Gå til innhold

bilmerker

Ranger emnet


bilkristian

Anbefalte innlegg

Ford eier

* Volvo

* Daimler

* Edsel

* Jaguar

* Land Rover

* Lincoln

* Mazda

* Mercury

* Merkur

 

GM eier:

• Buick

• Cadillac

• Chevrolet

• GMC

• Holden

• Hummer

• Opel

• Pontiac

• Saab

• Saturn

• Vauxhall

 

Der har du en liten liste.

 

Audi, forresten, eier Lamborghini.

 

Lexus er egentlig Toyota, bare at det er luksus-divisjonen dems.

Infiniti er luksusdivisjonen til Nissan

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi, forresten, eier Lambourghini.

Volkswagen:

• Audi

• Seat

• Škoda

• Bugatti

• Lamborghini (staves uten u)

• Bentley

 

BMW:

• Rolls Royce

• Mini

 

Toyota:

• Lexus

• Scion

• Daihatsu

• Subaru

• Hino

Toyota samarbeider med Yamaha, Yamaha har utviklet Toyotas moderne motorer (4-ventilmotorene)

 

Ford:

• Mercury

• Volvo

• Jaguar

• Land Rover

• Lincoln

• Mazda

 

I Fords eie inntil nylig:

• Aston Martin (se redegjørelse av Mondeo i innlegget under)

 

GM:

• Buick

• Cadillac

• Chevrolet

• Oldsmobile (nedlagt i 2004)

• GMC

• Holden

• Hummer

• Opel

• Pontiac

• Saab

• Saturn

• Vauxhall

• Daewoo

• Isuzu

• Suzuki

 

Fiat:

• Alfa Romeo

• Lancia

• Iveco

• Magirus

• Maserati

• Ferrari

 

Peugeot:

• Citroën

 

Mercedes:

• Smart

• AMG

• Steyr

• Maybach

Mercedes samarbeider med McLaren, bl.a i Formel 1

 

Chrysler (var eid av Mercedes inntil i går, 14. juni 2007):

• Dodge

• Plymouth

• Jeep

 

Nissan:

• Infiniti

• Nismo

Nissan samarbeider med Renault

 

Proton:

• Lotus

 

TVR:

• Marcos

 

Pininfarina:

• Matra

 

Renault:

• Alpine

Renault samarbeider med Nissan

 

Honda:

• Acura

 

Roewe:

• MG

 

Hyundai:

• Kia

 

Mahle:

• Cosworth (tidligere eid av Audi og før det igjen av Ford)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford:

 

• • Aston Martin

 

 

Not any more.Solgt til britiske investorer med Prodrive eier David Richards i spissen

 

Når tok forresten MB over Cosworth? Vet de bli oppkjøpt av Audi, men navnet tilhører Ford, og de lager fortsatt mye deler til Ford, og også komplette Ford Duratec motorer, sk Cosworth D-Power

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tok forresten MB over Cosworth? Vet de bli oppkjøpt av Audi, men navnet tilhører Ford, og de lager fortsatt mye deler til Ford, og også komplette Ford Duratec motorer, sk Cosworth D-Power

Cosworth er splittet opp. Audi-delen ble kjøpt opp Mahle for to tre år siden, Ford har fortsatt noen navnerettigheter, og du har helt rett, Mercedes eier ikke Cosworth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote *sealion*Volkswagen:

• Audi

• Seat

• Škoda

• Bugatti

• Lamborghini (staves uten u)

• Bentley

 

BMW:

• Rolls Royce

• Mini

 

Toyota:

• Lexus

• Scion

• Daihatsu

• Subaru

• Hino

Toyota samarbeider med Yamaha, Yamaha har utviklet Toyotas moderne motorer (4-ventilmotorene)

 

Ford:

• Mercury

• Volvo

• Jaguar

• Land Rover

• Lincoln

• Mazda

 

I Fords eie inntil nylig:

• Aston Martin (se redegjørelse av Mondeo i innlegget under)

 

GM:

• Buick

• Cadillac

• Chevrolet

• Oldsmobile (nedlagt i 2004)

• GMC

• Holden

• Hummer

• Opel

• Pontiac

• Saab

• Saturn

• Vauxhall

• Daewoo(Heter nå Chevrolet)

• Isuzu (?)

• Suzuki (?)

 

Fiat:

• Alfa Romeo

• Lancia

• Iveco

• Magirus

• Maserati

• Ferrari

 

Peugeot:

• Citroën

 

Mercedes:

• Smart

• AMG

• Steyr

• Maybach

Mercedes samarbeider med McLaren, bl.a i Formel 1

 

Chrysler (var eid av Mercedes inntil i går, 14. juni 2007):

• Dodge

• Plymouth (lagt ned i 2001)

• Jeep

 

Nissan:

• Infiniti

• Nismo

Nissan samarbeider med Renault

 

Proton:

• Lotus

 

TVR:

• Marcos

 

Pininfarina:

• Matra

 

Renault:

• Alpine

Renault samarbeider med Nissan

 

Honda:

• Acura

 

Roewe:

• MG

 

Hyundai:

• Kia

 

Mahle:

• Cosworth (tidligere eid av Audi og før det igjen av Ford)

Jeg sukket fortvila, hjulbuen er kjeks, rusten har herja på min Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW owns:

-BMW

-Mini

-Rolls Royce

 

Daimler/Chrysler owns:

-AMC (brand discontinued -- Chrysler bought AMC primarily for the Jeep brand which was owned by AMC)

-Chrysler

-Dodge

-Eagle (brand discontinued)

-Hyundai (Daimler/Chrysler only owns 10% --13 May 04 changes!)

-Jeep

-Maybach

-Mercedes-Benz

-Plymouth (brand discontinued)

-Smart

 

Fiat owns:

-Alfa Romeo

-Ferrari

-Fiat

-Lancia

-Maserati

 

Ford owns:

-Aston Martin (SALE PENDING)

-Ford

-Jaguar

-Land Rover (bought from BMW)

-Lincoln

-Mazda (Ford owns 33% of Mazda)

-Mercury

-Volvo cars

 

Fuji Heavy Industries owns:

-Subaru

 

General Motors owns:

-Buick

-Cadillac

-Chevrolet

-Daewoo (GM owns 44%)

-Fiat (GM has decided to divorce itself from Fiat as of Feb '05, but will retain 10% ownership.)

-GMC

-Holden

-Hummer

-Oldsmobile (brand discontinued)

-Opel

-Pontiac

-Saab

-Saturn

-Suzuki (2.5%, from 20%)

-Vauxhall

 

Honda owns:

-Acura

-Honda

 

Hyundai owns:

-Hyundai

-Kia

 

Isuzu owns:

-Isuzu

(Mitsubishi Corp., Itochu Corp. and Mizuho Corporate Bank owns part of Isuzu.)

 

Mitsubishi Corp. owns:

-Isuzu (13.6%)

-Mitsubishi Motors Corp (13%)

 

Nissan owns:

-Infiniti

-Nissan

-Renault (Nissan owns 15%)

 

PSA Peugeot Citroen owns:

-Citroen

-Peugeot

 

Porsche owns:

-Porsche

-VW (~31%)

 

Renault owns:

-Nissan (Renault owns 44%)

 

Toyota owns:

-Daihatsu (~51%)

-Fuji Heavy Industries -- Subaru (Toyota owns ~20%. Toyota bought this from GM in late 2005. )

-Isuzu (5.9%, announced 7 Nov. 2006)

-Lexus

-Scion

-Toyota

 

Volkswagen owns:

-Audi

-Bentley

-Bugatti

-Lamborghini

-SEAT

-Skoda

-Volkswagen

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Motors owns:

-Fiat (GM has decided to divorce itself from Fiat as of Feb '05, but will retain 10% ownership.)

Det endte med at GM betalte for å slippe å eie de siste 10% av Fiat, så i dag eier ikke GM noe som helst i Fiat. Etter dette har Fiat gått bare en vei, oppover, og GM har gått en vei, nedover. Det er fortsatt noen få etterslepere etter samarbeidet, GMs Ecotec-diesler er utviklet av Fiat, og dagens Opel Corsa er basert på samme plattform som Fiat Grande Punto. Det var Fiat som i sin tid utviklet commonrailsystemet også (og nylig har videreutviklet det med multijetsystemet), så etter at VAG nylig bestemte seg for å slutte å lage pumpedysediesler kan man litt røft si at mesteparten av dagens dieselbiler har "Fiat-motorer". Ikke så verst av en tidligere dødsdømt italiener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Århundrets overdrivelse. Fiat motorer finner du kun i Fiat, (og Suzuki SX 4 Diesel) Det var vel BOSCH som utviklet elektronisk bensininnsprøytning, men det sitter ikke Bosch motorer i dagens bensinbiler for det.

 

Å bygge biler på samlebånd var det Henry som kom på, men vi kaller ikke alle dagens biler for Ford av den grunn

 

Angående FabrikertIAndreTanker, eller forkortelsen Fiat, så hadde de ingen vei å gå da GM kom inn i bildet, de var i realiteten konkurs, så man kan nok si at grunnen til Fiats fremgang er GM

 

Og FIAT er heller ikke årsaken til at det går dårlig med Generalen. De sliter med det samme som den amerikanske delen av Ford. Man dro på seg så mye forpliktelser da skuta gikk bra, og det må man betale for nå. Nå man i tillegg kjører de samme modellene år ut og år inn, er det ikke rart at nedoverbakken blir både lang og bratt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke ford klart å selge volvo enda asså?

 

eller hva var d som skjedde der for litt siden?

De skal ikke selge, var bare et rykte.

 

Og ryktet har dukket opp igjen nå. Ford i USA taper så mye penger at de må selge noe for å betale regninger. Det beste ville vel være å legge ned Ford i hjemlandet, men det er kanskje vanskelig? Sånn går det når man ikke driver produktutvikling, og samtidig har så store forpliktelser fra gullårene som nå må betales, slik som f.eks pensjon. Ford er blitt en veldig stor og tungrodd organisjasjon, og det er mange som skal ha honorar uten å bidra med noe positivt.

Derfor går det nå rykter om at hele Premier Group skal selges. Gjør de det går vel snart alt over ende. Ford i Europa går så det griner, men det blir borte i dollarsluket i USA.

 

Så da må man selge resten av inntekten sin..

 

Vi får se

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår