Gå til innhold

retting av kanal..

Ranger emnet

FX2000

Anbefalte innlegg

få bretta til en ny en med litt tøffere profil, ta begge sidene, sveis fast og vips så har du skjørter!

billigste og enkleste!

så da skal man bare sveise den nye kanalen over den gammle?

for å gi ett godt svar til ditt spørsmål så kan man tinne fast en tinn stav på kanalen og så bruke en sleidehammer(slugger) for å få dratt ut det værste av bulken.

men da spør jeg ¤eirik med volvo¤

hvor mye koster en slik "pimp my ride kanal"?

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bør ikke være så dyrt, stikk innom nærmeste blikkenslager og hør. veldig greit å ha tegnet opp vinkelen og måla på stasen, da det blir lettere å se. det eneste er at han må ha en bretter på 2 m, så slipper du ha sveise på midten. hvis du ikke har en lang bil da?

bør koste vesentlig mindre enn en ny vengkanal, og mye lettere å sette på. hvis man i tillegg får tinnsparkla det, blir det jo dritproft! dette blir gjort på begge bilene mine utover, 945-familiebilen fordi en kompis skulle kjøre den 3 km og dro av såvidt så kanalen ble trykt inn litt, og 245-prosjektet fordi den skal fikses litt på...

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å gjøre det slik som du beskriver er helt på trynet mener jeg, at du skal gjøre dette på dine biler behøver ikke å bety at det er riktig eller bra, tvertimot mener nå jeg! hva er det som gjør eat en bil med ett selvbærende karosseri holder seg stiv?

og hvordan er ett selvbærendes karosseri utformet? tenk på det i en time, og så kan du få svare.

sist jeg handlet kanaler på veng så kostet de 300kr stykket! og hvor mye tar en blikkenslager per time uten verksted materiell og materiale? ca 600kr timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge den gamle kanalen ikke er fjernet, rustet bort eller har store deformasjoner så har det jo ikke noe å si på karroseriets egenskaper om du tar å legger ei blekkplate over å sveiser den på.

Tror nokk det enkleste er å bruke et sveiseapparat og maaaasse sveisetråd.

Jeg regner med at denne kanalen er solid og ikke bulker ved å komme borti den.

Da må man gå kraftig til verks, å sveise på en avlang plate av solid stål akkurat i bulken, med et hull eller krok i andre enden, også trekke ut med slagtæsj.

Så er det bare å slipe bort stålstykket og fortsette til bulken er ute.

Når du er ferdig er det masse hull du har slitt eller slipt frem, disse må du sveise igjenn etter beste evne.

Så er det:

Tinne

Sparkle med glassfiberspakel

Grunne

Legge på strukturmasse

Lakkere

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skjærer ikke bort den eksisterende kanalen, så det har ingen betydning som helst. du helsveiser heller ikke, så det blir ingen varmepåvirkning på karosseriet.

hva blikkenslagere tar rundtomkring aner jeg ikke, men600 kr timen er dyrt. det tar ikke de jeg kjenner for å si det sånn.

har du en passende plåtbit, så tar de gladelig mot en 200 lapp for bryet.

om du ikke har trua får så være, men det er faktisk sånn de gjør de som bygger styling i plåt, og det gjelder samme regel her som alltid. bruk hue og bra produkter. skal jo rustbeskyttes dette også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva du jobber med, men jeg jobber med biloppretting,

at dette skal bli bra har jeg ikke troen på, hva de som styler med å bruke stål gjør så er det ihvertfall ikke å¨sveise noe uten på noe annet med punkter, men du får vel gjøre dette på din egen bil og så får du se hva slags rustbombe du faktisk da lager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe tror jeg kjøper ny kanal å setter det til et oppretter verksted.. detta virka mlitt over mine kunskaper om oppretting..

skall ha styling utanfor men kan ikke leve med at jeg har en bulk på den når den er ferdig..

også til erik med volvo.. dette skal gjøres på en Rx-7 ikke en 740 og skal ha alt strøkent på denne bilen...

no offence by the way..

Mvh Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå, skal love deg at det er lite jallaløsninger på mine biler. er "litt" over 18 år og litt over plast & son for å si det sånn....

den 780 bertone coupe prosjektet jeg er igang med å finne et passende objekt til blir noe som skal bli sett hist og her.

så ja, jeg veit hva jeg snakker om.

og jeg har heller ikke 740, hvis du tror det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare løsninger ute og gikk ja hehe

Det du gjør er og bruker et spesielt "sveiseapperat" som er til og rette ut bulker og sånt med, du punkter fast en dunker som du drar i til det blir bra flytter den bare bortover der skaden er og drar den ut til den er bra;) evt så kan du også tinne det vist det er mulig,så skal du få se du får det nestn perfekt uten noen skjæring kapping og sveising og såant hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_ford: det du kom med der høres ikke så dumt ut :)

kanskje jeg kan får prøve å få lånt et sån t apperat. :ratatatat

Så du skjønte hva jeg mente ja er et slags sveise apperat med masse forskjellige ting på er sånn at man kan krympe plata og alt sånn på dem og;)

Jepp er genialt til sånn bruk,det som brukes på karosseri verksteder og sånt bruker man litt tid så kan det bli virkelig bra i forhold til dessa jalla løsningene hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sveiser fast en trekant som står montert på en glide hammer, så drar du hammeren bakover og slår den vekta utover til bulken er helt jevn, så vrir du litt så dete trekanten av heften, så kan du slå inn den lille nuppen som blir igjen etter heftet med trekanten.

Da kan du evnt sparkle med tinn, drit i glassfibersparkel eller noe anna drit, brukt tinn, mye bedre.

Når du bruker tinn så trenger du jo ikke sparkle med vanlig eller glassfiber etterpå, da er jo vitsen borte!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider