Gå til innhold

bygge is turbo?!


merce-123

Anbefalte innlegg

hei, lurer på noen ting...

 

ønsker meg å bygge en is turbo.. men uten noen erfaringer med overladning så vil jeg spørre om noen ting:

 

-Jeg ønsker meg minst 170hk

- hva må gjøres, hvem kan evt. hjelpe meg hvis det er noe jeg ikke skjønner?er det noen som driver med sånt som bygging fra is til is turbo?

-f.eks fikse tilleggsdyser,justeringer osv.

 

tenkte å sette sammen selve motoren selv med dekomprimerte deler,pakninger osv.. men det som er problemet er alt rundt, ombygging av sprut,evt. annet sprut, justering av bensin/luft og trykk,og det elektriske..

 

noen som kan gi meg noen tips?

 

mvh meg:P:afro

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, lurer på noen ting...

 

ønsker meg å bygge en is turbo.. men uten noen erfaringer med overladning så vil jeg spørre om noen ting:

 

-Jeg ønsker meg minst 170hk

- hva må gjøres, hvem kan evt. hjelpe meg hvis det er noe jeg ikke skjønner?er det noen som driver med sånt som bygging fra is til is turbo?

-f.eks fikse tilleggsdyser,justeringer osv.

 

tenkte å sette sammen selve motoren selv med dekomprimerte deler,pakninger osv.. men det som er problemet er alt rundt, ombygging av sprut,evt. annet sprut, justering av bensin/luft og trykk,og det elektriske..

 

noen som kan gi meg noen tips?

 

mvh meg:P:afro

 

du vet hvordan søkefunksjonen på forumet fungerer? SØKE FØR man POSTER! HER er en tråd om en som bygger is turbo

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske enkelt. du kjøper deg en trykkbryter og monterer den til en dyse så har du et billig sprut som er godt nok til ca 180hk. uten ekstra bensin kan du lade 0,4 til 0,5 og kjøre noe lunde safe! bare med 0,4 i lading er det store forandringer. tenningen føler du deg fram til. justerer den til bilen går best uten tenningsbank (knitrelyd) med org motor og tillegsprut ville jeg ikke lade mer enn 0,8!

BMW 523 E39 97mod

Ford Sierra 3dørs 86mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha det til å holde en stund, så koster det endel kroner... Hvis det ikke er noe problem, så kan du få det morro ;)

Cosworth stempler, underspyling, og en skikkelig topp pakkning er en god start. Videre så bør du absolutt vurdere en tenningsforskyver, og et skikkelig tilleggssprut... Er du litt datakyndig og teknisk anlagt, så kan du jo vurdere megasquirt datasprut... Justeringen bør til slutt gjøres på rulle for å få det helt nøyaktig... Istedenfor datasprut, så kan du skifte til større dyser, og omprogrammere ecu`n din slik at den passer sammen med dysene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginal motor tåler ganske mye hvis du har ordentlig sprut...

 

grom toppakning er tingen og ordentlig sprut så er du på god vei til 250hk.. underspyling er kjekt å ha men må ikke..

 

skal du bruke en rask løsning så gå for audi s2 dyser. kan du lade fint 1,5 bar uten tenningsbank og DA fløtter det helt greit på seg... ;)

 

bør ha progresiv bensintrykkregulator også egentlig...

83 Mod BMW M5

85 Mod BMW M535i Turbo

80 Mod Escort mk2 2.0l ++

+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
orginal motor tåler ganske mye hvis du har ordentlig sprut...

 

grom toppakning er tingen og ordentlig sprut så er du på god vei til 250hk.. underspyling er kjekt å ha men må ikke..

 

skal du bruke en rask løsning så gå for audi s2 dyser. kan du lade fint 1,5 bar uten tenningsbank og DA fløtter det helt greit på seg... ;)

 

bør ha progresiv bensintrykkregulator også egentlig...

 

bare for å spør: org motor og s2 dyser så kan du ladde 1,5bar? :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet på sierran er tenninga, den holder ikke med.

så tenningsforskyver eller evt datasprut er tingen. Megasquit er et billig og greit altr.

 

hvis du holder deg til ca 0.6 bar, så funker org tenning(må justeres litt) og et par trykk brytere med ekstra dyser bra

Cosworth 88 SEDAN prosjekt-klar 07

Sierra 86 IST bane bil

Passat 99 STV Arbeids bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår