Gå til innhold

Trenger råd om sparkling, grunning mm.

Ranger emnet

fast_740

Anbefalte innlegg

Hvis jeg sparkle flater eller en hjulbue. Bør jeg først da legge glassfiber sparkel hvis det er mye som må sparkles og så finsparkel oppå det? Ca hvor mange millimeter er maks du bør legge på med finsparkel?

Si ifra hvis skal slette posten fast 740.

Å gjøre denne tråden litt større er bare bra det;) Får mye tips da! Men den med glassfibersparkelen har jeg fått med meg tidliger:)

bare å bruke tråden min om det er noe vettø!

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra svar:)

Planen var å bruke glassfibersparkel til å bygge opp med, så kjøpe finsparkel til å gjøre siste finpuss!

kjemikalier som ikke går om hverandre er ofte kjekt å vite:) Som foreksempel den med syregrunninga!

Beskytter syregrunning best mot rust?

Men ofte så sparkler mange på bart metall! Er det ikke best å grunne først, så sparkle?

Syregrunning er vel best på rust men epoxy e kjemp fint og bruke det og:)

Det som er vanligst er og sparkle på barplate.men det beste etter min menig er og legge epoxy først,men dette blir skjelden gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syregrunning er vel best på rust men epoxy e kjemp fint og bruke det og:)

Det som er vanligst er og sparkle på barplate.men det beste etter min menig er og legge epoxy først,men dette blir skjelden gjort.

Tror jeg går for syregrunning først, så legge på fyller(eller noe annen grunning), så sparkle opp med glassfibersparkel, siste finpuss med finsparkel, så på med fyller og lakk!

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får legge syre så epoxy så sparkle,da blir det bra som gull hehe;)

Jepp! Tar vell litt til før det ruster da...

btw, jeg sandblåser alt av sveiseskjøter overflaterust før syregrunninga:)

Men når jeg er inne på det! Syregrunninga kan taes på sandblåst overflaterust/litt grov rust? Det vil ikke begynne å ruste fort da?

Rusta er jo ganske borte når en sandblåser, men det kan jo ligge litt i porene... Vil syra i grunninga hindre videre rusting der?

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Tar vell litt til før det ruster da...

btw, jeg sandblåser alt av sveiseskjøter overflaterust før syregrunninga:)

Men når jeg er inne på det! Syregrunninga kan taes på sandblåst overflaterust/litt grov rust? Det vil ikke begynne å ruste fort da?

Rusta er jo ganske borte når en sandblåser, men det kan jo ligge litt i porene... Vil syra i grunninga hindre videre rusting der?

Tja om du vil så kan du jo pensle på rustomvandler da men skal ikke være nødvendig etter sandblåsing.det er bare og sprøyte syre grunning men husk overtrykksmaske ved sprøyting av syre grunning er kreft fremkallende:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja om du vil så kan du jo pensle på rustomvandler da men skal ikke være nødvendig etter sandblåsing.det er bare og sprøyte syre grunning men husk overtrykksmaske ved sprøyting av syre grunning er kreft fremkallende:/

Rustomvandler vil ikke lage en slags "hinne" slik at syregrunninga ikke fungerer 100?

Overtrykksmaske ja! Skal høre med kjente om å få lånt meg, kjenner flere som er malere osv som driver mye med slikt. Har sikkert en sånn:)

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider