Gå til innhold

2 batterier??

Ranger emnet

bass84

Anbefalte innlegg

hei

har utvidet mitt anlegg ganske mye i det siste og mangelen på strøm er i faresonen. så jeg har kommet fram til å kjøpe et exide maxxima til, for å få mer strøm.

men er litt usikker hvordan man skal koble 2 batterier sammen??

trenger jeg en ny større dynamo?

noen forslag hadde vært hyggelig!!

TRU Technology SH1

Zapco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du BØR ha et skille mellom batteriene. En som kun er startbatteri, og en som er forbruksbatteri.

Men om du går for det med en ledning mellom begge plussene, så MÅ du ha sikring nærme plussen på begge batteriene. Det er veldig viktig. Ellers vil det mest sannsynlig begynne å brenne, ved en kortslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at hvis du skal ha to baterier så må du kjøpe to prikk like.. ellerså går noe galt.

-Mercedes 1977 280 w123(må få den eu ok, solgt)

-Volvo 1991 2.3I L 940Turbo (krasja, ble troffet i siden av en kingcab)

-Ford sierra 1986 2.0I L (sent på værksted gitt bort til far,Moton gikk til helvete, når råden komme ut av blokka)

-toyota corolla 1989 1.6L Xli (høggern ble ikke eu-godskjent)

-mazda 626 1985 2.0l LX( høggern en eller flere ventiller gikk i stykker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vis folk setter ett stort bra bateri bak og det framme er dårlig så vil bilen trekke strøm fra bateriet bak når man skal starte den, men det er derfor man kobler opp en batterseperator som helst skal styres av dynamoen..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SnoStorm

jeg har hørt at hvis du skal ha to baterier så må du kjøpe to prikk like.. ellerså går noe galt.

Det eneste som skjer er at batteriene vil få noe kortere levetid (minimalt) siden det svakeste vil trekke strøm fra det sterkeste (det kan godt være snakk om 0.00001V forskjell :rolleyes:). Det er like lett å finne to like batterier som det er å finne to like snøkrystaller er det ikke? Ikke noe å tenke på egentlig.

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forklaring følger med når du kjøper et slikt rele...

Men kort fortalt, er det et kraftig rele, som blir koblet inn på 50mm2 ledningen din. I nærheten av det fremste batteriet.

Styringen til rele'et blir koblet avhengig om det blir styrt via tenningslåsen eller via batterispenningen.

Ikke så mye hokus pokus akkurat, men det blir forklart greit i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider