Gå til innhold

Kasse til Focal mellomtoner. + div spørsmål

Ranger emnet

Smashy

Anbefalte innlegg

Hei. Kan vel stille det samme spørsmålet her, som det jeg sendte til iceaudio.no.

Jeg har hatt 2stk Focal 165K sett liggende i et år snart nå, da jeg ble uten bil, så har de bare ligget her. Hadde/har fremdeles planer om å bygge et "verstinganlegg" (iallefall noe som virker) men innser nå, at jeg handlet for tidlig, da jeg vil ha lagt i

mer penger på frontsettene, cdspiller, forsterker idag. Men nok om det.

Har en Audison LRx 2.250, for å drive de to settene samtidig. Er dette å anbefale? Er den for liten/stor?

Men hovedspørsmålet mitt er: Skal ikke ha mellomtonene i dørene enda, jeg tenkte å bygge en liten kasse til hver av dem. Skal slenge de bak i en Chrysler Voyager inntil jeg får kjøpt meg bil. Hvor store bør de kassene være? ant liter, og evt form? Står ikke noe på Focal sine sider. Bygget to stk kasser på bare måfå tidligere. De er helt tett. Er det bra? membranen blir MYE stivere av det, enn da de ligger uten kasse.

Har planer om å spille høyt med dem! har jeg da valgt riktig? har hørt at Focal'n er bare lydkvalitet. Altså de spiller reint, men kan ikke spille noe høyt? mulig å spille fra RockfordFosgate FNQ 3614?

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

165K settet er et veldig bra sett. La det ikke være noe tvil om det.

Det spiller både pent og høyt.

Den LRx2.250 forsterkeren vil passe helt ypperlig til å dra de to elementene. Den vil kunne gi ca 100watt RMS til hvert element.

Kassemål blir litt værre... Men jeg vil anslå 5liter som et greit utgangspunkt. Lag en lukket kasse.

Godt mulig du må flytte på den jumperen på delefilteret, for å dempe diskanten litt. Ofte kan den være litt skarp. Men for all del, dette må du prøve ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også spille høyt med RF 3146 men de gamle rf settene tåler endel mere effekt... spesiellt 4" i den nye fnq settet tåler ikke så mye.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

165K settet er et veldig bra sett. La det ikke være noe tvil om det.

Det spiller både pent og høyt.

Den LRx2.250 forsterkeren vil passe helt ypperlig til å dra de to elementene. Den vil kunne gi ca 100watt RMS til hvert element.

Kassemål blir litt værre... Men jeg vil anslå 5liter som et greit utgangspunkt. Lag en lukket kasse.

Godt mulig du må flytte på den jumperen på delefilteret, for å dempe diskanten litt. Ofte kan den være litt skarp. Men for all del, dette må du prøve ut selv.

"De to elementene" ? det blir jo 4 element tilsammen da, og 4 diskanter.. 2 sett vettu :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så parallellkobler du to 4ohm's sett. Det vil gi en impedanse på 2ohm.

Ergo vil du dele de 210watt'ene på begge høytalerene. Som da vil gi 105watt RMS ved 13,8volt.

Høytalerene dine er oppgitt til 80watt RMS. Og det er bedre med litt for mye kraft, enn litt for lite. Så dette blir nok helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en får satse på det ;)

Kassen skal være ca 6-7 liter fikk jeg beskjed fra iceaudio.

Så nå holder jeg på å bygger noen kasser. 2 av dem er ferdige. De har vært ferdige i et halvt år, og er på 4,3l. De to nye kassene skal jeg prøve å få på 6-7l.

Men har noen spørsmål. Er det VELDIG viktig å isolere inne i kassene? har hørt om noisekiller, asfaltplater osv osv, men hvor får man kjøpt alt dette?

Er for tiden billøs, så kassene blir ikke spesialbygd for en spesiell bil. Men vil bruke dem sånn at de er lette å ta ut å inn fra bilen til shølen og inn i huset og motsatt.

Et siste spørsmål:

Kan jeg kle kassene mine som allerede er ferdigbygd med glassfiber? kassene er laget av sponplate, så overflaten en ikke fin. Vil ha en sånn glatt og fin overflate som skal lakeres i gul knallfarge, som står i stil med focal'n ;)

Har søkt litt her på forumet, men ble ikke helt klok. Hvordan skal jeg gå fram. regner med å få kjøpt det meste på biltema. Pussemaskin osv, har vi i garasjen, så der er ikke no problem, men kan noen forklare hvordan jeg skal gå fram? kassen er så å si firkantet. er det glassfiberen jeg skal pusse, eller er det noen som skal oppå der igjen? hadde vært fint om noen som har litt peil på dette kunne ha hjulpet meg litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen guide hvordan man lager no slikt i glassfiber..?

Åssen skal jeg gå fram, har rett og slett ikke peiling på dette jeg. Men jeg skal seriøst ha glassfiber kasser, uansett om de er laget i glassfiber fra bunnen av, eller om jeg skal kle sponkasser med glasfiber.

Hadde vært fint med litt hjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider