Gå til innhold

hvordan bytte dempere fremme på 1990 passat?

Ranger emnet

gulars85

Anbefalte innlegg

har en 1990 mod passat stasjonsvogn 1,6tdi. den ene demperen min fremme må byttes så derfor bestilte jeg 2 nye gassdempere pluss 2 nye fjørbeinslager. jeg har aldri byttet dempere med denne typen patent på. altså lager og sånn seperat. jeg har jo denne store "skiva" helt på toppen, og den ene kan jeg vri og vri på og det er denne demperen som er gåen. klakker i humper osv. det er 7mm unbrako i midten og 19mm bolt tror jeg at jeg fant ut av. kanskje 17. men uansett så kjøper jeg et sett med sånn spesialverktøy på biltema. kunne noen vært veldig kule og skrive en god detaljert fremgangsmåte for meg? jeg har fjærklemmere og sånn og ellers alt annet verktøy som jeg sikkert trenger. men er bare litt usikker på bytte av dempere av denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal gjøre er følgende!

skru av den 22mm mutteren på toppen med en muttertrekker, evt spesialverktøy fra biltema om du har dette!

så jekker du opp bilen og skrur av dekket

skru av fjørbenet, sitter med 2stk bolter med 19mm i hver sin side!

fjern så den gummisaken som holder bremseslangen

ta av fjørbeinet. bruk dissa spesial "muttrene" fra biltema og skru av den mutteren i topp som nå synes, ta av fjørbeinslager. ta og bytt demperen, monter fjørene tilbake slik dem var da du tok dem av

sett det hele sammen i motsatt rekkefølge og lever bilen for forstillingskontroll til nærmeste verksted! ellers blir bilen elendig og kjøre, samt at du sliter unødvendig mye dekk

det med 22mm på toppen her må du ta med en klype salt, jeg har 22mm på min golf 2 (samme opplegget der).. men de er uoriginale pga justerbart senkesett.. mener det mulig er 19 kansje originalt.. husker seriøst ikke

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor må man ta kontroll på hjulene? jeg stiller vel egentlig ikke på camber eller noe

Camber eller caster justeringa faller ut når du løsner de to boltene nederst på fjærbeinet siden det er her den er justert. Jeg vet om et tjuvtriks du kan bruke for å slippe en slik kontroll. Da må du gjøre slik:

- Jekk opp bilen og sett den på bukker på begge sider.

- Ta av hjulene.

- Sentrer rattet og lås det med rattlåsen.

- Legg et vanlig snekkervater på hjulnavet og merk det posisjonen på luftbobbla.

- Demonter. bytt dempere og det som skal byttes og monter tilbake fjærbeinet. La de to nederste boltene stå løst.

- Bruk vateret på samme måte som over og juster til bobbla ligger på samme plass som sist, dra til de to boltene.

Dette trikset har jeg brukt flere ganger og det funker helt fint. Jeg hadde blant annet en firehjulskontroll etter støtdemperbytte og de trengte ikke å justere en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camber eller caster justeringa faller ut når du løsner de to boltene nederst på fjærbeinet siden det er her den er justert. Jeg vet om et tjuvtriks du kan bruke for å slippe en slik kontroll. Da må du gjøre slik:

- Jekk opp bilen og sett den på bukker på begge sider.

- Ta av hjulene.

- Sentrer rattet og lås det med rattlåsen.

- Legg et vanlig snekkervater på hjulnavet og merk det posisjonen på luftbobbla.

- Demonter. bytt dempere og det som skal byttes og monter tilbake fjærbeinet. La de to nederste boltene stå løst.

- Bruk vateret på samme måte som over og juster til bobbla ligger på samme plass som sist, dra til de to boltene.

Dette trikset har jeg brukt flere ganger og det funker helt fint. Jeg hadde blant annet en firehjulskontroll etter støtdemperbytte og de trengte ikke å justere en ting.

aha.. det var lurt. skal se om jeg ikke kan få gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo prøve og sette boltene som de sto og teste den en tur og se om den er som den var før i styringa så slipper du gjerne å betale myyye for forstillingskorntoll:p

Det er slarken i disse bolthullene som er justeringa på camber/caster, så det er vanskelig å få disse tilbake på samme plass uten en eller annen form for referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. det var ikke lager igjen i toppen i det hele tatt. var rustet helt vekk. men skal sette sammen i morgen for får delene da. bare lurte på en ting jeg. når jeg skal sette sammen og sette på¨lagrene i toppen(altså komplette med den store gummiforinga osv.) skal jeg jekke ned bilen når jeg strammer til toppen slik at foringen kommer helt på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider