Gå til innhold

Kun radio om natten??

Ranger emnet

Produck

Anbefalte innlegg

Jeg får kun inn radiosignal om natten! Hva er det som skjer? Om dagen får jeg ikke inn en eneste kanal, men den siste tiden har jeg merket at jeg får inn krystallklare signaler midt på natten. Før virket radioen hele tiden...

Jeg har en Ford Sierra der varmetrådene i bakruta fungerer som antenne. Jeg trodde først det var ledninga til antenna som begynte å dra på åra, men radioen fungerer utmerket om natta. Jeg får inn alt fra norske til britiske og franske kanaler... Om dagen er den derimot helt død.

Har noen opplevde dette tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en nissan primera, og opplever noe av det samme.. om dagen får jeg nesten ikke inn radiokanaler, alt bare skurrer og er helt ubrukelig. Men når jeg skal ut og ta en siste runde før jeg legger meg for natta blir alt plutselig mye klarere.

Tilfellet er ikke like ekstremt som ditt, hører verken franskmenn eller briter.

Jeg har tenkt noe sånn som at når det blir natta, og folk slår av alt av apparater, slutter å ringe osv, blir det mindre forstyrrende signaler i lufta. Dermed får FM bølgene fritt/friere spillerom og stakkarer med råtten antenne på bilen kan nyte repriser av kommisjonen og nyhetene. Eventuelt luguber musikk på p3. For ikke å glemme nattønsket! Kan nevne i fleng her..

Sikkert bare tull dette, men jeg liker å tro at jeg har skjønt noe.

Alpine - RF - Infinity - JL Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger sikkert på AM frekvensene. Disse spretter rundt jorda ved å reflektere seg i ett lag oppe i atmosfæren.

Det skal jeg sjekke ut nærmere. Med den simple stereoen jeg har burde det ikke være så vanskelig for meg å finne tilbake til FM, så det kan være litt for enkelt at jeg, til tross for all trykkingen og knotingen, fortsatt ligger på AM.

bolin: Jeg håper ikke du har rett. Greit, jeg har kanskje en skranglete bil, men det er utrolig urettferdig i så fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye å finne på AM for tia, men det er hvertfall bnd knappen på spillere.

Du burde få inn noe så fremt antenna di ikke er brutt. grunnen til at det blir HELT stille er at radioen sikkert står slik at den skal MUTE kanaler som ikke er perfekt tunet, så svake treff får du ikke høre.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider