikke clutch, på en automat, men det lukter slik.

Farten var på over 100 km/t, så jeg tenkte rett og slett ikke over at jeg burde vekslet ut av overdrive.

 

Det er en '95 modell med elektronisk styrt th 700 kasse. Den virker helt fint ellers. Har jeg ødelagt noe, eller er den "bare" litt slitt? Olja ser fin ut og bilen har gått 157000 km.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg hørt også - etterpå....

 

Det erjo lite du får gjort med det nå, bare ikke gjør det flere ganger, tror du skal gjøre det mange ganger og med tung last. Jeg bruker aldri overdrive når jeg har henger bak, bruker heller ikke overdrive når hastigheten ikke kommer over 80, vi setter ALlTID bilen i D og bruker kun OD der det er helt flatt eller hastigheten er jevnt over 80. Sparer faktisk mye bensin og slitasje på kassa med slik kjøring. Kona kjører S10 frem og tilbake på jobb i Arendal 10 mil om dagen og bruker rett over litern 1.1-1.2 hele tiden, til og med min astro med AWD har vi greid å holde rundt 1.2 på langkjøring.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedhåndboka til Astroen anbefaler OD i hastigheter over 60 km/t, men det skader sikkert ikke å vente til man passerer 80, nei.

 

Det erikke en oversettelses feil og at det står 60 mils da

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig ordrett både i den engelskpråklige som jeg regner med fulgte bilen, og i den norske står det noe slkt som at:

 

"OD brukes under normal kjøring.

På svingete kupert vei, eller i bratte bakker, eller med tungt lass brukes D. Kjører man i OD og ønsker mer kraft, tråkker man gasspedalen halvveis inn dersom hastigheten er under 35 miles/56km/t. Er farten over 35 miles/56km/t tråker man gasspedalen helt inn."

 

Utifra dette virker det som om belastningen mer enn hastigheten sliter på DO.

Men jeg er overbevist om at du sparer gearkassa når du kjører på den måten du beskriver.

 

Og så spørs det jo hva en byråkrat i GM regner som "kupert og svingete vei".

Av forretningsforbindelser fra USA og Canada har jeg blitt fortalt at hovedveiene i USA ofte (men ikke alltid) er noe bedre enn vår E18 og E39, men såsnart man svinger av Interstate'n blir standarden ofte elendig. Mens de fortalte dette kjørte vi krøtterstien mellom Søgne og Mandal uten at de reagerte på det.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig ordrett både i den engelskpråklige som jeg regner med fulgte bilen, og i den norske står det noe slkt som at:

 

"OD brukes under normal kjøring.

På svingete kupert vei, eller i bratte bakker, eller med tungt lass brukes D. Kjører man i OD og ønsker mer kraft, tråkker man gasspedalen halvveis inn dersom hastigheten er under 35 miles/56km/t. Er farten over 35 miles/56km/t tråker man gasspedalen helt inn."

 

Utifra dette virker det som om belastningen mer enn hastigheten sliter på DO.

Men jeg er overbevist om at du sparer gearkassa når du kjører på den måten du beskriver.

 

Og så spørs det jo hva en byråkrat i GM regner som "kupert og svingete vei".

Av forretningsforbindelser fra USA og Canada har jeg blitt fortalt at hovedveiene i USA ofte (men ikke alltid) er noe bedre enn vår E18 og E39, men såsnart man svinger av Interstate'n blir standarden ofte elendig. Mens de fortalte dette kjørte vi krøtterstien mellom Søgne og Mandal uten at de reagerte på det.

 

Tror nok du har rett idette, men det er jo en forskjell på å ha 700 kg inni bilen og 700kg samlet vekt etter bilen. Jeg tror det er tyngere å dra vekta utenfor bilen på henger (regner vekta på hengeren inn i de 700kg.)

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår