Gå til innhold

18" subwoofer?

Ranger emnet

Gjest sicarlse

Anbefalte innlegg

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil man ha det stort så skjønner jeg det godt!

Har hatt flere 18" subwoofere i min tid og liker lyden godt.

De fleste krever dog kraftige og stabile forsterkere som kan håndtere de store motorene.

Jeg kan ikke reklamere her på forumet men du finner sikkert vår hjemmeside hvis du leter litt eller du får hjelp av noen.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

willosof: Fremdeles noen som tror 18-tommere er lite responsive? angry2

Les litt mer om elementkonstruksjon, kasseberegning, gruppeløpetid, frekvensrespons og T/S-parametre, så skjønner du fort at det er svada.

sicarlse: 18-tommere til bilbruk er enten monstrøst overpriset eller bare dårlig konstruert. Sjekk heller ut PA-elementer, da leter du i det minste i et marked hvor produsentene ikke KAN lure kundene sine og komme unna med det. PA-elementer blir nødt til å tåle grisejuling i flere timer i strekk, å stå ute i duskregn under konserter, lempes opp og ned av lastebiler, osv. osv. Man blir ikke gammel i proffbransjen av å levere dårlige produkter.

Beyma, Eminence, JBL, B&C, ++. Utvalget av gode 18-tommere er STORT, du må bare finne den som passer deg best. Jeg holder en knapp på JBL 2242. 3.827,- +frakt og moms fra USspeaker.com :win

Lenke til kommentar
Del på andre sider

willosof: Fremdeles noen som tror 18-tommere er lite responsive? angry2

Les litt mer om elementkonstruksjon, kasseberegning, gruppeløpetid, frekvensrespons og T/S-parametre, så skjønner du fort at det er svada.

Aight :) Jeg har iaf kjørt endel 15"-elementer igjennom tidene, og må si jeg er mer fornøyd med lyden fra mindre elementer. Og da kunne jeg aldri tenkt meg at 18" var noe bedre. Men, jeg skjønner hvor du vil :)

Og det du sier med PA, er et veldig veldig godt poeng julingsmessig :)

William Viker

Svart Toyota HiLux '07 med littavhvert på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være litt ensporet, og holde en knapp på (http://www.soundsplinter.com) SoundSplinter RL-p18, jeg har hatt 15-tommer'n, og den var helt rå både når det gjaldt respons og dypbass, og veldig lettdreven! Disse er ikke laget kun for bilbruk (egentlig hjemmekino), men de trives VELDIG godt i bil med rett kasse. Ryktet er også godt, både hva gjelder byggekvalitet og lydkvalitet, samt at dette er noe veldig få andre har. :D

RE sine godsaker på (http://www.morel.no) Morel.no er lettere tilgjengelig for oss i Norge, ikke særlig dyrt, og ikke en smule mindre rått på papiret eller utseendemessig. Dessverre har jeg ikke hørt noen av disse enda. Sjansen byr seg nok snart, jeg har klådd på dem, og det innbyr definitivt til mer kosing!

Jeg er glad i store elementer selv, men har ikke vurdert PA-elementer osv, rett og slett fordi de fleste krever så mye kassevolum for å gi den type bass (dypbass) som man gjerne vil ha i bil eller hjemme - jeg har hvertfall tilgode å høre en PA-sub (PA-utstyr generelt, egentlig) som jeg kunne tenkt meg å ha i stua, men at samtlige høyttalere epifant foreslår er gode elementer til sitt bruk tviler jeg så klart ikke på. Jeg har selv både hørt og lest hvordan PA-elementer konstrueres for å ha veldig høy effektivitet, noe som ofte gjøres ved å bruke en lett presset pappmembran, dette kan resultere i høy FS, som igjen ofte går utover evnen til å gjengi SUB-bass i den grad man gjerne ønsker.

I tillegg er det ganske "risky" å slenge 4-5000 etter et element man er usikker på hvordan trives i en bil, jeg liker heller å sjekke hvilke erfaringer folk har med det først - i samme setting som jeg skal bruke selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

willosof: det ER forsåvidt forståelig at du har bedre erfaring med små elementer enn med store. Store elementer har (generelt sett) en kraftigere gjengivelse av dypbass, og blir gjerne justert for høyt i forhold til resten av anlegget. Dette kan fort bli oppfattet som "slapp" bass. Et mindre element får mer nivå lengre opp i frekvens, og der er jo også frekvensene "kjappere". Høyere frekvens ER kjappere bass :)

Boomboxx: Lav-Qts elementer krever sin kasse ja, men kun om man snakker bass under 30-40 hz. Akkurat ved "ungdommelig musikk" kan dette være et godt poeng, men for alle andre som ikke hører på rap eller techno trenger man simpelthen ikke mer. Husk at bassjusteringen på en vanlig tonekontroll som regel ligger på 60-100 hz.

Men ja, du har et poeng. Dersom trådstarter hører på musikk med mye dypbass kan nok Soundsplinter, JL Audio, TC Sounds o.l. være en bedre vei å gå. Og som Spade sa kan undertunede reflekskasser være riktig hyggelige bekjentskaper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

altså, kassevolum blir vel kanskje ikke noe problem... det skal bygges i bagasjerommet til en mercedes e190.hele bagasjerommet står til disposisjon. muligens skal den kjøres på 2 monoblokker som også skal være baki.

så en på engenaudio: http://www.engenaudio.com/Produkter/Re/Reaudio.htm

se sx18. den var jo ikke for gal i pris heller:) og tenkte liksom ikek betal 10000 for en sub da. da ville jeg ikek hatt 18. det skal bare være stort som faen og bygges mer eller mindre "ned" i bagasjerommet.. for se hvor høyt det blir når kassevolum blir beregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider