Gå til innhold

Dynamostøy, ekstra jording, (har jeg drept dynamoen nå?)

Ranger emnet

polarpanther

Anbefalte innlegg

Takker :)

Nå har jeg vært en tur hos en som driver i bransjen, og konferert. Han ba meg kobble ut en og en ting, og til slutt var det kun ledningene til tweeter som var tilkobblet delefilterene til frontsettet.

Selv da, med KUN diskanten tilkobblet filteret, var det støy i takt med turtallet. Det må jo spøke en plass i bilen. Støyen er selvsagt en del svakere enn når hele greia er tilkobblet og anlegget påslått, men tyder ikke dette på at det er delefilteret som plukker opp denne støyen, og så blir den bare forsterket i, ja nettopp forsterkerene?

Nå vurderer jeg å strekke kabler til bass og tweeter bak i bilen, og montere delefilterene der. Tror dere ette vil hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker :)

Nå har jeg vært en tur hos en som driver i bransjen, og konferert. Han ba meg kobble ut en og en ting, og til slutt var det kun ledningene til tweeter som var tilkobblet delefilterene til frontsettet.

Selv da, med KUN diskanten tilkobblet filteret, var det støy i takt med turtallet. Det må jo spøke en plass i bilen. Støyen er selvsagt en del svakere enn når hele greia er tilkobblet og anlegget påslått, men tyder ikke dette på at det er delefilteret som plukker opp denne støyen, og så blir den bare forsterket i, ja nettopp forsterkerene?

Nå vurderer jeg å strekke kabler til bass og tweeter bak i bilen, og montere delefilterene der. Tror dere ette vil hjelpe?

Jeg tror ikke det er i det passive komponentfiltret ditt fordi den eneste større ledersamlingen i et filter en spola og den motsetter seg endringer og hindrer dermed det høyfrekvente respektivt.

Du vet at støy kan komme via jord? Det problemet er vi "avhengig" av på min jobb hvor vi overfører data via strømnettet. Det kan være mye rart i jord og du kan sette inn en stor fet spole i serie med -kabelen og spare deg litt støy slik.

Uannsett er det et potensialeproblem. Kjøpte ikke du ny dynamo?

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo har kjøpt en ny dynamo, men har ikke testet den ennå. Fikk lading på den gamle dynamoen, da jeg bruker de originale tilkobblingene.

Skal prøve den nye i løpet av dagen, om jeg får ånden over med.

Hvis det ikke suser i diskanden om jeg kobbler den fra filteret, men suser i den når den er tilkobbla (da er det kun den som er tilkobbla til filteret), må det ikke da være filteret som fanger opp støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine diskanter suste bare og gidde 0 diskant, da var det spilleren som var fucked:P testa en annen spiller?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har prøvd annen spiller. Det store mysteriet nå er hvordan det kan støye fra diskantene, når kun deer tilkobblet delefilteret. Altså ikke noe ledning til forsterker, eller bassen til kompsettet.

Da har du helt rett unge mann at det er filtret som er problemet. Det er enten skadet eller av svært dårlig kvalitet. Kondisene kan ha blitt kokt ved en kortslutning eller spoletråden skadet. Uannsett er det ikke noe du får fiksa helt uten widerøe. Det burde reklameres på. Om du sender det til produsenten med et sutrebrev gir de deg sikkert nytt for ærens skyld. Veldig dårlig greier. Åssen merke er det snakk om her?

Du kan nå hvertfall trøste deg med at du har god jording etter all denne knølinga.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret er helt nytt, og er av merket Fokal. Settet koster 3200,-, så har mine tvil om det skulle være skadet, eller av dårlig kvalitet.

Mtp. jording av dynamo, så er det tydelig at jeg by-passer et eller annet når jeg kjører jord rett fra dynamoen og til karosseriet. Den originale jordledningen, går ikke direkte fra dynamoen og til karosseri, men laskes inn under en strømpe og følger + ledningen.

Jeg kan ikke se hvor dette går hen, da de forsvinner inn i en kabelgate.

En kompis tror jordledningen til dynamoen går innom et relè, før den går til karosseri. Jeg må snakke med de på Caro (MB-forhandler i bodø) og finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

:) hadde du ikke lagt en egen jordings kabel som gikk bak til batteriet? går utifra denne jordingen er koblet til chassiset på dynamon? den nye jordings kable som du skulle legge der, helst/må kobles til samme punkt som den første jordings punkt -pga det dagblix nevner om potensiel forkjell- mistenker at det er bare deg som måler på feil måtte...:knock: siden du har over 14 volt ellers... ;) å jorde spilleren rett til dynamon er unødvendig egentlig og vil heller si at det kan gi mer støy siden jordingen på spilleren er en del av signal veien i de fleste spillere og den vil fange opp støy....

Ikke enig med deg dagblix at en defekt delefilter vil fungere som en antenne da jeg ikke kan se i hvilken sammenheng -hverken defekte kondensatorer, spoler eller motstander- om ikke en luft vikle spole har sin magnetisk akse i samme retning som strålings mønsteret til støy kilden.... men dette er ikke en "uvanlig" fenomen at delefilteren kan fange støy og den høres gjerne mest over diskanten -logisk egentlig ;) da diskanten trenger svakere signaler og disse har gjerne høyere følsomhet ellers- enkleste måtte å få dette bekreftet er å flytte delefilter og kabler og det kan faktisk være nok å vri/tilte/vende delefiltret... prøvd deg frem :) ellers som tidligere nevtn kan du bekle delefiltrer boksen med alufolie -alu folie har dårlige skjermende egenskaper mot magnetisme egentlig- men bedre med kobber folie :) og kan jo nevne at delefiltret skal helst ikke stå langt unna selve elementene pga at kablen ifra delefiltre og elementen ikke skal øke motstanden + impedansen på elementen da dette vil endre delefrekvensen -om man vil være pirkete og "teknisk korrekt"....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider