Gå til innhold

190 E - Her kommer feilene.... :S

wabby

Anbefalte innlegg

Heisann,

har kommet over en 190 E som har stått siden 2004 pga en EU kontroll. Problemet dengang var bremser og dempere bak.

Dette ser jeg ikke som noe serlig problem da dette bør byttes nå uansett siden den har stått lenge, er grovrust på skivene.

Det jeg lurer på er om hva slags typiske barndomsfeil det er på disse bilene og hva jeg bør se etter.

Dette vet jeg om den:

KM: 260.000

Type: 190 E (trolig en 86-87 modell)

Skal se om jeg får start på den til uke og røkka den løs da den stå godt fast der den er nå.

Hva bør man gi for en slik bil? All årsavgift er betalt.

Har sett litt på biltema, og alt av bremser får man der for en billig slant, eneste jeg er litt skeptiske på er om luftenipplene er av tynn type som ryker lett når de har stått lenge og prisen på dempere bak.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ser du bor i hugget =) ikke galt. Har sett litt på autodb og prisen svinger veldig på disse.

Men skal prøve å fyre den opp, rakler motoren lite så skal jeg by han noe mellom 3-5 lapper.... Den sitter bokstavelig fast i asfalten. Kan hende at jeg må jekke den opp på stedet og bytte bremser før den ruller... Men den ser eller hel og grei ut.

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en prefacelift du har, men du kan jo sjekke fordeom om det er 2 registerkjeder på den. Kan jo ha vært byttet motor i den engang.

Ellers kan du kjøpe facelift styling - om ikke du vil bruke mye penger på den :)

Har du noen bilder av den?

Men du burde få den for den prisen om den er så råtten :P

Corvette 4 ever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du bilen i sin helhet, ser grei ut på avstand...

DSC00143.JPG

Ser heller ikke så gal ut bak, men om man ser litt nøye så er det en hel del jordslag på den. Rattet blant annet inni bilen er regelrett grønn. Lurer på hvordan den lukter innvendig for å si det slik =)

DSC00145.JPG

Jekkfeste bak høyre... Tja, hva kan man si??? Drill med børste på, ruststopper og litt sveiseplast og tectyl oppå bør vel lure en EU-mann... ? har ikke sveiseapparat i nærheten

DSC00146.JPG

Forran høyre, holder kanskje å pusse ned, sparkle opp og tectyl på toppen.

DSC00147.JPG

Et tappert forsøk å ta bilde gjennom felgene, men heller lite bra. Men skivene er fulle av grovrust... Sist noen hadde prøvd å flytte bilen stod den vist bom fast. Men det skal jeg nok klare å få til. Bare bytte bremsene på stede og litt sleggekraft.

DSC00148.JPG

Hva syns dere kjærra er verd? Gått 260.000, har ikke hørt hvordan den maler... evt tikker.

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... iflg han så skal den ikke skylde noe... men må dobbeltsjekke om det stemmer...

Er det slik at du også har lyst å skru på 190 E dersom jeg kjøper den og setter frem en kasse pils? :)

Eneste du trenger å stille opp med er en liten hydraulisk jekk og godt humør :)

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg sett på bilen og gått grovt over den.

Her er feilene jeg fant:

- Vindusviskeren starter ved å slå på lyset og bruk av blinklys (mot høyre)

- Demper bak er kun byttet på 1 side (hummm...lurt)

- Grovrust på alle bremseskivene

- rust i 1 bremserør (ytre bak venstre).

- hull i samtlige jekkehull

- Sentrallåsen sliter med å åpne dørene bak.

Er noen av disse feilene kjente for dere evt lette å fikse (spesielt tanke på sentrallås og vindusvisker).

Må man bytte hele kanaler, eller kan man kjøpe endene?

Bremsene bekymrer meg minst på denne bilen.

Som dere ser over så er den kosmetisk fin og motoren malte fint som en katt. Eneste som bekymrer meg er sveising da jeg ikke har apparat eller kunnskap på sveis.

Om det er noen i kr.sand omegn som vil hjelpe (for en billig slant) si ifra.

Jeg tror jeg kan få bilen et sted mellom 2500 - 3000,-

Hva syns dere? go or no go?

Edit:

Ser på mekonomen at de har nedre og øvre kanaler. hvem av de dekker hullet rundt og under jekkfestet?

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utganspunktet så tenkte jeg bare å få den godkjent og gi den til mutter så hu har noe å kjøre i. Ikke noe fancy fancy. Men var relativ stiv pris på kanaler så jeg. Men kan vel alltid bøye til noe blekk og sveise dem over hullene.

Men tviler litt på timer+deler kontra en 190 i 10.000 ,- klassen

alle skiver + klosser på biltema er ca 1500,-

muligens en kalyper eller to om de faens nipplene ryker

noen bremserør

sveise rusthull

+ X antall timer...

blir vel kanskje mer banning enn nytteverdi der :S

Det som plager meg litt bare er at det var lite rust på den utenom jekkehullene og at motoren gikk meget pent. Er ikke mange 190'er i den klassen hvor du ser det.

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om viskeren går på når du blinker sitter feilen i hendelen. Disse bilene har avanserte hendler, så bytt den og du er nok i boks. (veldig enkel å bytte)

Kjøp org. bremser. Disse er 100ganger bedre enn biltema. Koster litt mere, men ikke så galt. (pris eks. bremser foran til 16v med klosser 1500,- hos forhandler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider