Gå til innhold

Dynamostøy, ekstra jording, (har jeg drept dynamoen nå?)

Ranger emnet


polarpanther

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forsterkeren er jo helt ny da, så det høres merkelig ut.

 

Kobblet ny jord til dynamoen i dag, og lurer på om jeg ikke har tatt livet av den nå.

 

Tok vekk den originale jordkabelen, og la en fingertykk kabel fra et originalt jordpunkt, ned til dynamoen.

Støyen forsvant, men jeg er redd det ikke var optimal kontakt mellom kabelskoen og skruepunktet på dynamoen. Det var bare litt av skoen som var i kontakt med skruen, noe jeg så på merkene på skoen etter at jeg demonterte hele greia.

 

Nå er det null ladespenning på dynamoen, så den er vel gåen nå tenker jeg. Kan den ryke om det ikke er tilstrekkelig kontakt på et av punktene?

 

Som sagt forsvant støyen, men nå er dynamoen dau.

 

Når jeg måler over begge punktene på selve dynamoen uten at noen av kablene er tilkoblet, gir det lite eller ikke utslag.

 

Når jeg har tilkobblet + på dynamoen, og måler over den og karosseri, viser den over 14 volt. Er ikke dette rart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke + koblet på batteriet da? :P

 

kan si det at du kan bruke sandpapir og pusse der du skal jorde, slik at du får god kontakt=) dette hjalp meg når forsterkerne ikke hadde god nokk jording i truncken!

 

jeg også har litt støy, bare at anlegget spiller lyden av antenna mi når den heises opp, dette forstant når jeg jordet karrose til spilleren min

 

hvilket batteri har du forresten?

 

jeg fikk også bedre tilgang på strøm/volt når jeg la opp en ekstra +kabel og jord kabel fra dynamo til karros og fra batteri til karros:P

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er jo helt ny da, så det høres merkelig ut.

 

Kobblet ny jord til dynamoen i dag, og lurer på om jeg ikke har tatt livet av den nå.

 

Tok vekk den originale jordkabelen, og la en fingertykk kabel fra et originalt jordpunkt, ned til dynamoen.

Støyen forsvant, men jeg er redd det ikke var optimal kontakt mellom kabelskoen og skruepunktet på dynamoen. Det var bare litt av skoen som var i kontakt med skruen, noe jeg så på merkene på skoen etter at jeg demonterte hele greia.

 

Nå er det null ladespenning på dynamoen, så den er vel gåen nå tenker jeg. Kan den ryke om det ikke er tilstrekkelig kontakt på et av punktene?

 

Som sagt forsvant støyen, men nå er dynamoen dau.

 

Når jeg måler over begge punktene på selve dynamoen uten at noen av kablene er tilkoblet, gir det lite eller ikke utslag.

 

Når jeg har tilkobblet + på dynamoen, og måler over den og karosseri, viser den over 14 volt. Er ikke dette rart da?

om du får 14 volt når bilen går så er vel det ett bra tegn:) Bilen din lader jo!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

off for et sitat! :P hehe!

 

14 volt så skal den lade ja ellers så har du et konge batteri :P hehe!

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil har du og/eller hvordan ligger Strømkabelen til forsterkeren i forhold til tenningssystemet ditt i motorrommet?

 

Det du kaller for en "Farads-kondensator" er en vanlig elektrolytt kondensator og Farad er måleenheten for kapasiteten til kondensatoren, men siden 1 Farad er rimelig mye så er det sjelden i hverdagen at du kommer borti kondensatorer på 1F (Farad) det blir brukt mest mikroFarads kondensatorer (fant ikke tegnet for mikro).

Og Ja, en kondensator før forsterkeren vil mest sannsynlig fjerne støyen din hvis den kommer igjennom strømkabelen.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mercedes C180 -94 modell. Så batteriet er montert bak på denne.

Har kjøpt nye børster og stator, eller hva det var det heter, så skal montere dynamoen igjenn, og se om ting fungerer. Børstene var veldig slitte, så er spent på om dette vil hjelpe. Skal sørge for god kontakt på jordpunktet på dynamoen denne gang :)

 

Kommer med tilbakemelding op en liten time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg montert dynamoen igjen, og null ladespenning :(

 

Hva annet kan ryke på en dynamo? Har bytta børstene, og hva det enn erslags liten sak som står sammen med de. Er en bosh 60-120 A

 

Pokker hvis dynamoen er røken, den er sviindyr. Bare den lille saken med børstene og regulatoren koster 1000 spenn for originaldel da, kjøpte en kopi til 370 kroner.

 

Det er vel ikke noen sikkringskurs til dynamoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg montert dynamoen igjen, og null ladespenning :(

 

Hva annet kan ryke på en dynamo? Har bytta børstene, og hva det enn erslags liten sak som står sammen med de. Er en bosh 60-120 A

 

Pokker hvis dynamoen er røken, den er sviindyr. Bare den lille saken med børstene og regulatoren koster 1000 spenn for originaldel da, kjøpte en kopi til 370 kroner.

 

Det er vel ikke noen sikkringskurs til dynamoen?

 

Har du trippel sjekka alle koblinger at de sitter der de skal og at dynamoen er sikkelig jorda, en annen ting som kan ha skjedd er at børstene på laderegulatoren har satt seg fast i øvre stilling sånn at de ikke får kontakt.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mercedes C180 -94 modell. Så batteriet er montert bak på denne.

Har kjøpt nye børster og stator, eller hva det var det heter, så skal montere dynamoen igjenn, og se om ting fungerer. Børstene var veldig slitte, så er spent på om dette vil hjelpe. Skal sørge for god kontakt på jordpunktet på dynamoen denne gang :)

 

Kommer med tilbakemelding op en liten time.

 

Når det gjelder den støyen så kan det også være at coilen sender ut støy som plukkes opp av stømkabelen som går fra dynamoen til batteriet om ikke det er dynamoen, kan seff være en kombinasjon også. Men er det coil støy så bør du legge aluminiumsfolie rundt kablene der den går i nærheten av coilen (om den gjør det) og jorde folien i den ene enden. Om ikke du bare monterer på en kondensator før forterkeren (det kan løse støy problemet om det er støy som kommer igjennom strøm kabelen)

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det med koil hørtes interessant ut, skal sjekke littpå det.

 

Nå har jeg kjøpt "ny" dynamo på skroten, er garantert i orden.

Før jeg tok av gammeldynamoen, prøvde jeg en siste gang, og kobblet på originalkablene på den. Da er det ladespenning på batteriet på 14.07 volt.

Måler jeg framme, mellom pluss på dynamoen, og et jordpunkt i karosseriet, viser den 14.5 volt.

Måler jeg over tilkobblingspunktene på selve dynamoen, får jeg ikke utslag. DET synes nå jeg er rart.

Tror dynamoen min er i orden, i og med at den gir 14 volt i ladespenning på batteriet. At det er en halv volt i tap på vei bak til bagasjerommet er vel normalt.

 

Fatter ikke at jeg ikke får noe spenning ved å legge ny tykkere jordingskabel fra dynamoen og til et originalt jordpunkt i karosseriet. Vet det er god kontakt på dette punktet, og vet kabelen er god kontakt i (skoene er godt monterte).

 

Like før jeg selger anlegget, og kjøper meg Zodiac, eller RC bil hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette fatter ikke jeg heller og gleder meg til en mekker kommer opp med svaret.

Jeg tenker at ettersom den orginale jordingskabelen var syltynn så kan ikke den ha gitt bedre jording til et bra punkt enn det en fet kabel gir til et dårlig punkt.

Dette med at målingene dine er så forvirrende kan kanskje være pga at dynamoen er I kretsen. Når jeg skal måle spenningskilder eller transistorer eller lign monterer jeg ut hele skiten om det går-men det er ikke akkurat praktisk med en dynamo.

Når jeg har kjørt meg fast slik som dette ber jeg om hjelp fra en eller annen til å se på saken rent fysisk og da finner de innimellom en helt tilbakestående enkel men elementær feil jeg har gjort.

 

Bruk hammer på alt med bevegelige deler!

 

ANGÅENDE STØY I HØYTTALER UTEN TILKOPLING

Jeg var hjemme hos en kar med NRK spøkelse i høyttaleren nylig. Den spillte NRK uten at noen ledning var koplet til den. Etter MANGE lure menneskers forslag om ditt og datt kom JEG på at det er en gamlingblokk han bor i og en nabo har teleslynge på sin tv. Denne var altså så sterk at man tydelig kunne høre lyden i høyttalerene hans.

Det er sef noe av det samme som skjer bilen din bare mer innviklet og vanskeligere å ordne. Det er induksjon et sted fra en strømkabel. Dette er jo et lydproblem som i bransjen er løst av skjermede kabler, men noen ganger er det ikke nok med XLR.

Det kan hende at du rett og slett har fått en så uheldig kombinasjon av komponenter i din bil at en mulig utvei kan være å skifte ut en komponent. BTW det kan godt være feil i en helt ny amp, det setter jeg ALL min ære på så ikke stol blindt på den. Men jeg tror ikke den er kilden til misnøye her.

Om du herjer rundt med kablinga di vil du sannsynligvis ordne dette til slutt.

Lykke til and let us know!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår