Gå til innhold

Komplett bilstereo, trenger noe hjelp.

Ranger emnet

Bluum

Anbefalte innlegg

Hei, planlegger å sette i et greit anlegg i bilen min, når jeg får den.

Prøver å skaffe meg en Golf 3 nå, men vi får se om jeg ikke ender på en Civic eller liknende.

Er i markedet for en bil, uten at jeg har en garantert handel for øyeblikket.

Får ikke lappen på nesten 2 måneder, men tar likevel planleggingen på forskudd.

Har tenkt meg til utlandet i sommer, nedover tyskland og de traktene der det ofte er litt billigere, så da er det greit å vite om de har noe jeg kan plukke med meg på veien og spare noen kroner.

Men uansett, bilen blir mest sannsynlig av 3-dørs størrelse.

Har tenkt litt og funnet ut at Pioneer sannsynligvis er hva jeg kommer til å gå for, siden jeg har veldig god erfaring med vanlig husholdnings Hi-Fi fra dem.

Rockford Fossgate er heller ikke ukjent for meg, så til høyttalere er jeg vurderer jeg et par modeller.

Kommer til å spille mye Rock\Metal, men også litt "rånemusikk" med mye dunking fra bassen for å bli hørt :partyon:

Det går i alt fra Maiden til Rammstein, Disturbed og diverse andre artister.

Radioen kommer til å bli brukt, men ganske sjelden tipper jeg.

Før jeg går videre må jeg bestemme meg for hva jeg trenger, og slik jeg ser det har jeg flere forskjellige løsninger for å få det til.

Metode 1:

Et par diskant høyttaler forran, et par 6x9 hattehylla og en sub i bagasjen.

Metode 2:

Et par diskan høyttalere forran, Et par mellomtone høyttalere i døra forran\hattehylla og en sub i bagasjen\hattehylla

Metode 3:

Et par 3/4-veis høttalere i dørene forran og en sub i bagasjen/hattehylla.

Metode 3 virker billigst, og er trolig greit nok for meg.

Metode 1 har jeg hørt i en bil selv, og det funker faktisk ganske bra både forran og bak; riktignok med to kraftige subber bak.

Metode 2 er vel den klassiske løsningen som de fleste bilprodusenter benytter seg av, og er vel kanskje den greieste løsningen?

Så hva anbefales av oppsett?

Har for ordens skyld tenkt å bruke 7-8000 dersom det lar seg gjøre, vil helst ikke over 10K grensa, for bilen koster jo litt den også.

EDIT: retta noen feil og la til litt info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et BRA komponentsett foran og sub(er) baki er det som blir det beste... En pioneer spiller er et greit valg, eller kanskje en alpine spiller.... Når det gjelder komp.sett, så har focal noe som er meget bra, og morel lige så... Blir det litt dyrt for deg, så anbefaler jeg deg å kikke litt på sidene til Eltek, http://www.dynabel.no De har mye bra, og til meget fine priser.

Dynabel sine forsterkere er også meget bra

Av andre merker, kan jeg nevne UsAmps og Audison

Når det gjelder sub, så er det mye å velge i, og også her er dynabel et ok alternativ. Feks dynabel DY9412, men det finnes masse velge i... Feks Peerless, resonant engineering, morel, focal, seas lotus osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier komponentsett, mener du da metode 2 eller 3?

Metode 3 ser jeg for meg at er noe billigere enn de andre alternaltivene, og siden codegen mener det er det beste av de tre...så sier det seg selv at det er min favoritt.

Høyttaler tenkte jeg at jeg skulle ta etterpå, må først finne et budsjett, deretter budsjettere opp til hovedenhet, høyttalere, sub og forsterker(e).

Har kikket på eltek sine sider før og lurte veldig på om jeg skulle kjøpe SEAS, litt for å støtte den norske industrien; men selvfølgelig mest fordi de visstnok skal ha noen veldig gode høyttalerellement.

Pioneer f.eks. er ganske serieprodusert, mens SEAS virker håndlaget, noe som jeg forbinner med god kvalitet; men jeg fant ut at det ikke veier opp for prisforskjellen.

Men i hvertfall, hvis vi tar utgangspunkt i metode 3, så trenger jeg:

*CD\MP3 spiller

*fronthøyttalere

*subwoofer

*forsterker(e)

Delefilter skal vel ikke være nødvendig siden det er snakk om 3/4-veis høyttaler forran, som skal dekke omtrent hele skalaen?

Så hvis vi sier et budsjett på 8-9000kr, hvordan vil det være fornuftig å dele det inn?

Prosentvis er vel kanskje det beste, hvis dere gidder å ta det på den måten.

Men jeg tenker meg noe slik

Hovedenhet: 2500kr

Høyttalere forran: 2000kr

Subwoofer: 1500kr

Forsterker: 3000kr

Eller no i den duren. Kanskje 500kr mindre på fronthøyttalere og 500kr mer i forsterker.

EDIT: etter en tur på Pioneer hjemmesider kom jeg frem til noen komponenter som så greie ut.

Vet at prisens på siden der er litt høyere enn de du vanligvis finner i nettbutikker, men går likevel ut ifra dem.

Så som hovedenhet virket Pioneer DEH-P5900MP spennende.

Dersom jeg går for 3-veis høyttalere i dørene forran kan disse Pioneer TS-A1711være greie å få på plass uten for mye modifikasjoner. Og skulle det knipe finnes det 20cm og 25cm versjon av de også. Des større de er, des kraftigere og dyrere er de.

Men som subwoofer og forsterker er jeg usikker.

Syntes Pioneer TS W3004SPLså ut som en god sub, så dersom jeg bare skal ha en sub ligger den innenfor mitt busjett, hvis jeg omprioriterer litt.

Evt. kan jeg vel kjøre dobbelt opp med subber og heller kjøpe to stykker til rundt tusenlappen. Det vil vel spille litt høyere, men så var det kvaliteten.

Og forsterker har jeg absolutt ignen peiling på, så det står alt på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper frem til førstesiden. Føler jeg ikke har fått den hjelpen jeg trenger enda...

Var forresten og kikka litt rundt på butikker i dag, og så de hadde noen ganske imponerende ferdigsubber fra Kicker hos Mekk i Arendal.

De hadde i tillegg noen greie Panasonic CD enheter og markedsførte i tillegg Sony og Magnat.

Kicker er jo ganske kjent, og prisene var ikke for gale heller. Rundt 4000 for en dobbel kasse med to kicker subber. Tror kanskje det var 10", men øyemålet mitt er dårlig, så det kan godt hende det var 12".

Hvordan av Kicker i forhold til Pioneer, evt. Panasonic med tanke på lydkvalitet?

Vil ha best mulig opplevelse av lyden for de som sitter inni bilen, men det gjør jo ingenting om jeg ødelegger for bilen bak samtidig :D

EDIT: om jeg ikke husker feil var det en dobbelkasse med SoloBaric L5 Hype. De var i alle fall firkanta de fleste de hadde, men siden de fører merket kan de jo bestille hva det skulle være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer spilleren er grei, men dropp resten fra pioneer, glem kicker også, låter ræva ;)...

Komponentsett, er det som så mange kaller frontsett, og dette er som oftest en bassmellomtone, og diskant.

Mitt forslag:

Kompsett: http://www.mamut.com/dynabel/subdet370.htm

Forsterker, Dynabel BF0756: http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm

Sub, Dynabel DY9412: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=dynabel&subgid=106&gid=103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6494kr kom jeg fram til, og 6500kr pluss spiller er en overkommelig pris.

Lurer litt på hvor mye jeg skal legge i spiller; om jeg skal kjøpe en grei en til 1500-2000kr, eller om jeg skal smelle til med en Panasonic CQ-C8405N.

Digger måten du åpner for CD på :P

I tillegg er designet veldig fint, og prisen, ca 3200kr er ikke så gal når du ser hva du får.

Lurte litt på ett rent Panasonic anlegg, men det er vel kanskje bedre med DynaBel, SEAS, Pioneer og andre litt mer høyt ansette merker.

Er litt usikker på frontsettet du linket til, subber er det kanskje ikke så veldig mye forskjell på når de er i den prisklassen.

Forsterkeren var genial, det var den, så den tror jeg at jeg går for. Med mindre jeg får en slags pakkeløsning et sted.

Er Pioneer litt dårligere enn DynaBel, eller er det bare det at du mener DynaBel gir mer for pengene.

Som sagt, jeg kan lite om bilstereo, det er derfor jeg spør.

Men mest av alt ønsker jeg nå litt flere meninger og aller helst erfaringer med de komponentene.

Må også få legge til at det har vært gode svar jeg har fått, så takk til dere som har svart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider