Gå til innhold

Naginata: Citroen ZX 1.4i Reflex; Ny Tråd

Ranger emnet

VilleW

Anbefalte innlegg

Ja, siden jeg i bunnen og grunnen ikke var det minste med den forrige tråden, tar jeg heller og setter opp alt på nytt, med mange flere bilder, flere detaljer og enda mer system :D

BILEN:

Sånn teknisk sett er bilen en helt vanlig, standard Citroen ZX Reflex 1.4i med 2 dører og ett bagasjerom. Eksepsjonelt lite spennende og si om denne bilen, den er utstyrt med ca. 74 hester og 121 Nm. Den går helt tålelig greit når jeg er alene, men du merker både på fart, drag og bensinforbruk når en person setter seg i bilen. For hver person som setter seg inn, øker dette. Ganske irriterende, men ett motorbytte er litt for avansert og drastisk og ta for seg nå har jeg funnet ut, så jeg sløyfer den planen litt. Jeg får heller gjøre det beste ut av det jeg har :)

Bilen er orginalt rød i fargen, men nå har den vel 3-5 forskjellige nyanser av rød på seg, grunnet nylakkerte deler, matt lakk etc. etc... Tenker hellakkering hvis vi får gjort det på skolen, isåfall blir det en dyp rødfarge

BILEN; FØR:

100_0306.jpg

100_0305.jpg

Slik så bilen ut i Februar når jeg kjøpte den. Skiltene ble bare hivd på i en fei, noe som gjenspeiles i vinkelen på skiltet.

100_0319.jpg

Der var ikke noe anlegg i bilen orginalt, så det ble skaffet lovlig fort.

100_0314.jpg

Jeg satte bare på en gammel girkule jeg kjøpte for noen år tilbake da vi var på klassetur i tyskland. Makan til mer talentløs dritt har jeg aldri vært borti; løsnet hele tiden, og var ikke mulig og faktisk få den til og sitte skikkelig beint på... Den fæle gummibelgen som kaltes ett girskinn ble også fjernet, obdusert og brukt til noe mer vettugt enn og kvæle girspaken min (se lengre ned)

100_0313.jpg

Her er da de orginale høytalere grillene i fremdørene. Disse har også blitt modifisert (se lenger ned) for og passe bedre inn i stilen til døra. Legg også merke til den gråblå fargen på dashbordet.

BILEN; ETTER:

DSC00017.jpg

DSC00016.jpg

Her ser dere det nye girskinnet og den nye girkulen. Kanskje ikke så veldig mye og se på, men skinnet er jo greit nok, og girkulen er egendesignet\egenprodusert for og passe min litt merkelige hånd (korte fingre med stor håndflate). Litt gøy og tenke på at disse er de eneste i hele verden som er helt maken :)

DSC00019.jpg

Disse Pioneer-høytalerene ble satt først inn bak setene, men etter mye irritasjon grunnet at mye lyd forsvant inn i knærne på passasjerne bak, valgte jeg og trekke opp nye kabler og helle flytte dem fram.

DSC00004.jpg

DSC00003.jpg

Og vinneren av verdens styggeste pizzaskjærer-sommerfelger er... MEG! Wohoooo, en ære (eller ikke) :( Byttes ut så fort penger kommer.

DSC00008.jpg

Her er Eksospotta jeg lagde på skolen. Ja, jeg vet den er rævstygg og ja, jeg vet den henger som en dårlig fjellklatrer, men den skal 1) lage fet lyd, noe den faktisk gjør glatt 2) henges opp i to fester (nå bare ett), så ingen kommer til og se den da den forsvinner opp under bakfangeren.

DSC00018.jpg

Dashbordet etter ca. 5 timer gnukking og gniing med Wipes fra ArmorAll.. Nå er den glinsende svart, ikke den fæle fargen den hadde før... Jukk..

PLANER:

RØD = KJØPT OG MONTERT

BLÅ = INNKJØPT, DOG IKKE MONTERT

GRØNN = AVVENTES \ UNDER BYGGING

MOTOR OG STAG:

[X] K&N Konisk Luftiflter

[] Div slanger \ Rør

[] Ny Batteriboks

[] Ny Spylervæske-Tank

[] Stab.stag, Fremme

[] Stab.stag, Bak

BREMSER OG UNDERSTELL:

FELGER OG DEKK:

Under videre planlegging

INT:

[X] ::WIND "Cylinder" girkule (under oppgradering)

[X] ::WIND Girskinn

[] ::WIND Midtkonsoll

[] Midtarmlene

STEREO:

[X] Pioneer CD-Spiller

[X] Pioneer 6x9" 2way (ikke satt inn)

[X] Pioneer 130mm 3way Front

[X] Pioneer 130mm 2way Bak

[X] Boschmann 4ch "900w" forsterker

EXT:

[] Ny Grill

[] Mod. Frontfanger

[] Mod. Panser

[] Cleane Emblem

[] Midtarmlene

EKSOS:

[] 2.5" Eksos u\ Kat. Manifold -> bak

Tenkte bare jeg skulle legge til dette før noen faktisk reagerer; ::WIND er ikke ett virkelig merke; det er ett akronym jeg putter på mine hjemmelagde ting :) Mange tenker hjemmelagd er psynonymt med dårlig kvalitet, men for og si det slik; jeg er ikke ferdig før kvaliteten er så bra jeg nesten kunne solgt det i en butikk.

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!! UPDATE !!! !!! UPDATE !!! !!! UPDATE !!! !!! UPDATE !!!

Del 1

Dag 1

Ja, da var natten synket på, og jeg har stort sett tilbrakt hele dagen nedi maskinrommet på bilen. Vasket, skrubbet, gnidd og tørket, tror jeg stod til sammen i fem timer og bare vasket. Men jeg må innrømme jeg ble j@vlig fornøyd!! :D:D

DSC00028.jpg

DSC00027.jpg

DSC00026.jpg

DSC00025-1.jpg

Så når feriepengene kommer tikkende inn, blir det en 100% fullstendig vask, og da skal jeg nok gå over med tannkost. Og jeg må bare få legge til; det fantestoffet som de solgte på Shell som løser fett og olje er søren meg den beste tingen jeg har vært borti på lenge; alt bare rant av av smuss! Blir nok flere slike flasker på meg ja ;)

!!! Planer for i neste gang!!!

I morgen må jeg dra til hytta sammen med gamlingene mine og stusset det meget høye gresset utenfor der med Ljå, så det spørs egentlig hvor mye tid jeg får til og skru bil. Men hvis det ikke tar for lang tid, skal jeg gjøre dette;

• Jekke opp bilen, skru av felgene, vaske, skrubbe og gni de inder hjulbuene helt fullstendig rene, så lakke de helt svarte
  • Gå over de gjenstående finish-delene inne i bilen med Shine-Wipes fra ArmorAll
  • Rydde baksete og Bagasjerom
  • Montere Sikringholdere
  • Sjekke at Signalkablene fungerer
  • Vaske innsiden av alle rutene i bilen (det trengs!)
  • Kanskje spyle bilen litt under? :)

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ble veldigt rent å pent i motorrommet ditt. Har selv desverre aldri fått tid til å ta det så pent :\ Lykke til videre =)

Takktakk :) Var faktisk ganske enkelt, først prøvde jeg med rensen fra Shell med Høytrykken på Statoil, men det viste seg det at den var fryktelig pingle; pisser jo hardere stråler enn det :P

Men så stakk jeg bort på shellen her borte, som helt sikkert har den kraftigste høytrykken i distriktet, sprayet på en halv flaske med snabelstoff fra shell rundt i hele motoren + i alle hjulbuene, så gikk jeg over alt en gang til med høytrykken der. Og for og si det slik; jeg var litt redd for og blåse ut hele motoren :)

Så bare rygget jeg bilen ut i godværet, lot den få stå og tørke seg ganske godt, gikk inn og kjøpte en pakke med ArmourAll Wipes for Vinyl og Plast med Shiny Overflate, og gnukket på alle plastikkflatene i hele motoren.. Ble faktisk enda mer shiny enn bildene viser :D Ganske artigt også, så hvis du kjeder deg en dag kan du jo bare gjøre det; tror jeg betalte 130,- i penger for det tilsammen :)

Men oppdatering i dag? Nei. Jeg har akkurat kommet hjem fra ett oppdrag for min mor og far, som da så snilt gikk ut på og kutte ned en hel plen med en liten pingleljå. Så nå klarer jeg nesten ikke og bevege fingrene, og ryggen har slått seg i litt feil vinkler. Så i dag orker jeg ikke og gjøre noe med bilen :(

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!! UPDATE !!! !!! UPDATE !!! !!! UPDATE !!! !!! UPDATE !!!

Del 1

Dag 2

Hihi, jeg tror ikke jeg som sagt gidder og gjøre noen store motormessige oppgraderinger, luftfilter og slikt, men gidder ikke turbokonvertere... Dette er jo bare en bruksbil, men det er jo ingenting som sier det at bruksbilen skal se ut som en dass da :D

Nå når jeg får sommerpengene, skal jeg ned på Tess og kjøpe en del nye slanger til motorrommet, kanskje i Rød for og livne litt opp i motorrommet + At de som er der nå har begynt og bli litt morkne...

Så i dag har jeg lakket to av innerskjermene, ble straks litt finere og se på når de hadde en farge enn 3 eller 4 :)

DSC00074.jpg

DSC00073.jpg

Grunning

DSC00075.jpg

DSC00076.jpg

Lakket

Jeg fikk også hengt opp potta litt bedre. Reservehjulet ble hivd ad dundas, det samme ble den stygge fæle ramma som holdt det oppe (denne var da hovedproblet til all klingringa i potta mi, da den drev og slo mot den) Så fremover nå (helst i morgen) blir det

• Lakke de to siste hjulskjermene
  • Kjøpe en liten pensel
  • "Låne" litt Veldig Grovt og Veldig fint sandpapir fra skolen
  • Pusse vekk rust på panser, hjulbuer etc. etc.
  • Grunne, samt pusse over med fint papir
  • Veldig forsiktig flekke over grunningen

Jeg har også lekt med tanken om forskjellige ting jeg kan gjøre med bilen når pengene strekker til samtidig med fritiden

1. Modde Grill + Lakke svart
  2. Lakke panser svart
  3. Skjære to små luftuttak i panseret (Citroen-logo?)
  4. Feste svart, grovmasket "hønsenetting" i frontfanger, grill og luftuttak
  5. Ny potte (lage selv)

Motorrom1.jpg

1. \ Rød = En skitten, rusten, ekkel batteriklemme. Skal pusses og lakkes
  2. \ Gul = Batteripolsko. Stygge, gamle og eirete. Byttes ut med noen fetere og bedre
  3. \ Grønn = Off, en skamplett. Byttes ut med noe finere
  4. \ Lillarosa = Disse slangene har blitt morkne og har sprukket i endene, så de må byttes ut. Holdes nå sammen av teip

Så, folkens, sleng inn kommentarer, ideer, forslag :D

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var en del bilder som ikke hadde kommet med, så jeg får bare ta og legge dem inn nå :)

DSC00071.jpg

Pioneer TS-A6901. Disse skal vel i hattehyllene, går jeg utifra :)

DSC00070.jpg

Masse stash som jeg var og kjøpte på biltema. Knapper, sikringeholdere, A-stolpe Gaugeholder etc. etc

DSC00069.jpg

50mm2 kabel på ca. 5-6 meter som jeg fikk gratis på skolen :) Mange penger spart i kabel der ja :D

DSC00068.jpg

Subkassen som jeg har fått laget på skolen. Veldig stor og lubben sak som veier en del kilo, med 2 kammer på ca. 38 liter hver. Her skal sitte 2x10" :)

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett ord: Tectyl

Jepp.. Hvis det er bildet du tenker på, er det vel det at bilen er perverst skitten uder :) Men jeg tenker en undersidebehandlig av noe slag ja

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

kordan grill har du på bilen jeg vurderer å kappe av midt"bjelken" i fronten min og pusse den osv, så må jeg vel lakkere den på nytt. og feste netting bak.. kan bli ni.. leste et sted på nett kordan man kunne gjøre grillen om til en citroen c4 grill. hehe.. men d blir for teit.. noen tips til kordan jeg får bedre lyd i bilen?? har ikså veldig peiling på eksos og sånn:S men å skifte til luftfilter er ENKELT.. blir litt bedre lyd i bilen, men ikke så altfor mye..

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDATE:

Har nå endelig fått satt inn litt skikkelig stereo; 2x4.25" sett + forsterker + ny cdspiller :D Funker fett det.

kordan grill har du på bilen jeg vurderer å kappe av midt"bjelken" i fronten min og pusse den osv, så må jeg vel lakkere den på nytt. og feste netting bak.. kan bli ni.. leste et sted på nett kordan man kunne gjøre grillen om til en citroen c4 grill. hehe.. men d blir for teit.. noen tips til kordan jeg får bedre lyd i bilen?? har ikså veldig peiling på eksos og sånn:S men å skifte til luftfilter er ENKELT.. blir litt bedre lyd i bilen, men ikke så altfor mye..

Tenker det samme faktisk. Eneste må være og bytte til ett skikkelig åpent filter, større eksos med fetere bakpotte. Trenger ikke og fjerne lyddemper eller noe, blir god nok during uten :)

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

noe fremgang med bilen din??? jeg har ikke fått gjort en dritt med min:S men, har du peiling på ledninger og d elektriske i bil?? mitt ENE tåkelys funker ikke, har skiftet pære og alt.. om d e ingen som har peiling så ska jeg prøve å bare koble den til den andre lykten som fungerer.. min bil har jo vært kræsjet..og da sluttet "tut tuten" å fungere.. men no som jeg har fiklet i ledninger osv, så våknet den plutselig til liv:D:D hehe.. syk syyyk bil.. :P

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider