Gå til innhold

Det elektriske på en gammel dieselmotor.

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har planer om å bytte ut en 1.8td til en 2.5td. 2.5td er en VM diesel fra en 1995 Scorpio. Jeg lurer på hva av elektronikk som er på den dieselpumpa. Nå kan ikke jeg så mye om dieselmotorer, men jeg regner med det er en magnetventil, en føler for gasspjell for ERG og kanskje noe kaldstartselektronikk. Tenkte jeg skulle se nærmere på den senere ikveld og ta bilder av den.

 

mvh Bjørn Tore

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppdaterer jeg med litt bilder.

 

scorpio_25td008.jpg

 

Det er iallefall 3 kontaktstykker like ved hverandre. Den øverste regner jeg med er magnetventil, den i midten er for gass-posisjon og den nederste klarte jeg ikke å se hvor gikk i mørket der motoren stod. Det er også en ledning fra dyse nr.1. Det er også synlig på bilde ett grønt kontaktstykke på en giver som sikkert er vanntempgiver.

 

mvh Bjørn Tore

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting til..

Dette virker nesten likt som 1.8td sånn elektrisk. Går det ann å bruke 1.8 motorstyringen på 2.5td? Vil kaldstart og ERG etc.. virke som det skal?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ulempen med å kjøre uten ERG? Høyere dieselforbruk? Hvor mye høyere?

 

Jeg har forsket masse på motoren min idag.

Det er endel kontaktstykker og her skal jeg beskrive hva de går til.

1. Magnetventilen/shutoff valve

2. Fuel level variable resistor (FLVR) sensor. Denne sitter på armen som beveges av gasswire.

3. Fuel injectionpump timing adjusting valve.

4. Crankcase position sensor (CPS)

5. Fuel injector needle lift position sensor (NLS)

6. Fuel heater. Den ene ledningen er koplet sammen med magnetventilen.

 

På denne motoren er det 2 vanntempsensorer. Den ene er grønn og den andre er svart. Det er også en ledning til oljetryksmåler, men den synes ikke på bildet da den er plassert på andre siden av motoren.

 

diesel_ledninger1.jpg

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår