Gå til innhold

Bremsen forsvant!

Ranger emnet

Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Kjørte nedover fra tunellen på E39 i Stavanger.

Plutselig i lett nedbremsing sa det pang i bakakselen.

Bremsepedalen gikk i bunnen og varsellyset kom på.

Reservekretsen funket heldigvis.

Jeg parkerte og så at 1/3 av bremseskiva og callipperen var borte på venstre side bak.

Hele bremseskjoldet er mos.

Hva har skjedd her?? Bilen er jo fra 86 men bremseklossene var fine. Var mye hakk i bremseskiva men det regner jeg med at kom samtidig.

Det er sikkert noen som har opplevd det samme.

Videre: Er det greit å bare sette på ny skive og calipper eller kan jeg ha bøyd noe mer baki der? drivakslignen fks.?

Bremseskjold er det nødvendig? Har ikke sett nøye på det men ser ut som jeg må ut med hele drivakselen for å få på et nytt et.

Siste spørsmål: Knoksen har bare biler med ATE bremser inne. Noen som har en skive og calliper m/ytterste røret, venstre bak, for salg?

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noe som helst på 1 år baki der.

For akkurat 1 år siden bytta jeg bærearmsforing under der. Da var nok skiva og callippern av. har ikke hatt noe problemer siden. Det var masse igjen av bremseklossene når jeg bytta til sommerhjul.

Noen kompiser påstår at jeg har herdet bremsene. Lang hard nedbremsing og så ikke sluppet bremsen igjen herding=gjort den sprø og så knakk den. Onkel påstår at det er håndbrekket som har ligget innpå og så gjort det varmt =herding

ikke veit jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta noen bilder i morra. Har kappa av restene av bremseskjoldet og tatt av håndbrekk-skoene.

Tror jeg like godt kan bytte hele bakakselen.

Må bytte håndbremseskoene og så har jeg greid å knekkes grisepikken i den bolten som knakk, støtdemperen har fått deg en skikkelig bulk osv. Da er det nok lettest å bytte hele opphenget med armer og alt.

Hva burdde jeg betale for noe sånt?? er jo hele opphenget med dempere, bremser armer og foringer. Finne en donorbil og skjære det ut med vinkelsliper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider