Gå til innhold

Motorproblemer

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min motor Ford 2.8i fra XR4x4 (samme 2.8 motor som sitter i granada) går dårlig. Dette er K-jetronic (CI-innsprøytning/mekanisk innsprøytning).

V6er.

 

Symptomer:

-Den går dårlig på tomgang, og lave turtall. Når motoren får litt turtall, går den bedre. over 2000rpm.

-Den er vansklig å starte når den er varm. Av og til vil den ikke starte i det hele tatt, og da må jeg vente til den blir kaldere (30-40minutter)

-Når jeg kjører i nedoverbakke, kommer det ettertenningslyder fra eksosrøret, (smeller litt, ikke mye, men høres mest ut som boble lyder.)

-Må gasse litt for å få motoren til å starte

 

tennkabler, rotor og fordelerlokk er nytt.

 

Hva kan være galt?

Jeg tittet under bilen igår, og så at det ene bensinrøret (returen) var klemt sammen litt. Jeg tror dette kanskje kan være grunnen til at motoren min går så dårlig.

 

Ellers tror jeg andre årssaker kan være dårlige dyser, dårlig komprisjon, falsk luft, feil med mengemåleren, justeringsfeil, tennplugger.

 

Var en gang jeg satte to tennkabler feil, etter å ha byttet tennplugger, også startet jeg den, også gikk den dårlig. Jeg prøvde å kjøre med det, men det ble ikke bedre. Kan det ha noe å si? evt, ødelegge 2 tennplugger?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Hei

 

 

-Når jeg kjører i nedoverbakke, kommer det ettertenningslyder fra eksosrøret, (smeller litt, ikke mye, men høres mest ut som boble lyder.)

 

 

 

er vel hull i eksos røre

 

på min sierra løsnet den bakerste delen av eksos anlegge, nå kjører jeg uten bakerste potte og det er akkuratt sånne lyder du forklarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kompsisjonstest igår, og fikk følgende resultater.

 

1: 1,5

2: 10,8

3: 10,5

4: 9,8

5: 9,8

6: 7,2

 

Den skal være mellom 11,5 til 12,5.

 

Var litt høy CO også, men HCen (uforbrent olje og bensin) var fra 2000 og oppover, og den skal ligge mellom 50 og 300 (tror jeg).

 

Det neste jeg skal gjøre er å få sjekka hvor det lekker. Om det er toppen eller stempelringer, men hvor får man kjøpt verktøy for å sjekke slikt? Koples på trykkluft og skrus inn der tennpluggen sitter. Jeg har prøvd mekonomen og Oslo Sylinder service, men de hadde ikke.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skrev helt riktig.

 

Jeg testa den sylinderen 3 ganger, og fikk samme resultatet hver gang:( Jeg finner vel ut om det er stempelringene eller ventiler når jeg tar sylinderlekasjetesten, men jeg må bare få kjøpt en sånn sak først, evt lagd til noe makkverk selv. :)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

 

1: 1,5

 

OI! :eek: Brent ventil, knekt ventilfjær eller stempelring.. Hadde det vært toppakning hadde du sikkert merka andre symptomer og.

 

For å sjekke ventilene kan du ta jo av kammene og holde hånda inntil foran gasspjeldet mens det er åpent og rotere motoren. Hvis hånda suges fast = brent inlet-ventil. Samme på eksossiden, holder foran utløp til grenrør.

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingen ting, HJELP

 

Igår tok jeg en sylinderlekasjetest.

Jeg får det ikke til å rime i det hele tatt.

Når eksosventilen og innsugsventilen er stengt, bråker det i eksosrøret (luftstrømlyder). Men det som er så rart, er at når jeg vrir motoren, slik at den begynner å åpne eksosventilen (når den er nesten igjen), så stenger ventilen seg. (luftstrømlyden blir borte). og når jeg fortsetter med å vri motoren, slik at den åpner ventilen helt, så kommer luftstrøm lyden tilbake.

 

Det er sylinder 1 jeg prater om, den med 1,5bar i komp.

Eksosventilen mangler forresten klaring. Det er ingen klaring.

Men det var uansett så veldig rart at idet den begynner å åpne, så tetter den seg, også åpner den seg.

 

Kammen ligger forresten ikke i toppen av denne motoren:(

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår