Gå til innhold

Feil utveksling med M45 i 1988mod 245?

Ranger emnet

Sailorboy

Anbefalte innlegg

Volvo med automat ble vel levert med 4.10 og 3.73 i bakakselen, grunnet anen utveksling i girkassen. Dette er lite brukbart med manuelt gir, med mindre du skal bygge grom sugemotor, en standard rødblokk går jo aldeles fint under 2000rpm i marsjfart. Er turtallet for plagsomt bytter du til bakaksling fra 240 sedan med manuell kasse.

Se forøvrig siden her:

http://www.volvo240.dk/main.asp?f=105

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De manuelle kassene har 1:1-forhold i fjerdegir. Med femtegir (eller el. overdrive) blir det en turtallsbesparende "bonus" på toppen for den som har det. På 83-modeller og eldre var utvekslingene i girkassene (første til fjerde) stort sett de samme både på firetrinns- og overdrive-kassene, men fra 84-modellen fikk firetrinnskassene lengre sprang mellom girene kombinert med annen utveksling i bakakselen (3,15 eller som oftest 3,31). Dette for å oppnå et mer behagelig og økonomisk fjerdegir og samtidig holde første til tredje på omtrent samme nivå som tidligere.

Når du nå har satt i en firetrinnskasse (jeg går ut fra at den ikke er eldre enn fra 1984) har du et fjerdegir på samme nivå som du ville ha hatt på fjerde med femtrinnskasse eller på tredje med automat. Videre har du nå første- til tredjegir som er "unødvendig" lave. Det er sannsynlig at en bil som hadde firetrinns automat originalt har annen utveksling i bakakselen (høyere tall som tilsvarer "lavere giring") fordi at det kompenseres av det ekstra "lange" overgiret (0,69).

Angående bakaksling fra en bil med M47, er det kanskje litt bedre, men sannsynligvis heller ikke optimalt hvis du er ute etter mest mulig behagelig turtall ved marsjfart. Du får "samme" fjerdegir på din bil som fjerdegiret på den nevnte bilen med M47 - forskjellen er bare at den hadde et femtegir i tillegg.

ok.

men da vill du egentli anbefale meg m47, med bakaksling som kommer fra bil med M47.

og om eg absolutt vill ha 4 trinns kassen, bør eg rett å slett ha M46 bakaksling

takk for svar folkens

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M45 er navnet på firetrinnskassen - og den var altså i senere år vanligvis kombinert med 3,31-bakaksel. Hvis du setter i en M47 (evt M46...) får du nok relativt akseptabelt turtallsnivå med den bakakselen du har nå.

Angående 4,10 (post #16) - jeg har et ganske omfattende "grønt hefte" med diverse spesifikasjoner for 240-serien - det går riktig nok ikke lengre enn til 1985. I følge heftet skal 4,10 ikke forekomme senere enn 1976 - det kan i grunnen høres ganske "ille" ut for 75-76-modeller med automat, da det den gangen bare var aktuelt med tretrinns BW35... Selv om heftet altså ikke går lengre enn til 1985, kan det også se ut til at biler med 2,3-motor og firetrinns automat (AW71) skal ha 3,73.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit:

M46 og M47 har 0,81 på 5 gir/ overdrive og med 3,54 utv i bakaksel så får du rundt 2000rpm i 80kmt.

M45 har 1:1 på 4 giret og med 3,15 (tror det er det jeg hadde) får du også 2000rpm i 80kmt.

Kan også si det så enkelt som at m46/47 er samma som m45 bare med ett ekstra gir med overdrive. Overdrive vil si at turtallet på utgående aksel i siste giret er høyere enn turtallet på inngående aksel (motorturtallet).

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan blir det med speedoen`?

Hvis du skifter bakakselutveksling bør du bytte plastdrev for speedometeret; her finnes ulike fargekombinasjoner tilpasset bakakselutveksling.

Har du fattet konklusjonen nå, eller er du bare forvirret?

Hvis du skal bruke 4-trinns M45 bør bakakselutvekslinh være 3:31 eller 3:15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 4,10 (post #16) - jeg har et ganske omfattende "grønt hefte" med diverse spesifikasjoner for 240-serien - det går riktig nok ikke lengre enn til 1985. I følge heftet skal 4,10 ikke forekomme senere enn 1976 - det kan i grunnen høres ganske "ille" ut for 75-76-modeller med automat, da det den gangen bare var aktuelt med tretrinns BW35... Selv om heftet altså ikke går lengre enn til 1985, kan det også se ut til at biler med 2,3-motor og firetrinns automat (AW71) skal ha 3,73.

Godt mulig at jeg roter litt med tallene, men det er ihvertfall slik at automat-modellene gjerne ble levert med lavere giring i bakakselen enn tilsvarende modeller med manuelt gir.

Jeg tror foresten jeg har 3.15 utveksling i 740'en min med m47 (2100rpm@100km/h)

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heyhey

nei e kje forvirra eg:P

men tenkte vell bare d atte eg ikkje kom te å finne meg ein bakaksling med EL speedo. sant, sådå blir det vell ein bakaklsing tilpassa 5trinns kassen da....

så stikke eg bare av me speedoen derfra...

Mvh Sølve Mortveit

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste hadde vært å funnet en bakaksling fra 86-88 med 230k og m45, da burde du få fin utveksling og beholdt el.speedo.

mhm

tenkte og på d...

men så var d og finne ein slik bil dåXD

trudde bare dei kom med 5trinns eg mn:P

Mvh Sølve Mortveit

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok desverre biler med B230K og M45 kasse sent på 80 tallet også. Har en stående utenfor som egentlig skulle få en M47 kasse i dag, men da jeg skulle løfte bilen med løftebukken virket den ikke. Løftebukken altså. Min bil har foresten ikke servo styring heller. Bilen er foresten en 1987 245. I følge Haynes boka, har M45, M46 og M47 kassa samme utvekslin opp til og med 4 gir. M46 kassa har 0,8:1 på overdriven, mens M47 har 0,83:1 på femtegiret. Men det står også at M45 kassa går bare fram til og med 84 modeller, som jo beviselig er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er samme utvekslinger på 1. til 4. gir på M45, 46 og 47 er delvis rett, men ikke alltid.

M45 skal etter hva jeg kan se ha 3,71/2,16/1,37/1,00 på årsmodellene 1976-81. Utveksling på 1. endret til 4,03 på 82-modellen, finnes også tidligere til D6. Fra 84-modellen (og opptil 89 på norske modeller) 4,33/2,32/1,47/1,00. Disse sistnevnte utvekslingene finnes bare til M45 - hvor det ekstra lange spranget fra 3. til 4. kombinert med "lang" utveksling i bakakselen skal kompensere for mangel på overgir.

M46 har også tilsvarende 3,71 eller 4,03 på 1. gir, stort sett avhengig av årsmodell. 0,80 på overdriven - 0,79 har også vært oppgitt - jeg er usikker på om det dreier som om forskjellige varianter eller bare forskjellige avrundingsverdier...

M47 kom i bruk senere, 1983-84, og har også 4,03 i 1. gir og jeg tror det finnes både 0,83 og 0,82 i 5. avhengig av årsmodell.

(Jo da, jeg innrømmer at jeg kjenner en litt merkelig fascinasjon for å regne på utvekslinger i girkasser og bakaksler...)

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider