Gå til innhold

Tenningsnøkkel mistet - what to do?

Ranger emnet


Jeez

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vurderer å kjøpe en kamerats Golf som har stått i ro ei stund grunna manglande tenningsnøkkel. Hvilke løsninger fins på dette problemet?

 

I første rekke ønsker eg å ha muligheten til å løse rattlåsen for å kunne trille bilen til garasje. Rekner ikkje med at den starter sånn med det første.

 

Kor mye trenger å investerast i for å få en ny lås med en passande nøkkel?

 

Dersom dette viser seg å vere ei kurrant affære vil eg kjøpe bilen og dere vil bli belønna med en ny prosjekttråd på en råtagolf :)

 

imageview.php?oid=75018&cf=jpg&si=0&cid=1542242

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er like lett å bytte hele rattstammen....

 

nei. det er det ikke

 

 

ta av rattet.. og bruk avtrekker og trekk av hele rattlåsen.. bytt og tenningsbakstykke mens du er i gang, så slipp du det på noen år igjen :)

 

edit: glemte og nevne det, sitter en umbraco skrue på venstresida på undersiden som du må løsne først :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen kom i havn for et par dager siden nå.

 

Demontering og montering av tenningslås tok noen timer. Vi prøvde først et gamalt triks med å bore opp låsen, da det var dårlige muligheter til å feste avdrageren på den hylsa som skulle av (tydeligvis blitt gjort før).

 

aldribore.jpg

 

Dette var bortkasta tid. Her er korrekt måte:

 

Ta av ratt, skru av deksler, vindusvisker/blinkerarmer slik at en står igjen med bare sjølve rattstammen, tenningslås/rattlåsenheten og dra ut alle plugger fra baksiden av denne.

Bruk en god ters og dra av den hylsa som presser på tenningslåsenheten. Det kan visstnok hende at hylsa spretter av siden det er ei fjør imellom denne og tenningslåsenhet, skru derfor på igjen rattmutteren litt.

 

alltidters.jpg

 

I vårt tilfelle hadde denne vore av før og den allerede dårlige kanten å plassere avdragerens armar på var ganske ødelagt. Vi endte opp med å klemme rundt hysa med ei vannpumpetang og feste avdragerarmane på denne.

 

enheten.jpg

 

Når denne er tatt av kan tenningslåsenheten lirkast av. På baksiden av denne finner vi det berømte tenningsstykket eller bryterelementet som eg blei anbefalt å bytte, da det har en tendens til å bli dårlig etter 15-20 år med på og avslåing (eg bytta forøvrig ikkje). Denne sitter med ei lita stjerneskrue.

Det skal vere mulig å bore sjølve tenningslåsen for å løse spennfjøra den blir holdt på plass med; vi endte opp med å banke den ut med et skrujern og makt. Lite optimal løsning, men den nye henger fast, så vi får vere fornøgde. Den nye tenningslåsen kan trykkast lett inn.

Sett på tenningsbryterelementet og sjekk at alle funksjonane funker: 0-1-2-start og rattlåsen. Montèr så tilbake i samme rekkefølge og gled deg til å fyre igang med ny nøkkel! :)

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du mangler nøkkel? Hvorfor ikke bare reise til Berge og oppgi skiltnummeret, så lager de en til deg på 2min?

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjorde som McBannan. Stakk på Toyota, dro opp bukseleggen min, de ringte B&T Låsservice i Hamar, oppga en nøkkelkode og at eiern har en sexy legg, jeg drar Wideröe til B&T og henter ut to BRAND NEW nøkler. Kosta "bare" 160kr per nøkkel, men "ny er bedre enn en kopi" som låsesmeden sa. Kopi kosta der 70kr så jeg.

 

Enkel løsning på et først frustrerende uoverkommelig problem. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ha vore et alternativ, men nå hadde den tidligare eigeren allerede handla en ny tenningslås til 700,-

 

Usikker på om Berge hadde hatt noe å bestille ny nøkkel utifra siden bilen er bruktimportert en gang i tiden, samt at det såg ut som om det hadde vore demontert fra før av bakom der.

 

Når han kjøpte bilen fikk han med rundt 15 forskjellige nøkler. Eg overtok 7 av desse. Det sier litt om bilen ja.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår