Gå til innhold

valg av forsterker til Focal frontsett

Ranger emnet

lars y

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har forsterkeren til frontsettet mitt gåt åt hælvete, og trenger forslag til ny :)

Frontsettet mitt er et "Focal K2Power 165K3P"

link til random sie som selger: HER

tenkte da en 4kanalers forsterker, og helst ikke altfor dyr, et sted mellom 3-4tusen?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har så mye peil på SQ, alle forsterkerne jeg har kjøpt har vert mer SPL, btw. har forsterkere mye og si på lydkvaliteten på frontsettet?

Sånn at man kan ha to forskjellige forsterkere med samma watt mens den ene spiller mye klarere og bedre enn den andre?...

takker for svar

Lars Y

97 Eclipse GSX

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men er litt nyskjerrig på det området selv! Etter hva jeg har lest, er visst Focal på Audison en vinner når det gjelder sq vs pris. Når det gjelder lydkvalitet vs forsterkere vil jeg påstå at en sterkere, og bedre forsterker kan spille høyere uten vreng på et element enn en dårliger, eller svakere. Og da kan jo feil effektoppgivelser være kilden til mye forvirring rundt dette. Ta spiller vs ekstern forsterker som eksempel. Men har ingen anelse om hvorfor to like sterke forsterkere kan høres forskjellige ut. Spent på svar fra ekspertene ;)

89' E34 525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle jeg har snakket med som forhandler focal sier at skal du ha mest ut av lydkvaliteten på focalene bör du kjöpe audison eller focal forsterkere.

Hvis du skal ha 4 kanaler fordi du skal ha sub på 2 av de, kan kanskje denne väre god :

http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=SRx3&PHPSESSID=07291e9456b91e122afe135cd9668cb3 (3790,-)

Skal du ha 4 kanaler for front og bak :

http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=SRx4&PHPSESSID=07291e9456b91e122afe135cd9668cb3 (2990,-)

Personlig har jeg bygget en annlegg med focal sine v2 og lrx forsterker og det var etter min menig nydelig lyd :)

Det skal også sies at audison sine watt ofte er mer enn oppgitt!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær litt obs dersom selgeren "tilfeldigvis" har AKKURAT den forsterkeren du trenger. Audison og Focal skal være en god match, jeg vil bare understreke at en selger er og blir en selger og vil sannsynligvis ikke fortelle deg at forsterkeren som vil få frontsettet ditt til å låte helt krem har de hos en annen forhandler og gir deg telefonnummeret dit...

Om en slik butikk finnes vil jeg gjerne vite hva jeg må gjøre for å få jobb der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

epifant : en slik butikk finnes her i distriktet (vil jeg påstå).

Bugboys i fredrikstad har jeg kun positive erfaringer med.

De/han kan fort anbefale å ikke kjöpe ny forsterker fordi den du har allerede er mer enn god nok. Det merkes at han har butikken fordi han elsker bilstereo mer enn å tjene penger til enhver pris! Prisene er heller ikke så värst.

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okai takker for svar!

kjørte en "splash" forsterker på 1100watt på de før, men syntes ikke det lød så bra.... kjørte de jo igjennom delefilterene så skjønner ikke hva som var problemet?

Btw. åsn vet man at en forsterker gir god lydkvalitet (ganske viktigt når man skal kjøre den på komponentsettet?)

Jeg har tilgang til en del forskjellige forsterkere til ganske rimelig priser, og lurer på om kanskje noen av de hadde vert noe.

97 Eclipse GSX

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden er fin lesning.

http://www.the12volt.com/installbay/forum_posts.asp~TID~75836~PN~1

signal-noise ratio er vel ofte en pekepinn på lydkvalitet.

men ellers bør du gå for annerkjente merker.

ang Audison så tester Focal høytalerene sine med Audison forsterkere, og dette har vel vært en vinner bestandig

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle jeg har snakket med som forhandler focal sier at skal du ha mest ut av lydkvaliteten på focalene bör du kjöpe audison eller focal forsterkere.

Tøys...trenger da ikke å bruke Audison eller Focal sine amper for å få det til å låte bra.

missforstå meg rett begge er gode alternativer men det er ingen fasit på at når du bruker f.eks en Audison amp så blir det godlyd,det finns mange andre alternativer for den som leter litt.

En annen ting som er viktig er å bruke en god headunit...

crap inn = crap ut

lykke til

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke sagt man MÅ ha focal eller audison...vi FORESLO de amp'ene, for de har vi erfaring med!

Slutt å sleng med leppa uten å ha lest hva som faktisk står!

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider