Gå til innhold

Varm forsterker

Ranger emnet

hyys84

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner her, vil jeg bare slå fast at jeg ikke har noe særlig peiling på bilstereo.

Nettopp kjøpt meg høytalere og en forsterker. Forsterkeren blir utolig varm, når jeg spiller høyt og belaster forsterkeren i en 10-15 min.

Er dette farlig? Eller er det bare slik bilforsterkere skal være?

Håper på gode svar!

Hilsen Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren står vertikalt midt i bagasjerommet og har god plass!

Forsterkeren er en biltema 4-kanals forsterker, så det er sikkert ikke det beste, men helt ny. Har brokoblet to 6x9" VDO høytalere i den.

Her er litt info om den:

/BILSTEREO/SLUTTRINN/COMPETITION/

Sluttrinn

Innebygd delefilter med justerbar delefrekvens 50–250 Hz. Justerbar inngangsfølsomhet. Forvrengning: £ 0,1 %. Signal/støyforhold: > 90 dB.

Art nr Pris Antall

PRO 500. Brokoblingsbart 4-kanals sluttrinn med mulighet for samtidig stereo/mono (Tri-mode). Uteffekt ved 2 W: 4 x 100 W, uteffekt ved 4 W: 4 x 60 W, uteffekt ved 4 W brokobling: 2 x 210 W. Mål: 343 x 218 x 60 mm (lxbxh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren står vertikalt midt i bagasjerommet og har god plass!

Forsterkeren er en biltema 4-kanals forsterker, så det er sikkert ikke det beste, men helt ny. Har brokoblet to 6x9" VDO høytalere i den.

Her er litt info om den:

/BILSTEREO/SLUTTRINN/COMPETITION/

Sluttrinn

Innebygd delefilter med justerbar delefrekvens 50–250 Hz. Justerbar inngangsfølsomhet. Forvrengning: £ 0,1 %. Signal/støyforhold: > 90 dB.

Art nr Pris Antall

PRO 500. Brokoblingsbart 4-kanals sluttrinn med mulighet for samtidig stereo/mono (Tri-mode). Uteffekt ved 2 W: 4 x 100 W, uteffekt ved 4 W: 4 x 60 W, uteffekt ved 4 W brokobling: 2 x 210 W. Mål: 343 x 218 x 60 mm (lxbxh).

Jeg har denne ampen og den skal bli så varm men den kommer ikke til å leve lenge om den ikke får nok luftkjøling. Den blir vel en ca 70 grader tenker jeg og det er mer enn du kan ta på. sammenlinke med at de varmeste varmvannsberederne gir vann på va 65grader.

Du burde montere den slik at den får luftstrøm både over og under. Bare skru den på suben din med 3cm klaring under. Om du fester den rett på virker kassa som en isolator og ikke som en varmespreder

. Får den litt plass under vil den varme lufta presse seg ut. Evt kan du montere en tiny 12V PC-vifte under til å sirkulere ut lufta.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokoblet 2stk 6x9?? Hehe, det må du forklare hvordan du får til ;)

Man brokobler FORSTERKEREN, ikke høyttalerene, de kan man evt paralellkoble, men det funker dårlig hvis du vil ha det til å spille i stereo ;)

Rolig nå. Det han mener er at han har brokoplet ch1&2 og ch3&4 på høyttalerutgangene slik at han får mer gauda. Jeg skjønte det, du skjønte d så alt går bra.

Ampen er forresten grei den.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider