Gå til innhold

Ulyd bak i bilen i fart

Ranger emnet

jcberg

Anbefalte innlegg

Hei! Har en ulyd som kommer fra bak i bilen min under kjøring. Lyden blir spesielt fremtredende når jeg kommer opp i 60 eller høyere og spesielt når jeg svinger til venstre. Svinger jeg til høyre blir lyden borte. Hører det antageligvis er hjullager bak som er gåent, men har dratt og sparka en del i alle hjula og det er ikke slark i noen av dem..

Skal også nevne at bremsene bak er dårlige, håndbrekket fungerer såvidt og ulyden bak blir forandret når jeg drar i brekket.. kan det ha noe med saken å gjøre? Noen ganger blir lyden borte og andre ganger blir den høyere.. :-/

Hva kan det være? Har hatt noen til å sitte baki å høre og ulyden kommer fra passasjersiden av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jekka opp bilen på begge sider bak nå og dratt hjula rundt. På førersiden var det greit nok, men på passasjersiden kom det definitivt en lyd som ikke skal være der, som om noe skraper innat en plass (tsjukk-tsjukk-tsjukk-tsjukk-tsjukk lyd).

Kan det være kast i skiva der? Har nye klosser men ikke skiver..

Er snakk om en '95 Audi A6 forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du har så slitte klosser at dem er nede på metallet å skraper i skiva? Da blir det slik lyd. Man ser fort på skiven om det er dårlige klosser. Er skiven "humpete", er det nok på tide med klosse/skive bytte. Er håndbrekket i trommelen eller går det på kaliptret?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så slitt da det er slitasjesensorer på klossene som brenner av lenge før de er nede på metallet.

Trommel? Mener du navet? Har skiver bak.. :-/

det han over mener er om du har håndbrekkfunskjonen i egen trommel eller på kalipteren? fins mange biler som har både trommel og skiver bak. trommelen brukes da til håndbrekket. er sånn på min mercedes 190 f.eks:) men audi bruker vanligvis å ha det i kalipteren så vidt jeg veit? var iallefall det på min gamle 86mod

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Stemmer det ja. Er slitasjesensorgreier der ja. Men brekket er på kalipteren ja...? Da er det igrunnen ikke så veldig mye som kan lage lyd, annet enn hjullager eller stein mellom klosse og skive f.eks..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du har kvatro så ville jeg ha sett om det er noe som kansje subber inni drivakslingen din. Vis du ikke har det eller ikke noe subber borti så prøv å ta av skiva og roter hjullageret uten skiva på. Får du ulyden da oxo er det bare å bytte lagret. Har opplevd før at det var så ulyd i et hjullager at man ikke orket å kjøre mere enn noen mil før man måtte ta pause uten at hulet lot rikke på seg en eneste millimeter. Byttet lageret og lyden var helt borte.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å skru av skiva og sånn da. Er jo litt arbeid men må uansett bytte skivene, de er rimelig slitt. Ikke quattro nei..

Og som jeg sa så forsvinner lyden dersom jeg svinger til høyre.. lurer da på om det heller er et lager, hvis det var kast i skiva ville det vel rista og bråka uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider