Gå til innhold

Ulyd ved skifte til 2. gir ved kald motor...

Ranger emnet

Mazda 626

Anbefalte innlegg

Ok, da skal jeg prøve det. Hvor mye koster det?

Hva er grunnen til at jeg har hørt man ikke skal skifte olje på manuelle girkasser? Gjelder det bare noen?

Vil vel heller tro det er slik at man ikke trenger å bytte olje på girkassa så ofte. Men det skader ikke.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg prøve det. Hvor mye koster det?

Hva er grunnen til at jeg har hørt man ikke skal skifte olje på manuelle girkasser? Gjelder det bare noen?

Ingenting som til sier at man ikke skal skifte olje på en manuell kasse, snarere tvert i mot, det er lurt å skifte olje på manuell kasser etter at de er brukt en stund. For etter som kassa blir brukt så samler det seg spon i olja som virker som et slipemiddel på tannhjula på og sliter dem ned fortere.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok automatkasser man ikke skal bytte olje på ja. For i disse kassene skal olja være fordelt på en spesiell måte inne i kassa. Bytt olje og pass på å få magneten på bunnpluggen i kassa helt ren for spon.

haha..automatkasser skal byttes olje på!Veldig viktig.. Intervaller står opgitt i brukerhåndboka.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva er verksted tar for dette, men det er ganske enkelt. Skru ut bunnpluggen i gearkassa di og la all den gammle olja renne ut. Tørk/vask av all dritt som sitter på magneten på bunnpluggen. Skru den inn igjen. På siden av gear kassa er det som regel en fylle plugg. Skru ut denne, dra en slange ned og inn i hullet, sett en trakt øverst i slangen og hell på. Værre er det ikke. Hehe

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket om automat kasse her altså. Eller er det like lett å bytte olje på en automat som på en manuell?

Ikke på min GM TH400! Der er det ikke tappeplugg i bunnpanna. Så der må hele bunnpanna demonteres. Kanskje like greit, så får man byttet filter samtidig.

I konvensjonelle automatkasser er det endel friksjonselementer som skaper varme og som gradvis degenererer olja. Dessuten er disse kassene avhengige av tilstrekkelig mengde olje for å fungere. Derfor er det viktig å peile olja innimellom og bytte den ved jevne mellomrom.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider