Gå til innhold

Problemer med muttere som ikke løsner

Ranger emnet


Tuffa

Anbefalte innlegg

Skulle skifte bremseslanger på bilen min. De er festet med 10mm muttere som skulle vise seg å være vanskelig å få løs. Totalt umulig faktisk!! Ikke farsken om de vil løsne, selv om jeg sprayet på en hel masse rustløser. Riktignok er bilen ganske gammel men... Utrolig irriterende!

Ettersom mutteren på en måte binder slangen og et lite rør sammen, er det ikke noe fast motstand i andre enden. Dette gjør det enda vanskeliger å få skrudd den løs!

Noen som har tips til hvordan jeg skal få løsnet dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg gal!! Har prøvd alt, bortsett fra varme som nå må bli siste utvei. Har ikke tilgang på slikt utstyr da :( Og ikke har jeg særlig med penger heller så... må vel klare å få tak i noen som har det. Hadde liksom tenkt å få ferdig dette i dag jeg. Faen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på hva det heter i farten, men det finnes spesiellt verktøy for slike mutre. Ser ut som en fastnøkkel, men den har 5-kanter (se bildet), slik at bare ene siden er åpen. Griper mye bedre, slik at du slipper å dra mutteren rund.

 

flarenut.jpg

 

funker til en viss gras, men har opplevd at du ronder muttern med en sånn nøkkel, då er polygrip tang/sveisetang supert!

den redda mej i dag

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burdde ikke varme da røret er kobber som ikke tåler mye, samt at folk har opplevd at væsken koker så mye at ting har "eksplodert" får kjøpt rustløser med kjøle funksjon som kan gjøre samme nytte som varme + bremserørsnøkkel å det har ikke sviktet meg ennå..

GirlsGoFast Chick

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hvit 04' Honda Civic Si (kun to regga i Norge, samt den eneste EP3 i Norge som er hvit)

Sort 93' Honda Del Sol vti - *Solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på at det kanskje ikke er så smart med varme der likevel nei. Sliter litt hvis bremseveska begynner å koke!

Har prøvd rustløser med kjølefunksjon men det funket som sagt ikke. Nei nei... får vel bare bite i det sure eple og be min kjære om hjelp. Trenger vel bare litt rå mannekraft :P

Og jeg som skulle være flink jente å klare dette selv! Jaja... bare noen løsner de der helvettes muttrene for meg så skal jeg klare resten selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke varme hele røret da. Du må varme konsentrert på koblingen.

Dessuten blir det ikke trykk så lenge du ikke rører på pedalen.

Så å få det til å eksplodere krever nok ikke varme, men livlig fantasi.

Om du ikke trur meg er det jo bare å kutte slangen først.

 

Og bremseveska skal luften etterpå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bremsevæska koker så er ikke det noe problem hvis du har åpna lokket til reservoaret... bare dampen finner en vei ut,har du ingen "eksplosjon". Legg en gammel genser eller noe over reservoaret bare,sånn at du ikke får bremsevæske på lakken.. Kobberet kan du varme opp mye... det begynner å gløde lenge før det tar skade. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår