Gå til innhold

Sært støyproblem!

Ranger emnet

GranadaKongen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem ang. støy i bilen min. (Ford Granada)

Har en Pyle 4-kanals forsterker http://www.clickvox.com/FichaArticulo~x~Amplificador-Pyle-PLA4350~IDArticulo~335~IDDetalleCatalogo~517.html En Pioneerspiller av ettellerannet slag, en RF 10"er og et sugent komponentsett fra Blitz Audio

http://www.audio-warehouse.com/web/mdl/BZC5K/detail.asp

Komponentsettet spiller ræva, men det som irriterer meg mest er støyen!

Når jeg slår på anlegget og volumet står på 0 så suser det.

Når jeg starter bilen blir det sterkere, og hvis jeg slår på lysa blir det skraping. Har hendt seg at det begynner å skrape når jeg girer og, men susingen øker ikke i takt med turtallet :S Dette kan forsvinne når jeg har kjørt litt, og plutselig kan det komme tilbake. Blir også summelyd i høytalerne når jeg justerer de elektriske speila :S

Andre ganger hører jeg ikke støy i det hele tatt, det er det som er så rart.

Hvis jeg spiller litt høyt så kommer skrapingen i takt med bassen..

Prøvde å koble signalledningen til komp-settet vekk fra spilleren, men jeg hørte fortsatt svak musikk fra høytalerne fremme + MYE støy :S

Kjørte 1 20 kabel rett fra + bak til forsterkeren via en 1.5F kondensator. Komponentsettet drives av forsterkeren via delefiltre. Har lagt signalkabler og strømkabler på hver sin side av bilen.

Da ikke dette funket la jeg opp en like tykk kabel fra - på batteriet og bak til jord på forsterkeren.

Ingen forskjell. Noen som aner hva dette kan skyldes?

Mener å huske at jeg ikke hadde denne støyen da jeg kjørte komponentsettet rett fra spilleren..

Har også prøvd å byttet om på utgangene bakpå spilleren uten hell :( Har en til sub og en til komp.sett.. Har også et støyfilter rett før forsterkeren på signalledningene til komp. settet.

Ford Granada 2.9i Cosworth, Chevrolet Tahoe 6.5td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være dårlig kabling som er følsom for induksjon et sted. Ettersom dette kun oppstår når du driver ksettet via ampen bak må det ha noe med de lange høyttalerkablene i tanksen din med elektriske speil. Induksjonen er så sterk at den går feil vei og inn i ampen din og skaper trøbbel der også. Eller så ligger ampen din oppå en støykilde og du bare hører den ikke i suben fordi den ikke spiller så lyst...At du hører mange forskjellige lyder kan komme av at det er flere forskjellige kabler som induserer på htkablen din.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel prøve å bytte forsterkeren da :(

Har jord rett frem til - på batteriet i tilleg til jord mot chassis

Om du jorder på 2 steder blir ikke potensialet det samme som ved kun ett punkt. At en kabel er tjukk betyr ikke at den er motstandig mot induksjon. Hvis den er tjukk og består av hundrevis av tynne ledere er de bare glade for litt magnetisk felt og tar gjerne imot litt induksjon. Du trenger ikke den frem til - på batteriet. Da skal du ha MYE stereo.

Prøv også å skjerme ampen litt, men jeg holder fortsatt med det at ledningene ett sted i strekket er utsatt for endel induksjon.

Om du kjøpte ampen nylig kan du dra til butikken og prøve en identisk og se om den er likens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg kjøpte den hos importerer disse så jeg skal dra til han å prøve en ny :)

Men fatter ikke hvor det induksjonsfeltet kan være :s

Coilen står jo på torpedoveggen like atmed batteriet..det kan ikke være denne?

Om dette er induksjon så trenger den ikke være veldig sterk. Felt og mottaker må jo være av en viss proporsjonalitet for at det skal skje noe men her har vi jo en rimelig fet kabel som ikke er tvinnet engang....

Ettersom du sikkert ikke har høyttalerkabler i motorrommet er det sikkert snakk om et lite felt der du fører dem.

Men samme fan hvor det skjer, om det skjer, så kan du bare prøve variasjoner til du finner det. Ingen VET akkurat hva som er problemet men det er verdt en titt.

Lykke t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å lagt kablene utafor bilen men det var samme greia da :S

Prøvde å ta en av høytalerne bak til forsterkeren og koblet den til via ei ledning på 15 cm og da var det ingen skurr..

Sære greier!

Vil det hjelpe å legge alluminiumsfolje rundt kabelen hele veien frem?

Ford Granada 2.9i Cosworth, Chevrolet Tahoe 6.5td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Ettersom du har forsøkt med flere kablingsmetoder på forsterkeren, og har en kondensator som skal ta det meste av støy inn på forsterkerens strømforsyning, så kan du sjekke spilleren.

1. Blir støyen borte hvis du kobler signalkablene fra forsterkeren?

2. Blir støyen svakere hvis du demper følsomheten på forsterkerens inngang?

3. Prøv gjerne å gi spilleren bedre strømforsyning ved å bruke nye kabler, evt koble støyfilter eller en liten kondensator på spilleren, og prøv gjerne med en annen spiller.

Hvis det er spilleren som er problemet så bør du vurdere å bytte den uansett. Det kan selvfølgelig være en mulighet for at forsterkeren får inn støy via signalkablene. Dette finner du ut ved å koble signalkablene fra spilleren. Hør om støyen er der fortsatt.

Ettersom støyen er uavhengig av turtall så tviler jeg på at det er dynamo eller tenningssystem som er årsak...

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider