kimbeer Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Hei Hørte rykter om at det er mulig å få dispensasjon til å kjøre moped når man har mistet lappen og lurte på om det stemmer? Om man må legge ut med grunner og diverse så kan jeg godt gjøre det og for det er ett rent helvete å jobbe skift borti gokk når man ikke har lappen...dyrt er det og! 41kr en vei pluss mye gåing... Siter Lexus IS 200 -99 Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tutigard Skrevet Juni 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Hei du! Dette er desverre bare et rykte. Du har jo (Mest trolig) ikke bare mistet førerkortet ditt, men retten til å kjøre motorvogn. Og uten den retten kan du heller ikke kjøre noe moped. I teorien heller ikke truck osv men dette kan det søkes om innen visse områder osv. Grunnen til at dette ryktet forstatt er ute er at for en stund tilbake var reglene slik at så lenge du var over 18år trengte du ikke noe førerkort for moped. Men dette er nå forandret. Men en ting du BØR gjøre er å søke, mase, ringe, sende brev osv osv! MYE! Du vil garantert få reduksjon av tiden. Uten å vite nærmere hva som har skjedd i ditt tilfelle kan jeg ikke hjelpe mere, men vist du har skrevet under på alt er det for sent. Men er tilfellet at det ikke har gått for lang tid enda, kan du trekke godkjenninga di, og etter hvert få et rettsmøte, dette vil i mange tilfeller gi en mnd eller noe i reduskjon. Håper det var til hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansien Skrevet Juni 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Heisann. Det spørs hva som er grunnen til at du mista lappen. Er det noe skikkelig jævlig så mister du retten på all motoriserte kjøretøy, men er det bare en "filleting" så har du mulighet til å få tilbake lappen på moped sålenge du har en god grunn til at du må ha lappen... det er i vertfall det jge har hørt, sett mange erfart og nesten erfart selv! Siter '09 Ford Ranger '91 Mazda 323 GTX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Juni 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 Grunnen til at dette ryktet forstatt er ute er at for en stund tilbake var reglene slik at så lenge du var over 18år trengte du ikke noe førerkort for moped. Men dette er nå forandret. du trenger fremdeles ikke FØRERKORT for moped...det du trenger er et kompetansebevis(mopedførerbevis). da jeg mistet lappen for noen år tilbake spurte jeg spesifikt om moped og Truckførerbevisene mine ble inndratt også noe de ikke ble derfor kunne jeg kjøre moped til og fra jobb og fortsette å ratte trucken på jobb. såfremst det ikke har skjedd noen endringer de senere år vil jeg tro dette også gjelder deg,er jo ikke værre enn å spørre en politijurist om dette så får du jo svar.. lykke til Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_AndreasH_ Skrevet Juni 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 Kammerat blei tatt i 136 i 80 sona. Han måtte inn til ein dommer, der fekk han eit skriv på at han fekk beholde retten til å kjøre moped, pga avstanden heim-jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tutigard Skrevet Juni 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 Stemmer mye av det dere sier, men også som odd-helge sier : "såfremst det ikke har skjedd noen endringer de senere år vil jeg tro dette også gjelder deg,er jo ikke værre enn å spørre en politijurist om dette så får du jo svar.." Det har skjedd forandringer. Reglene om moped er forandret for et år siden. Men du kan selvfølgelig søke, men har du mistet det som heter førerrett av motorvogn får du heller ikke kjøre moped. Men dette er reglene, ingen regel uten untak. Jeg har mistet lappen selv og snakket med stort sett alle landets beste innen området, politijurister, advokater osv osv.. Reglene er desverre slik. Truck kan du fortsatt få kjøre vist du søker, da dette kan bli beregnet som et arbeidverktøy i steden for en motorvogn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tutigard Skrevet Juni 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 du trenger fremdeles ikke FØRERKORT for moped...det du trenger er et kompetansebevis(mopedførerbevis). da jeg mistet lappen for noen år tilbake spurte jeg spesifikt om moped og Truckførerbevisene mine ble inndratt også noe de ikke ble derfor kunne jeg kjøre moped til og fra jobb og fortsette å ratte trucken på jobb. såfremst det ikke har skjedd noen endringer de senere år vil jeg tro dette også gjelder deg,er jo ikke værre enn å spørre en politijurist om dette så får du jo svar.. lykke til Helt riktig dette, men som sagt er det nye regler på dette nå. Men det går ant å søke, jeg har noen eksempler på personer som har fått kjøre moped etter å mistet lappen. Det er (Desverre) veldig opp til hvem du møter i andre enden av telefonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr666 Skrevet Juli 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2007 mista lappen for snart 3 mnd siden. det skrivet jeg fikk fra lensmann med forelegget sto det svart på hvitt at "tap for førerett av motorvogn gjelder imidlertid ikke moped". har ikke sjekka noe mer, men må vel få utstedt et mopedførerbevis antar jeg. og kompetansebevis for truckkjøring er gyldig uansett om du har sertifikat eller ei, men så lenge man ikke har lappen for bil, er det kun tillat å kjøre truck på lukket område/industriområde. var i alle fall det jeg fikk beskjed om. Siter "kjør med vett, ligg bredt!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tutigard Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 mista lappen for snart 3 mnd siden. det skrivet jeg fikk fralensmann med forelegget sto det svart på hvitt at "tap for førerett av motorvogn gjelder imidlertid ikke moped". har ikke sjekka noe mer, men må vel få utstedt et mopedførerbevis antar jeg. og kompetansebevis for truckkjøring er gyldig uansett om du har sertifikat eller ei, men så lenge man ikke har lappen for bil, er det kun tillat å kjøre truck på lukket område/industriområde. var i alle fall det jeg fikk beskjed om. Ja akkurat. Vist noen flere har fått det skriftelig at de får kjøre moped etter tap av førerkortet hadde det vært veldig kjekt om dere kunne sende meg disse? Har en sak mot politiet nå, de hevder at det ikke er mulig å få denne dispensasjonen og at det ikke blir gjort. Jeg VET jo at det er flere som får det så pappirer hadde vært supert!! Håper noen tar seg tid til å sende meg en PM (Helst med pappirer) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg