Gå til innhold

Mista lappen - hva kan man kreve?

Ranger emnet

TG opel

Anbefalte innlegg

Så de skal ha et papir som han kan kreve å sjå. For hvis de ikke har det så har de ingen bevis eller??

uten målepapirer har du ingen håndfaste bevis.

[o] '09 BMW E60 520D

[x] '00 BMW E46 320i Touring
[x] '93 Audi S4 2.2TQ Avant
[x] '91 BMW 525i 24V - Solgt
[x] '97 Opel Vectra 1.8 16v CD STV - Solgt
[x] '83 BMW 323i E30 2dørs - Solgt - beste bilen jeg har hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målepapirer, hva er det?

De trenger ikke beviser utover at politimannen vitner på at lasermålerens display viste 96 km/h etter å ha målt kameraten din.

Hver enkelt lasermåler skal kontrolleres hver 12. måned av Justervesenet. I tillegg skal politimennene utføre en enkel daglig kontroll. Dette skal føres i en protokoll.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målepapirer, hva er det?

De trenger ikke beviser utover at politimannen vitner på at lasermålerens display viste 96 km/h etter å ha målt kameraten din.

Hver enkelt lasermåler skal kontrolleres hver 12. måned av Justervesenet. I tillegg skal politimennene utføre en enkel daglig kontroll. Dette skal føres i en protokoll.

I stand corrected

[o] '09 BMW E60 520D

[x] '00 BMW E46 320i Touring
[x] '93 Audi S4 2.2TQ Avant
[x] '91 BMW 525i 24V - Solgt
[x] '97 Opel Vectra 1.8 16v CD STV - Solgt
[x] '83 BMW 323i E30 2dørs - Solgt - beste bilen jeg har hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste UP instruks i går og der ser det ut som de må vise ham at han har kjørt i den farta. De må i tillegg kunne vise at daglig kntroll og slik er gjort.

Men.... Kameraten holdt samma farta (som han mener er mindre enn 96) ca en km da han ble tatt igjen av politi med sivilbil. Det vil si at de har kjørt enda fortere enn han i 60 sona.

Og hvis politiet skal forfølge kjøretøy i høyere fart så må de bruke blålys. Kan det hjelpe kameraten at de ikke brukte det? Er litt usikker, men han mener at de ikke gjorde det, og han har muligens et vitne som kan bekrefte det.

For å rette meg sjøl fra første post så mister han vel i 6-8 mnd med den farta han hadde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan bryte fartsgrensen uten blålys, hvis de finner det hensiktsmessig. Det er uten tvil hensiktsmessig ved hastighetsmåling med sivilbil. Ved kjøring mot kjøreretning, så må de i alle tilfeller bruke blålys.

Men hvis allerede hadde målt kameraten din med laser, så ser jeg ingen grunn til å la være å bruke blålys ved innhenting av kameraten din.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer fra UPs instruks.

"Når det under utrykning eller forfølgelse er nødvendig å fravike trafikkbestemmelser, skal det alltid varsles med blinkende, blått lys, med mindre strengt tjenstlige hensyn tilsier at varsling unnlates. I tillegg kan sirene nyttes når dette anses nødvendig, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3."

Dette var situasjonen: Kameraten kommer og blir målt til 96 km/t i 60 sona. Han fortsetter i ca samme fart. I ca 1 km kjører han i 60-sona før det blir opphevet til 80. Etter ca 300 meter i 80-sona blir han stoppet. Bilen som stopper ham har stått der målinga ble tatt, kastet seg etter og stopper kameraten i det han når han igjen.

Det skal sies at denne 60-sona er vingete og smal. Politiet må ha hatt en høyere snittfart enn kameraten i og med at de har tatt han igjen.

Er dere enig i at de burde brukt blålys?? Jeg mener at de skal det, og det står i instruksen. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal bruke det når de må kjøre 1 km på svingete smal vei med en snittfart på ca 100 km/t.

Noen meninger om dette??

Kan politiet få seg en smekk sjøl fordi de med dette bryter trafikkreglene på samme måte som kameraten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at de burde brukt blålys, men så var det det med strengt tjenestlige hensyn. Hadde de brukt blålys hadde sannsynligvis kameraten din sett dem, og da blir det ikke noen måling

Men han kan jo anmelde tjenestemennene til Spesial Enheten For Etterforsking Og Henleggelse Av Politisaker, også kalt SEFO

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du mondeo...

Kameraten kjørte forbi en lasermåling. Ble målt til 96. Samme plass som det satt en med laser, stod sivilbilen (dog bak et hus). Etter at kameraten hadde kjørt forbi, startet en annen politimann enn han som "skjøt" på kameraten bilen og kjørte etter. Og da var jo allerede målingen gjort.

Det er grunnen til at jeg mener de skulle kjørt med blålys når farta var så høy. Hvis de hadde gjort snittmåling ved å kjøre eter han så hadde jeg vært enig. Men grunnen til at politimannen kjørte etter var for å stoppe han...

Skjønte du situasjonen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg trodde du hadde forstått det slik at det var gjennomsnitt.

Han regner nesten med at han må belage seg på 6-8 mnd uten lappen og en kjempestor bot. Men man får som fortjent...

Og som han sa. "Så lenge de har et bevis på at jeg har kjørt så fort så gidder jeg ikke å lage en sak av om de brukte blålys eller ikke. Jeg får sikkert akkurat samme straffa, og den straffa skal jeg ta, for det var fullt og helt min feil".

Så da får han bare vente.. Han håpet å få beholde traktor og moped bevis da han jobber som landbruksmekaniker. Og har man moped så er man ikke hele tiden avhengig av at noen kan kjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider